وقت ناهاره باجه‌ها تعطیل

جام جم آنلاین: آیا تکریم ارباب رجوع به نظر شما فقط مفاهیمی چون خوش‌اخلاقی کارکنان و مسوولان، صبوری، وجدان کاری، تبعیض نگذاشتن میان مراجعه‌کنندگان و پارتی بازی نکردن را دربرمی‌گیرد؟

بله البته؛ اینها همه مصادیق تکریمند، اما تکریم ارباب رجوع را کامل نمی‌کنند. تکریم ارباب رجوع افزون بر اینها، یعنی اندیشیدن راهکارهایی برای جلوگیری از معطل شدن مراجعه‌کنندگان، برای انجام سریع‌تر و بدون دردسرتر کارهای آنها، برای حذف موانعی که یک کار اداری کوچک را به دلایلی به پیچ و خم‌های آزاردهنده می‌کشاند.

در نگاهی بهتر باید گفت کارمندان و مسوولان ادارات، برای انجام یک‌چنین کارهایی است که بابتش حقوق می‌گیرند.

اما متاسفانه این نگاه روزبه روز در ذهن کارمندان و مسوولان ادارات که خود در مواقعی دیگر ممکن است جزو ارباب رجوع اداره و مرکزی دیگر باشند، مدام کمرنگ‌تر می‌شود و کسی هم کار مفیدی برای اصلاح آن انجام نمی‌دهد.

برای نمونه، سری بزنید به مرکز رسیدگی به اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی درخیابان کارگر.

بیمه‌شدگانی که سال‌ها بخشی از حق خود را به عنوان حق بیمه پرداخت کرده‌اند تا همچون پس‌اندازی هنگام نیاز، بسرعت از آن استفاده کنند، برای گرفتن مبلغی اندک (که شاید ۳۰ در صد از مخارجشان بابت انجام جراحی در بخش خصوصی هم نشود) باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند، همه مدارک پزشکی خود را کپی برابر اصل کنند، برای تایید این‌که اصلا بیمه شده هستند یا نه، به شعبه تحت بیمه خود (که ممکن است آن سوی آن شهر باشد) مراجعه کنند و یک یا چند روز کارهای خود را تعطیل کنند و اگر با اینترنت آشنا باشند مدام از خود بپرسند: پس با این همه تأکید بر حذف سفرهای درون‌شهری و الکترونیک کردن امور اداری و… سایت سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی واقعا به چه کار می‌آید؟! این تازه همه ماجرا نیست! وقتی به شعبه مربوط مراجعه می‌کنند، چه؟ آنجا هم باید در صف‌های طولانی بایستند و مثلا اگر نفر صد و شصتم هستند، دندان روی جگر بگذارند و حوصله کنند تا پس از ساعاتی نوبتشان شود که ناگهان همه باجه‌ها همزمان با یکدیگر کرکره را پایین می‌کشند: وقت ناهار است! همه باید یک ساعت چشم انتظار بالارفتن کرکره‌ها بمانند تا خانم‌ها و آقایان همزمان ناهارشان را میل کنند، حال آ‌ن‌که در بسیاری از ادارات و بانک‌ها و… کارمندان یک ساعت وقت ناهار و اقامه نماز دارند، اما کار مراجعه‌کنندگان را نوبتی انجام می‌دهند یا به هر حال کسی هست که پاسخگوی ارباب رجوع باشد. اگر اشتباه نکنم چند سال پیش سازمان تامین اجتماعی در تکریم ارباب رجوع رتبه نخست را از آن خود کرد، به نظر شما تکریم ارباب رجوع یعنی چه؟! (جام جم)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.