یک سوم باغهای کشور در کرمان

جامعه

100839969430رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به وجود یک سوم باغهای کشور در کرمان گفت: خشکسالی و کمبود آب باغهای کرمان به خصوص کشتزارهای پسته را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر: “عباس مولایی” با اشاره به خشکسالی در کرمان اظهارداشت: خشکسالی های پیاپی و کمبود آب در استان کرمان، تولید محصول پسته را دچار مشکل می کند.

وی گفت: امسال جشنواره پسته در سیرجان برگزار می شود و هم اکنون وسیع ترین باغ های دست کاشت ایران در دشت رفسنجان ، سیرجان ، انار، کرمان، زرند و راور وجود دارد.

ملایی گفت: گسترش باغ های پسته موجب شده اند استان کرمان یک سوم باغ های کشور را در اختیار داشته باشد و صنعتی به نام صنعت پسته در این استان به وجود آید که اشتغال بسیاری از مردم کرمان در صنایع پایین دستی و بالادستی این محصول خلاصه می شود، اما این توانمندی بالقوه طی سال های اخیر با مشکلات مختلفی مواجه شده است.

ملایی در خصوص مشکلات تولید محصول پسته گفت: ۱۴ سال خشکسالی، کاهش کیفیت آب دشت های پسته خیز و آفات و بیماری ها باعث شده است که بازار این محصول باارزش کرمان را که زمانی در دنیا حرف اول را می زد، بی رونق کرده و کشاورزان کرمانی را نسبت به آینده خود نگران ساخته است.

رئیس سازمان ادامه داد: وضعیت خشکسالی، افزایش سختی آب و کاهش روزافزون سطح آب دشت های کرمان و هجوم آب های شور زیرسطحی به منابع آب شیرین از دیگر خطراتی است که این صنعت را تهدید می کند، وضعیت برداشت آب تا حدی بحرانی است که سازمان زمین شناسی کرمان نسبت به فرونشست دشت های پسته خیز کرمان هشدار داده است.

ملایی گفت: با این وجود میزان قابل توجهی از باغ های پسته دشت های کرمان در حال خشک شدن هستند و ادامه خشکسالی های سال های اخیر کرمان این پدیده را به سونامی پسته استان کرمان تبدیل کرده است.

وی افزود: برای رفع کم آبی و جلوگیری از خشک شدن باغات پسته ، استفاده بهینه از آبها ضروری است و ضمن پیشنهاد اجرای طرحهای آبیاری قطره ای، بحث پوشش دار نمودن مسیر انتقال آب به باغات هم مد نظر است که با تامین اعتبار و اجرایی شدن طرح های یاد شده شاهد رونق کشاورزی منطقه بویژه پسته خواهیم بود.


اخبار جامعه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.