ویتامین D پوسیدگی دندان را کاهش می دهد

۱۰م آذر ،
ممتاز نیوز: تحقیقات تازه در آمریکا حاکی است که ویتامین D می تواند احتمال پوسیدگی دندانها را کاهش دهد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا به اطلاعات تازه و قابل توجهی دربارهٔ ویتامین D دست یافتند.

 تحقیقات این محققان نشان داد: ویتامین D می تواند احتمال پوسیدگی دندانها را کاهش داده و عمر تقریبی آنها را تا حد امکان طولانی تر کند.

این تحقیقات شامل اجرای بیش از ۲۴ آزمایش کلینیکی از بیش از ۳۰۰۰ هزار کودک در تعدادی از کشورهای جهان بود. این کودکان بین ۲ تا ۱۶ سال سن داشتند. این آزمایش ها قدرت ویتامین D در کاهش احتمال پوسیدگی دندان به میزان ۵۰ درصد را نشان داد.

به گزارش نشریه “Nutrition Reviews”، پزشکان و محققان اخیرا همچنین دریافته اند که ویتامین D می تواند به درمان سل کمک کند و مصرف آن احتمال ابتلای بیماران دیابتی به انسداد شریانها را کاهش می دهد.

محققان‌ آمریکایی براساس تحقیقات تازه خود اشاره کرده اند که ویتامین D چه بسا می تواند بدتر شدن ریه اشخاص سیگاری را به تاخیر بیاندازد.

درهمین حال، محققان سوئیسی به این نتیجه رسیده اند که استفاده بیشتر از ویتامین D از شکستگی استخوان در زنان مسن جلوگیری می‌کند.

ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند و کمبود این ویتامین همچنین سبب پوکی استخوان در کهنسالی می‌‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.