ویژگی های آقازادگی

محمد حیدری

ممتاز نیوز، اگر دولت سیزدهم با موضوع انتصابات فامیلی نقل محافل شده است، دولت های قبل هم کم و بیش درگیر این مباحث بودند؛ اما در دوران حاکمیت رسانه های مکتوب و مجوز محور که کانالیزه اخبار را منتشر می کردند موضوعات این‌چنینی در سکوت خبری مخفی می ماندند.

یک نگاهی به خاندان های قدرتمند در صحنه سیاسی و اقتصادی مملکت در سال های قبل بیاندازید، آنچه استخراج می شود شگفت انگیز و در دنیا بی نظیر است.

آنچه امروز مرزهای انتشار و افشای اخبار آقازاده ها یا انتصابات فامیلی و ده ها فساد و اختلاس را سرعت بخشیده است، قطعا مرتبط با رشد شبکه های اجتماعی و اضمحلال و تضعیف مرجعیت بنگاه های رسانه ای است و البته مدیون گسترش تکنولوژی و فناوری ها از یک سو و توسعه گوشی های همراه است که به عنوان یک ابزار چند رسانه ای میزبان شبکه های اجتماعی هستند و از طرفی در فرآیند تولید خبر توسط مخاطب و توزیع آن در فضای مجازی نیز مشارکت دارند. 

اما در باب افشاگری های انتصابات دولت سیزدهم معتقدم نسبت به دولت ها و جریان های قبل بزرگ نمایی در آن دیده می شود و تاثیر رقابت های سیاسی در آن مشهود است.

در حقیقت مسائل آقازاده ها مبتلا به تمام جریان های سیاسی کشور است مساله آقازاده ها، از دختر وزیر تا پسر شهردار! لایه ی زیرین طبقه قدرتمند جامعه است که بوی تعفن آن مشام را آزار می دهد.

آقازاده های جویای پست و سمت، یا ثروت بخش اقتصادی و رانتی کشور را اداره می‌کنند و سیاست و دردسرهایش را به بزرگترهایشان واگذار کرده اند! 

اگر بخواهیم یک آقازاده رو توصیف کنیم که با درصد زیاد اکثرشان به هم شباهت دارند! در قالب جملات ذیل این تعاریف می گنجند.

برخلاف تصور، خیلی کم به مسائل سیاسی علاقه دارند علاقه اصلی آنها پول است و لذت‌های حاصل از آن! انقدری سیاسی و مذهبی هستند که ضرورت آقازادگی ایجاب میکند، مثلا عاشورا تاسوعا تکیه برپا می کنند وغذای نذری‌شان به راه است! اگر پست و سمتی هم بخواهند بگیرند در حقیقت برای لفت و لیس اقتصادی است تا عشق به قدرت سیاسی! بیشتر با آقازاده های دیگر ازدواج میکنند و این سبک ازدواج را به نوعی گسترش سرمایه و قدرت می دانند، و دیگر اینکه علاقه ای هم به شناخته شدن ندارند مگر جایی کاری داشته باشند و از سر ناچاری در انظار دیده می شوند تا گره کارشان باز شود! و یک رقابت شدید “بین آقازاده‌ای” هم بین گروه آقازاده ها جریان دارد که گاهی سرریز می شود به رقابت “آقا”ها! خلاصه مرفه ترین زندگی رو برخلاف تصور مردم آقاها نمیکنند در حقیقت آقازاده‌ها می‌کنند!

جان کلام اینکه اگر این گروه در تلاش برای دریافت پست و سمت هستند و جامعه حساسیت خود را از دست داده به یک سری اشکالات اساسی بر می گردد «آقا زاده» لفظ زیبایی در فرهنگ لغات ما ایرانی ها بود که این روزها به ابتزال کشیده شده است.

از این جماعت توقع شنیدن سخن حق و توجه به ارزش های جامعه نیست. 

از آخرین سخنان امام حسین (ع)است که ‏مردمانی که شکم هاشان از نان ‎حرام پر شده باشد زبانشان به ‎حق نمیچرخد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.