وقتی طالبان حلقه طلایی می شود

نمایندگان پاکستان، افغانستان و آمریکا در نشستی مشترک در اسلام‌آباد اعلام کردند به دنبال راهکارهایی هستند تا بستری امن جهت مشارکت شبه نظامیان مایل به انجام مذاکرات صلح ایجاد کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های این سه کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد اعلام کردند، گروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان را برای بررسی چگونگی شرکت شبه نظامیان طالبان در مذاکرات صلح تشکیل خواهند داد.
جاوید لودین، معاون وزیر امور خارجه افغانستان اظهار داشت: ما باید افرادی را که مایل به انجام مذاکره هستند پیدا کنیم.
وی افزود: لازم است مسیری امن و شرایطی مناسب ایجاد شود تا شبه نظامیانی که مایل به شرکت در مذاکرات صلح هستند بتوانند در این مذاکرات حضور داشته باشند.
نمایندگانی از افغانستان،‌ پاکستان و آمریکا در اسلام‌آباد به منظور یافتن راهکاری جهت احیاء مذاکرات صلح با شبه نظامیان طالبان گرد هم آمدند.
این گردهمایی همچنین با هدف بهبود روابط واشنگتن‌ ـ ‌اسلام آباد برگزار شد.مارک گراسمن، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان در این گردهمایی رهبری هیات اعزامی آمریکا را برعهده داشت.
معاون وزیر امور خارجه افغانستان در این نشست اظهار داشت: ما از هرگونه راهکار برای مذاکرات با طالبان استقبال می‌کنیم.
جلیل گیلانی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه پاکستان نیز در این نشست اظهار داشت: تشکیل گروهی برای یافتن راهکار جهت مذاکره با طالبان یک ضرورت ملموس است.
از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا، گزارش داد: شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کردند که به دنبال همکاری برای حذف نام رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل متحد هستند.
در حال حاضر شورای امنیت سازمان ملل متحد نام ۱۴۰ تن از رهبران طالبان را در لیست سیاه خود گنجانده است و مذاکره‌کنندگان طالبان در قطر خواهان حذف اسامی این رهبران برای ادامه مذاکرات صلح شده‌اند.
در همین حال، روزنامه داون -چاپ پاکستان- گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اسلام‌آباد و واشنگتن در مذاکرات اخیرشان در پایتخت پاکستان به توافقی دست نیافتند اما رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اظهار داشت: رایزنی‌ها به هیچ توافقی میان طرفین منجر نشد.
با این حال این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: این آغاز مذاکرات است و ما همکاری‌های بیشتری را در مسائل مختلف خواهیم داشت که مطمئنا مستلزم زمان بیشتر است.
مذاکرات اسلام‌آباد و واشنگتن با محوریت ازسرگیری تامین منابع ناتو از طریق پاکستان،‌ توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و عذرخواهی واشنگتن به خاطر کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله ۲۶ نوامبر آمریکا بود و هیچ توافقی میان طرفین در این سه محور حاصل نشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: در زمینه مذاکرات صلح با طالبان گفت‌وگوهای بسیاری مطرح شد با این حال موقعیت کنونی طالبان در حال حاضر مشخص نیست و ما نمی‌دانیم آیا آن‌ها قصد شرکت در مذاکرات صلح را دارند یا خیر.
از سوی دیگر، آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ازسرگیری همکاری‌های اسلام آباد و واشنگتن منوط به عذرخواهی آمریکا به خاطر کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی در حمله هوایی سال گذشته میلادی است.
در بیانیه‌ای که از سوی دفتر رئیس جمهوری پاکستان منتشر شد، آمده زرداری اعلام کرده است از آنجا که پاکستان رویکردی دموکراتیک نسبت به ازسرگیری همکاری‌هایش با آمریکا دارد در حال حاضر زمان آن فرا رسیده که آمریکا به پاکستان برای دستیابی به توافق کمک کند.
زرداری اعلام کرد: کشورش مایل است در صورتی که شرایط لازم فراهم آید امکان انتقال منابع ناتو از طریق پاکستان به افغانستان ایجاد شود.
وی همچنین در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان تاکید کرد: پاکستان و آمریکا نقاط مشترک مهم زیادی با یکدیگر دارند که نیازمند اعتماد دوجانبه است، از مهم‌ترین این اشتراکات، ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و شکست کامل القاعده است.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.