پارس ELX از آبان می‌آید

02-34.jpg

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت و توسعه محصول گفت: تولید پژو پارس ELX با موتور جدید XUM از آبان ماه امسال آغاز و روانه بازار می‌شود.

به گزارش ایسنا، میر جواد سلیمانی افزود: موتور XUM نسخه بهبود یافته موتور XU7 است. همچنین از گنجایش بالاتر، مصرف سوخت کمتر و توان و گشتاور بیشتری برخوردار است.

وی افزود: پرو‍ژه بهبود موتور XU7 به منظور دستیابی به استاندارد یورو۴ از دو سال پیش در ایران خودرو شکل گرفته، کارهای صحه گذاری و توسعه آن تمام شده و در مرحله تامین قطعات برای تولید است.

او تامین قطعات را مهم ترین عامل در رسیدن به تولید انبوه این موتور ذکر و اظهار کرد: موتور XUM در ابتدا برای ۴۰۵ و بر اساس استاندارد یورو ۴ تعریف شد، اما با توجه به توان، گشتاور و مصرف سوخت، باموتور XU7GP4L4 که روی پارس ELX نصب می شود، برابری می کند.

وی مشکلاتی را که بر سر راه تامین قطعات موتور پارس ELX ایجاد شد، مهم ترین دلیل تصمیم ایران خودرو برای شروع تولیدانبوه موتورXUM با این محصول دانست و گفت:‌ با اجباری شدن استاندارد یورو ۴، این موتور به تدریج جایگزین موتور XU7 در خودروهای سمند و ۴۰۵ نیز خواهد شد.

قائم مقام ایران خودرو ، استفاده از امکانات داخلی در طراحی ها را از جمله ویژگی های موتور XUM دانست و افزود: با تولید انبوه این موتور و نصب آن روی پارس ELX به ازای هر خودرو ۴۰۰ یورو صرفه جویی ارزی حاصل می شود.

سلیمانی تصریح کرد: به دلیل پایین بودن تیراژ پارس ELX نزدیک به ۳۵درصد قطعات موتور آن، از قبیل سرسیلندر، مغز هوشمند موتور، منیفولد و بسیاری دیگر از خارج وارد می شد.

وی تعداد خودروهای پارس ELX تولید شده با موتور جدید را دست کم ۱۰ دستگاه ذکر کرد که به منظور کسب اطمینان از دارا بودن شاخص های کیفیتی لازم توسط مشتریان و معاونت کیفیت کنترل می شود.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت وتوسعه محصول، موتور XUM با حجم ۱۹۰۰ سی. سی را دارای قدرت و گشتاور برابر با موتور زانتیای ۱۷۶۱ ذکر کرد و افزود: این موتور بنزینی و دارای هشت سوپاپ است، اما نسخه گازسوز آن برای ۴۰۵ در نظر گرفته خواهد شد.

سلیمانی مصرف سوخت موتور XUM را روی پارس نزدیک به ۸٫۴ لیتر و روی ۴۰۵ نزدیک به ۸٫۳ لیتر در سیکل ترکیبی عنوان کرد که از موتور ۱۷۶۰ سی. سی. XUM کمتر است .

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.