وقتی سخنگوی شورای نگهبان، دخالت کنندگان را بیکار سیاسی نامید

جوان آنلاین-سحر رحیمی: هنوز از یادها نرفته است که محمود احمدی نژاد در اعتراض به قانون نظارت بر نمایندگان به رئیس شورای عالی حل اختلاف قوا نامه نوشت.

نامه ای که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و سرانجام رئیس دولت دهم را وادار کرد ، کوتاه بیایید و این قانون را برای اجرایی شدن ابلاغ کند.

ماجرا اما از این قرار بود که رئیس دولت دهم، در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، رییس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا به مصوبه مجلس درباره نظارت بر نمایندگان مجلس اعتراض کرده و گفته بود :مصوبه مجلس درباره نظارت بر عملکرد نمایندگان به دلیل ایجاد تبعیض بین آحاد مردم و نمایندگان آنها، اعطای درجه‌ای از مصونیت پارلمانی و تعلیق رسیدگی قضایی به نمایندگان مجلس و نقض اصل ممنوعیت اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی برای اعمال حق آزادی بیان و رای، مغایر قانون اساسی است.

مصوبه‌ای که مهر تایید شورای نگهبان را بر خود داشت و رئیس دولت دهم دلیلی برای اعتراض به آن نداشت جز موازی کاری چرا که قانون چنین اختیاری را به رئیس جمهور نداده است.

کار به جایی رسید که الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهور نیز در یادداشتی به دفاع از محمود احمدی نژاد پرداخت.

در همان روزها اما سخنگوی شواری نگهبان تلویحا به این نامه رئیس جمهور پاسخ داد و گفت که تفسیر قانون تنها وظیفه شورای نگهبان است.

حالا اما عباسعلی کد خدایی بعد از گذشت چند روز واکنش صریح تری به این ماجرا و سایر موازی کاریهای رئیس جمهور داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهار نظر می کنند زیاد شده است، حملات اخیر دولت نسبت به این شورا را شورای نگهبان نوازی خواند و گفت: تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد تا به این ترتیب رسما تیغ کنایه خود را به رئیس دولت دهم نشانه رود.

وی درباره طرح مجلس برای نظارت بر رفتار نمایندگان و نامه رئیس جمهور نسبت به ایرادات قانونی این طرح گفت: تشخیص اینکه مصوبات مغایر قانون است یاخیر فقط و فقط با شورای نگهبان است.

کدخدایی همچنین درباره اظهار نظر الهام سخنگوی سابق دولت و عضو سابق شورای نگهبان درباره این مصوبه مجلس اظهار داشت: تشخیص این امر با شورای نگهبان است البته دوستان می توانند اظهار نظر کنند اما وظیفه قانونی ندارند. شورای نگهبان ممکن است با توجه به اصلاحات در مواد دیگر، ایرادات مشابه در باقی مواد را رفع شده بداند. گاهی شده است که ایراد شورای نگهبان به ایراد مبنایی در ماده قبلی باز می گردد که اگر آن اصلاح شود ایراد مد نظر نیز اصلاح می شود بنابراین تشخیص با شورای نگهبان است و کس دیگری نمی تواند دخالت کند.

از سوی دیگر اما؛ ماجرای دیگر مورد مناقشه دولت و مجلس، لغو مصوبات خلاف قانون دولت توسط رئیس مجلس بود که مورد اعتراض دولتی ها واقع شده بود.

کدخدایی درباره امکان لغو مصوبات دولت توسط رئیس مجلس گفت: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون باشد از سوی رئیس مجلس به دولت بازگشت داده می شود تا اصلاح شود و رعایت این نظر رئیس مجلس برای دولت الزامی است اما رئیس مجلس نمی تواند مصوبه را لغو کند بلکه آن را مغایر با قانون اعلام می کند. آثار مغایرت طبق قانون لغو مصوبه تلقی می شودتا به این ترتیب رئیس مجلس بر طبق قانون حق ملغی کردن مصوبات مغایر قانون را به طور غیر مستقیم داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که دلیل حملات اخیر دولت به شورای نگهبان چیست گفت: شورای نگهبان نوازی است البته ما هم استقبال می کنیم اگر انتقادات سازنده باشد. اما تعداد افرادیکه دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد که هر کس در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند.

در هر حال به نظر می رسد موج دعواهای سیاسی و کنایه زنی ها بین دولت و سایر نهاد ها به شورای نگهبان هم رسیده است و حالا باید منتظر واکنش دولتی ها به این سخنان سخنگوی شورای نگهبان بود.


جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.