یک نظریه جدید انسان‌شناختی در هنر

کتاب «هنر و عاملیت» با نام فرعی «به سوی نظریه جدید انسان‌شناختی در هنر» نوشته آلفرد جل، با ترجمه احمد صبوری منتشر شد. این کتاب آخرین کتاب آلفرد جل، یکی از برجسته‌ترین انسان‌شناسان معاصر است که پس از مرگش منتشر شده.

احمد صبوری مترجم این کتاب، به ایبنا، گفت: آلفرد جل، نویسنده کتاب «هنر و عاملیت» یکی از صاحب نظران حوزه انسان‌شناسی هنر است. او ۱۵ سال پیش از دنیا رفت و این کتاب پس از مرگش منتشر شد.

وی افزود: آلفرد جل فرصت ویرایش نهایی این کتاب را پیدا نکرد و همسرش، سیمران جل کتاب را منتشر کرد. من بعد از خوانش متن اصلی به زبان انگلیسی مطمئن بودم که نیاز به یک ویرایش جدید دارد، اما سعی کردم امانتداری را رعایت کنم و کتاب همان‌گونه که هست به فارسی برگردان شد.
 
صبوری گفت: «هنر و عاملیت» یک مطالعه مردم‌شناسانه بر هنر اقوام ابتدایی است، اما برای نظام‌مند و روشمند بودن آن، می‌توان گفت که نگاه نویسنده با دیگر پژوهشگرانی که در این حوزه کار کرده‌اند، تفاوت دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مساله‌ای که این کتاب را از دیگر کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند در این است که نویسنده هنر مردمان جوامع ابتدایی را از زندگی اجتماعی و اقتصادی آن‌ها جدا ندیده و با توجه به این موارد آن‌را بررسی و تحلیل می‌کند.

این مترجم در ادامه با اشاره به دیگر جنبه‌های خاص کتاب «هنر و عاملیت» گفت: یکی از مباحث جذاب و در عین حال تازه و بدیع این کتاب در بررسی و مطالعه کاملا علمی «بت‌پرستی» و مقوله جادو و ارتباط آن با هنر در اقوام ابتدایی است که در دیگر پژوهش‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.

صبوری در پایان به طیف مخاطب این کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب با هدف پر کردن کمبودهای موجود در منابع مکتوب انسان‌شناسی هنری منتشر شده است، بنابراین مخاطب عام ندارد و صرفا برای کسانی مناسب است که در مورد هنر مطالعات تخصصی دارند.

«هنر و عاملیت ۹ فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «تعریف مساله: نیاز به انسان‌شناسی هنر»، «نظریه شبکه در هنر»، «شبکه هنر و شاخص»، «درهم پیچیدگی شاخص در شبکه هنر»، «منشا شاخص»، «نقد شاخص»، «شخص توزیع یافته»، «سبک و فرهنگ» و «نتیجه‌گیری: ذهن گسترش یافته».

در پیشگفتار این کتاب به قلم نیکلاس توماس آمده است: «آلفرد جل هنگامی که در ژانویه ۱۹۹۷ درگذشت، در مقام یکی از درخشان‌ترین انسان‌شناسان اجتماعی نسل خویش بود. «هنر و عاملیت» می‌تواند بنیادی‌ترین بازاندیشی انسان‌شناسی هنر از زمان پیدایش این عرصه پژوهشی، تاکنون محسوب شود. »

کتاب «هنر و عاملیت» با عنوان فرعی «به سوی نظریه جدید انسان‌شناختی»، اثر آلفرد جل، را موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» وابسته به فرهنگستان هنر با ترجمه احمد صبوری در ۳۶۲ صفحه و قیمت ۱۱ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

صبوری هم‌اکنون مشغول ترجمه کتابی درباره «زندگی دکارت» است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.