پارلمان عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت

در جریان جلسه امروز (یکشنبه) پارلمان عراق استعفای نخست‌وزیر این کشور پذیرفته شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمد الحلبوسی،‌ رئیس پارلمان عراق امروز، یکشنبه ضمن قبول استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق خطاب به برهم صالح‌،‌ رئیس‌جمهوری عراق از او خواست براساس ماده ۷۶ قانون اساسی این کشور نخست وزیر جدید معرفی کند.

جلسه فوق‌العاده امروز پارلمان عراق برای بررسی استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری،‌ قانون انتخابات و درگیری‌ها و کشته‌های استان‌های جنوبی به خصوص شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار تشکیل شد.

عادل عبدالمهدی در پی تظاهرات مردمی عراق و بعد از اظهارات مرجع عالیقدر شیعیان و درخواست برای کناره‌گیری شنبه درخواست استعفای خود را تقدیم پارلمان کرد.

ساز و کار قانون اساسی برای برکناری دولت در عراق به این گونه است که استعفا با موافقت اکثریت مطلق پارلمان و طبق ماده ۸۱ صورت گرفته و براساس این ماده رئیس‌جمهور ریاست کابینه را برعهده می‌گیرد.

بعد از آن رئیس‌جمهوری به مدت ۱۵ روز نامزدی را برای تشکیل دولت مکلف می‌کند. همچنین یک پنجم اعضای پارلمان می‌توانند خواستار استیضاح نخست وزیر شوند در عین حال می‌توان با اکثریت مطلق تعداد اعضای پارلمان دولت را برکنار کرد و در صورت برکناری نخست وزیر،‌ دولت مستعفی قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.