وقتی شمر برای امام حسین گریست

۰۵م آذر ،

پیشکسوت تعزیه کشور با بیان اینکه ۷۳ سال در تعزیه نقش‌آفرینی کرده است، گفت: همه دوران تعزیه پر از خاطره، احساس و سرشار از ارادت به آقا امام حسین (ع) است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، بهرام رضایی در گفت و گویی، اظهار داشت: مردم آبپخش و روستای چم‌درواهی همواره عاشق امام حسین (ع) و یاران باوفایش می باشند و در مراسم‌های عزاداری با شور و حال معنوی حاضرند.

وی افزود: مراسم سنتی تعزیه در قبل در دشتستان و در شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان به ویژه در چم‌درواهی، درودگاه، زیارت و چهاربرج با حضور گسترده مردم برگزار می‌شده است.

این پیشکسوت تعزیه کشور با بیان اینکه از ۱۰ ‌سالگی بازی در تعزیه را آغاز کردم، خاطرنشان کرد: اولین نقشی که بازی کردم به سبب کمی سن، نقش عبدالله فرزند امام حسن (ع) بود که از ۱۰ سالگی تا حدود ۱۵ سالگی آن را بازی کردم.

رضایی تصریح کرد: تاکنون علاوه بر بازی در نقش عبدالله (ع) در نقش‌های امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) نیز ایفای نقش کرده‌ام.

وی اضافه کرد: از ۲۰ سالگی در نقش امام سجاد (ع) و به عنوان عابد بیمار در تعزیه ایفای نقش و انجام وظیفه کرده‌ام و امسال بیش از ۷۳ سال است که در تعزیه افتخار حضور دارم.

این پیشکسوت تعزیه ادامه داد: بازی کردن در تعزیه امام حسین (ع) بسیار مقدس است و بازیگران تعزیه نزد مردم از قداست بسیار بسیاری برخوردار می باشند، به‌ گونه‌ای که اگر مردم نذر و یا حاجتی داشته باشند به نیت تعزیه‌خوانان این نذر را انجام می‌دهند و وقتی که حاجتشان برآورده شد، تمام بازیگران تعزیه و اهالی محل را دعوت کرده و با غذای نذری از آنها پذیرایی می‌کنند.

وی همچنین با بیان خاطرات به ‌یاد ماندنی از ۷۳ سال نقش‌آفرینی در تعزیه گفت: همه دوران تعزیه پر از خاطره بوده و پر از احساس و سرشار از ارادت به آقا امام حسین (ع) است و بیشتر بازیگران تعزیه در زمان بازی نمی‌توانند اشک خود را نسبت به مظلومیت امام حسین (ع) پنهان کنند.

*وقتی شمر برای امام حسین(ع) گریه کرد

این بازیگر قدیمی تعزیه ادامه داد: مرحوم محمد برزی که در نقش شمر ذی‌الجوشن در تعزیه چم‌درواهی بازی می‌کرد، هنگام به شهادت رساندن حضرت امام حسین (ع)، آنچنان گریه می‌کرد که سبب توقف تعزیه می‌شد و مردم در هنگام اجرای تعزیه گویی که در جلوی رویشان دارند سر امام حسین (ع) را به طور واقعی از بدن جدا می‌کنند، به گونه‌ای متاثر می‌شدند که باور کردنی نیست و این نشان‌دهنده عشق مردم به آل محمد (ص) است.

رضایی اظهار داشت: برادر بزرگوارم مرحوم حاج حسین رضایی که از علمای بزرگ شهرستان دشتستان است به ایفای نقش امام حسین (ع) می‌پرداخت و آنچنان معنویت داشت و چنان تاثیرگذار بازی می‌کرد که چند ماه بعد از تعزیه نیز هنوز قداست امام حسین (ع) را در چهره‌اش ملاحظه می‌کردیم و مورد احترام ویژه تمام مردم منطقه قرار داشت.

وی گفت: امروز مسئولان باید در راستای گسترش فرهنگ معنویت و ارزشی اهتمام ورزند و نسل جوان را با اهداف قیام عاشورا آشنا کنند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.