پادشاه‌هایی که کوتاه نمی‌آیند

۲۳اردیبهشت،

کمتر زمانی پیش می‌آید که یک پادشاه یا ملکه قدرتمند عطای قدرت را به همین سادگی به لقایش ببخشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ شاید توی این دوره و زمانه استعفای اول‌وزیر یا اعضای  کابینه برای مردم شیوه‌ای مدرن و قابل قبول برای کناره‌گیری از قدرت باشد اما کمتر زمانی پیش می‌آید که یک پادشاه یا ملکه قدرتمند عطای قدرت را به همین سادگی به لقایش ببخشد و دنبال زندگی‌اش برود. به نقل از همشهری جوان هلندی‌ها تا امروز سه تا ملکه زن داشته‌اند که هر سه هم بعد از مدتی تاج و تخت پادشاهی را بی‌خیال شده و با یک استعفای محترمانه قدرت را به فرزند ارشدشان دادند و کنار کشیدند. موضوعی که به هیچ صورتی برای هفت کشور پادشاهی غرب اروپا قابل هضم نیست.

انگلستان: الیزابت دوم از سال ۱۹۵۲ تاج و تخت را در اختیار گرفته تا امروز که ۸۷ ساله شده هیچ برنامه‌ای برای کناره‌گیری به نفع پسرش چارلز ۶۴ ساله ندارد. البته نظام پادشاهی انگلیس تازگی کمی مدرن شده و شرط و شروط تازه‌ای برای قانون پادشاهی گذاشته همین سه هفته پیش قانون فرزند ارشد ذکور برای رسیدن به تاج و تخت جای خودش را به قانون ارشدیت صرف داد. یعنی بعد از ولیعهد و پسر بزرگترش بچه تو راهی ویلیام و کیت میدلتون هرچه باشد – فرقی ندارد دختر باشد یا پسر – بدون توجه به جنستش به سلطنت می‌رسد.

اسپانیا: پادشاه اسپانیا، خوان کارلوس اول، با وجود ضعف جسمی و با آنکه توی یک سال چهار عمل جراحی داشته و نیمی از از اسپانیایی‌ها هم خواهان کناره‌گیری او می باشند، تصمیمی برای کناره‌گیری ندارد و رفتن از قدرت را یک بی‌حرمتی بزرگ می‌داند. خوان کارلوس ۷۵ ساله از سال ۱۹۷۵ پادشاهی اسپانیا را به عهده دارد و پسرش فیلیپه که جانشین‌اش حساب می‌شود حدود ۴۵ ساله است. در اسپانیا هنوز فرزندان ارشد دختر از حق رسیدن به تخت سلطنت محرومند.
بلژیک: آلبرت دوم، ۱۹ سال است که پاداشاهی بلژیک را بر عهده دارد. این آقا در میان ۴۶ درصد بلژیکی‌ها محبوبیت دارد و سالم و صحیح دارد پادشاهی‌اش را می‌کند و به این زودی‌ها هم خیال رفتن ندارد. آلبرت دوم تابستان امسال ۷۹ ساله می‌شود و پسرش فیلیپ ۵۳ سال سن دارد در بلژیک از سال ۱۹۹۱ قانون ارشدیت صرف برای جانشنی قابل اجرا شده و می‌شود یک روزی به ملکه‌دار بودن بلژیک هم امید داشت.

سوئد: در سوئد هم قوانین پادشاهی درست مانند شمال اروپاست، براساس قانون سال ۱۹۸۰ امکان کناره‌گیری برای پادشاه وجود دارد و او می‌تواند قدرت را به فرزند ارشدش بسپارد. کارل گوستاو شانزدهم، پادشاه فعلی سوئدی ۶۷ سال سن دارد و دخترش ویکتوریا ۳۵ ساله است.
نروژ: این کشور در سال ۱۹۹۰ میلادی رسماً اعلام کرد که قانون ارشدیت صرف را نمی‌پذیرد و نروژ باید همیشه یک شاه داشته باشد. این وسط پادشاه فعلی، هارولد پنجم که ۷۶ ساله است اعلام کرده که تا پایان زندگی‌اش پادشاه خواهد ماند و اصلاً قصد ندارد به نفع پسر ۳۹ ساله‌اش کار بکشد.

دانمارک: از سال ۲۰۰۹ میلادی قانون ارشدیت صرف در دانمارک پذیرفته شد هرچند که پیش از آن هم مردم دانمارک حضور یک ملکه را در رأس قدرت پادشاهی کشورشان پذیرفته بودند. ملکه مارگارت دوم ۷۳ سال سن دارد و در سال ۱۹۷۲ میلادی تاج سلطنت را بر سر گذاشت. بعد از او هم قرار است فردریک ۴۴ ساله پادشاه آینده دانمارکی‌ها باشند، البته با اختیاراتی محدود و ناچیز!


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.