یک رمانس دانشگاهی مرگبار در ایران

انتشارات «حرفه هنرمند» کتاب «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» نوشته محمود سعیدنیا را منتشر کرد.

به گزارش ایبنا، سعیدنیا درباره موضوع داستان «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» توضیح داد: این داستان درباره مرد خیلی پیری است که بنا به دلایلی احساس می‌کند زمان مرگش نزدیک شده و تصمیم می‌گیرد هر شب خودش را در اتاقی محبوس کند و بنویسد.

نویسنده «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» درباره فضای این کتاب اظهار کرد: این داستان در فضایی سوررئال یا فراواقعی اتفاق می‌افتد و راوی آن خاطرات گذشته خود را به ویژه در محیط دانشگاه و با شخصیت‌های آن محیط بازگو می‌کند.

سعیدنیا درباره انتخاب نام این رمان توضیح داد: برای انتخاب نام کتاب خیلی مردد بودم. گزینه‌های زیادی داشتم اما به این نتیجه رسیدم که نام «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» بهتر تم اصلی داستان را نشان می‌دهد. رمانتیک بودن داستان‌ها، بیان خاطرات دوران دانشگاه در این نام مشخص شده است و علاوه بر آن مرگ که یکی از تم‌های بنیادی اثر است به خوبی در نام بیان شده.

این نویسنده، نوع روایت «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» را دلیل تمایز آن دانست و در این‌باره توضیح داد: من مدت زیادی روی روایت این اثر کار کردم و از روایت و زبان اثر رضایت دارم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «زن مرحومه‌ام زیبا و باهوش نبود اما بسیار ثروتمند بود. بدون تردید، عاقلانه‌ترین تصمیم زندگی‌ام، ازدواج با او بوده است. اگر به تنبلی و بیکارگی دار و دسته مذکری شامل من، تامس رجینالد مکداک ایرلندی، کوالای استرالیایی، تنبل آفریقایی و ابلوموف روسی باشید، و فاقد حتی ذره‌ای میل و مهارت برای کسب درآمد، و در عین حال برنامه‌ای هم برای مرگ بر اثر گرسنگی نداشته باشید، آنگاه عاقلانه‌ترین تصمیم زندگی‌تان، با عاقلانه‌ترین تصمیم زندگی من، حکم دو نیم یک سیب خواهد داشت … »

محمود سعیدنیا در سال ۱۳۵۴ در شهر بوشهر به دنیا آمد. او پیش از این نگارش فیلمنامه‌ و نقد فیلم را تجربه کرده و «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» نخستین اثر داستانی او به شمار می‌رود. این رمان جایزه ملی ادبی بوشهر را در بخش رمان‌های منتشر نشده به دست آورده است.

انتشارات حرفه هنرمند کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» را با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای چهار هزار و ۸۰۰ تومان روانه بازار کتاب کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.