پاسخ به سئوالات کنکوری بسیاری از شما

۰۵م اسفند ،

عارف یکی از خوانندگان خبر آنلاین نوشته بود:«سلام من داوطلی ازمون سراسرس سال ۹۲ و هستم و می خواهم از تاریخ ۳۰ بهمن ثبت نام کنم. سوالاتی دارم که هیچ کس به صورت واضح پاسخگوی من نیست.
۱) ثبت در ازمون سرارسری از طریق پایگاه اینترنتی سنجش به منزله ثبت نام در ازمون دانشگاه ازاد هم هست؟
۲) اگر هست باید کارت اعتباری جداگانه برایش بخریم؟ انتخای رشته دانشگاه ازاد چطور است؟
۳) اگر نیست باید برای دانشگاه ازاد چطور ثبت نام کنیم؟
ممنون
دراطلاعیه انتشار یافته سازمان سنجش و درصفحه اصلی این پایگاه اینترنتی به این موضوع پاسخ داده شده است. مدیرروابط عمومی سازمان سنجش ضمن بیان این موضوع دربارهٔ پاسخ گویی به سئوالات مشابهای که از سازمان سنجش پرسیده شده بود عنوان داشت :« برای پاسخ گویی دقیق سئوالات دربارهٔ نحوه ثبت نام و موارد اینگونه مخاطبین محترم می توانند به بخش پاسخ گویی به سئوالات درسایت سنجش مراجعه و پس ازعضویت نسبت به پرسش سئوالاتشان اقدام کنند. دراین بخش پاسخ های اشخاص به سرعت دراختیارشان قرار خواهد گرفت.»
دراطلاعیه سازمان سنجش چنین آمده است:
اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ثبت نام از داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون سراسری سال دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی که در زمان مقرر ( ۱۶/۹/۹۱ لغایت ۳۰/۹/۹۱ ) موفق به ثبت نام نشده اند و همچنین ویرایش اطلاعات ثبت نامی آن دسته از داوطلبانیکه در زمان مقرر نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نموده اند.
بدین‌وسیله‌ به‌اطلاع‌ کلیه‌ داوطلبان‌ متقاضی‌ ثبت‌ نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ برای‌ دوره‌های‌ روزانه‌ ، نوبت دوم (شبانه‌) ، نیمه حضوری ، مجازی و بین الملل دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالی‌،دانشگاه آزاداسلامی ،دانشگاه‌ پیام‌ نور(آموزش‌ از راه‌ دور) و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ سال می‌رساند که‌ ثبت‌نام و ویرایش اطلاعات ثبت نامی برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ مذکور از روز دوشنبه ۳۰/۱۱/۹۱ (سی ام بهمن ماه ) آغازودر پایان‌ وقت‌ روز پنجشنبه ۳/۱۲/ (سوم اسفندماه ) پایان‌ می‌پذیرد، لذا داوطلبان‌ می‌توانند در مهلت‌ فوق‌الذکر برای شرکت در آزمون سراسری سال ثبت نام و یا در صورت ثبت نام نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی اقدام نمایند.
دسته اول : داوطلبانیکه درزمان مقررنسبت به ثبت نام درآزمون اقدام نموده اند:
این دسته ازداوطلبان لازم است باواردنمودن اطلاعات کارت اعتباری نسبت به ملاحظه اطلاعات ثبت نامی ودرصورت لزوم نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی براساس دستورالعمل به شرح ذیل اقدام نمایند.
۱- آندسته ازداوطلبانیکه مشمول سوابق تحصیلی نمی باشند اجازه ویرایش کلیه اطلاعات ثبت نامی خودرادارند .
۲- آندسته ازداوطلبانیکه مشمول سوابق تحصیلی می باشند اجازه ویرایش اطلاعات خودراداشته امااجازه ویرایش اطلاعات سوابق تحصیلی رانخواهند داشت
۳- در خصوص نحوه اعلام علاقه مندی به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی از کلیه داوطلبان ،در زمان توزیع کارت شرکت در جلسه آزمون سراسری سال از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت
تذکر بسیار مهم: نظر به اینکه داوطلبان علاقه مند به انتخاب کد رشته محلهای تحصیلی با آزمون سال دانشگاه آزاد اسلامی، ضرورت دارد براساس ضوابط در آزمون سراسری سال ثبت نام و شرکت نمایند، لذا ایندسته از داوطلبان که تا این تاریخ در آزمون سراسری سال ثبت نام ننموده اند می توانند از این تاریخ (۳۰/۱۱/) تا پایان روز پنج شنبه ۳/۱۲/ به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و با توجه به مفاد بندهای «الف» ، «ب» ، «ج» و «د» ذیل برای ثبت نام در آزمون سراسری سال اقدام نمایند.
دسته دوم : داوطلبانیکه در زمان مقرر (۱۶/۹/۹۱ لغایت ۳۰/۹/۹۱ ) موفق به ثبت نام در آزمون نشده اند.

الف) تکالیف داوطلبان‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون:‌
داوطلب‌ متقاضی‌ شرکت‌ در آزمون‌ باید یکایک‌ اقدامات‌ زیر را به‌ موقع‌ و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهد.
۱- مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان برای تهیه کارت یا کارت‌های اعتباری به تعداد مورد نیاز و دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال
۲- مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان برای دریافت کد سوابق تحصیلی (اطلاعات دانش‌آموزی برای داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی).
۳- ثبت‌نام از طریق پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان در زمان مقرر (۳۰/۱۱/۹۱ لغایت ۳/۱۲/۹۱).
۴- پرینت کارت‌ شرکت در‌ آزمون، با مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور‌ به نشانی: www.sanjesh.org در موعد مقرر.
۵- حاضر شدن در محل‌ و حوزه امتحانی تعیین‌ شده‌، شرکت در آزمون‌ و پاسخ دادن به سؤالات.
۶- آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را بر اساس نظام تازه آموزش متوسطه از سال ۱۳۸۴ لغایت سال اخذ نموده و یا می‌نمایند در صورتی که اطلاعات آنان در بانک اطلاعاتی ارائه شده از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته باشد و یا ناقص بوده باشد می‌بایست براساس اطلاعات خواسته شده درتقاضانامه نسبت به ثبت نام خوددرآزمون سراسری سال اقدام نمایند بدیهی است در صورت تأیید اطلاعات آنان از سوی آموزش و پرورش سوابق تحصیلی برای آنان اعمال می گردد.
ب) ثبت‌نام‌ برای‌ شرکت‌ در آزمون:‌
ثبت‌نام برای شرکت در آزمون‌های کلیه دوره‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال که در دفترچه راهنما درج شده و رشته های دانشگاه آزاد اسلامی که پذیرش آن در سال با آزمون صورت می گیرد. منحصراً از طریق پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org امکان‌پذیر است. لذا داوطلبان لازم است ازروش پرداخت اینترنتی که به شرح زیر توضیح داده شده است، اقدامات لازم را بعمل آورند.
۱- روش (پرداخت اینترنتی):
۱-۱- مراجعه به پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان به نشانی: www.sanjesh.org
2-1- دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره ۱) از طریق پایگاه اینترنتی سازمان.
۳-۱- با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال می‌باشد، با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان و پرداخت مبلغ ۰۰۰/۱۰۶ (صد و شش هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به دریافت اطلاعات کارت اعتباری (شماره پرونده و رمز ورود) اقدام نمایند.
تبصره ۱- چنانچه داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در ۲ و یا ۳ گروه آزمایشی می‌باشد، لازم است به ازای هر گروه آزمایشی مبلغ ۰۰۰/۱۰۶ (صد و شش هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق پرداخت و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت دارد.
تبصره ۲- منظور از ثبت‌نام در ۲ و یا ۳ گروه آزمایشی بدین صورت می‌باشد، که داوطلب می‌تواند علاوه بر انتخاب گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی یا علوم تجربی و یا علوم انسانی) در گروه آزمایشی هنر و زبان خارجی نیز متقاضی شود. به دیگر سخن هیچ داوطلبی نمی‌تواند بطور همزمان، در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی شرکت نماید.
تبصره ۳- چنانچه داوطلبی علاقمند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی باشد، لازم است نسبت به پرداخت مبلغ ۰۰۰/۵۸ (پنجاه و هشت هزار) ریال دیگر نیز از همین طریق، اقدام و اطلاعات کارت اعتباری را دریافت نماید.
تبصره ۴- ج-در خصوص نحوه اعلام علاقه مندی به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی از کلیه داوطلبان ،در زمان توزیع کارت شرکت در جلسه آزمون سراسری سال از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش اطلاع رسانی لازم صورت خواهند پذیرفت
۴-۱- آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام.
ج ) مدارک لازم برای ثبت‌نام:
مدارکی که داوطلب برای ثبت‌نام به آن نیازمند است به شرح ذیل می باشد:
۱- فایل عکس اسکن شده: داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ارسال از طریق برنامه ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید.
۱-۱- عکس ۴×۳ یا ۴×۶ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).
۲-۱- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
۳-۱- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰×۲۰۰ باشد.
۴-۱- تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
۵-۱- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.
۶-۱- حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
۷-۱- حتی‌الامکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره ۱: عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره ۲: در صورت ارسال عکس غیرمعتبر، ثبت‌نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌گردد.
تذکر بسیار مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان که این موضوع اکثراً به وسیله داوطلبانی که در کافی‌نت ثبت‌نام می‌کنند، رخ داده است تأکید می‌گردد چنانچه ثبت‌نام خود را توسط کافی‌نت‌ها انجام می‌دهید، علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلبی به جای عکس شما ارسال نگردد.
۲- کارت اعتباری شامل:‌ شماره پرونده و رمز ورود (این کارت از طریق پایگاه اینترنتی اینترنتی سازمان خریداری می‌شود).
۳- فرم‌ شماره‌ ۲: دانش‌آموزان ‌سال‌ آخر متوسطه‌ و دیپلمه‌های‌ سنوات‌ قبل‌ نظام ‌قدیم ‌آموزش‌ متوسطه‌، فارغ‌التحصیلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی ‌نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ شرکت‌کننده‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال‌ ، لازم‌ است‌ فرم‌ شماره‌ ۲ مندرج‌ در صفحه ۴۳ دفترچه‌ راهنما را از محل‌ خط‌چین‌ جدا نموده‌ و پس‌ از تکمیل‌ و تأیید کلیه‌ مندرجات‌ فرم‌ مذکور توسط دبیرستان‌ یا هنرستان‌ و یا مرکز پیش‌دانشگاهی‌ محل‌ تحصیل‌ و یا نواحی ‌و مناطق‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ آن را برای اقدامات بعدی نزد خود نگهداری نمایند.
تبصره ‌۱- در فرم‌ فوق‌ لازم‌ است‌ دقیقاً نام‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ محل‌ تحصیل‌ سه‌ سال‌ آخر دوره‌ متوسطه‌ توسط دیپلمه‌های‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه ‌و نام‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ محل‌ تحصیل‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ و دو سال‌ آخر دبیرستان‌ یا هنرستان‌ توسط فارغ‌التحصیلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ با توجه‌ به‌ جدول‌ شماره‌ ۷ ‌ دفترچه‌ راهنما تکمیل‌ و به‌ توسط رؤسای‌ دبیرستان‌ یا هنرستان‌ و یا مرکز پیش‌دانشگاهی‌ محل‌ تحصیل‌ و یا نواحی‌ و مناطق‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ تأیید گردد.
تبصره ‌۲- دیپلمه‌های‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ که‌ محل‌ اخذ دیپلم‌ و یا یکی‌ از دو سال‌ ما قبل‌ دیپلم‌ آنها و همچنین‌ فارغ‌التحصیلان‌ و
دانش‌آموزان‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ در صورتی‌ که‌ محل‌ اخذ مدرک‌ پیش‌دانشگاهی‌ و یا یکی‌ از دو سال‌ آخر دبیرستان‌ آنها یکی‌ از بخش‌های‌ مرکزی‌ شهرستان‌های‌: اصفهان‌، تبریز، تهران‌، شمیرانات‌، شیراز و مشهد (مطابق‌ جدول‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ مندرج‌ در جدول شماره ۷ دفترچه‌ راهنما) می‌باشد، نیازی‌ به‌ تهیه این فرم ندارند.
توضیح‌: آن‌دسته ‌از دانش‌آموزانی ‌که ‌در سال‌ سوم‌ نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ دارند و همچنین‌ آن‌دسته‌ از دارندگان‌ دیپلم‌ نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ که‌ وارد دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نشده‌اند و یا به‌ صورت‌ داوطلب‌، برای‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ ثبت‌نام‌ ننموده‌اند، چنانچه‌ در آزمون ‌ثبت‌نام‌ و شرکت‌ نمایند به‌ عنوان ‌متخلف‌ تلقی‌ و برابر قانون‌ تقلب‌ و تخلف‌ با آنان‌ رفتار خواهد شد.
د) توضیحات‌ مهم دیگر:
– هر داوطلب‌ می‌تواند بدون‌ توجه‌ به‌ نوع‌ دیپلم‌ نظام‌ قدیم‌ آموزش‌ متوسطه‌ و یا نوع‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌دانشگاهی‌ نظام‌ تازه آموزش‌ متوسطه‌ و تنها بر اساس‌ میزان‌ علاقه‌مندی‌ خود به‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌، منحصراً در یکی‌ از پنج‌گروه‌ آزمایشی‌ ۱ (علوم‌ ریاضی‌ و فنی)‌، ۲ (علوم‌ تجربی)‌، ۳ (علوم‌ انسانی)‌، ۴( هنر) و یا ۵ (زبان‌های خارجی)‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون‌ مربوط برابر ضوابط شرکت‌ نماید.
تبصره ۱- داوطلبان‌ هر یک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ ۱ ، ۲ ، ۳، ۴ و یا ۵ در صورت‌ تمایل‌ به‌ شرکت‌ در گزینش‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌ دانشگاه پیام‌‌نور (آموزش ‌از راه ‌دور) و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ـ غیردولتی می‌توانند ضمن‌ علامتگذاری‌ در قسمت‌ مربوط در تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌، متقاضی‌ شرکت‌ در گزینش‌ این مراکز آموزشی شوند. ضوابط و شرایط تحصیل‌ و رشته‌های‌ تحصیلی‌ این مراکز در پیوست شماره ۲ ‌ دفترچه راهنما ‌درج‌ شده‌ است.
تبصره ‌۲- داوطلبان ‌هر یک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌۱ (علوم ‌ریاضی‌ و فنی‌)، ۲ (علوم‌ تجربی‌)، ۳ (علوم‌ انسانی‌) و ۵ (زبان‌های خارجی‌) با علامتگذاری در بند ۳۴ تقاضانامه و انتخاب یک گروه آزمایشی، در صورت‌ تمایل‌ به‌ انتخاب‌ ‌رشته‌های‌تحصیلی‌ گروه‌آزمایشی‌ ۴ (هنر)، می‌توانند ضمن‌ علامتگذاری‌ بند ۴۴ تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی، متقاضی‌ انتخاب‌ رشته‌های‌ تحصیلی‌گروه‌ آزمایشی‌ هنر نیز شوند. لازم ‌به‌ ذکر است‌ که‌ این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ علاوه‌ بر شرکت‌ در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ انتخابی‌ (یکی‌ ازگروه‌های‌ آزمایشی‌ ۱، ۲، ۳ و یا ۵) باید در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر به‌ منظور انتخاب‌ رشته‌های‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر نیز شرکت‌ کنند.
تبصره ۳- داوطلبان‌ هریک‌ از گروه‌های‌ آزمایشی ‌۱، ۲، ۳ و یا ۴ با علامتگذاری در بند ۳۴ تقاضانامه و انتخاب یک گروه آزمایشی، در صورت‌ تمایل‌ برای‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌ (گروه‌ ۵)، می‌توانند ضمن علامتگذاری‌ بند ۴۵ تقاضانامه‌ ثبت‌نام اینترنتی‌، متقاضی‌ شرکت‌ در گروه‌ آزمایـشی‌ زبان‌های خارجی ‌(گروه‌ ۵) به‌ منظور انتخاب‌ رشـته‌های‌ ‌تحصـیلی زبان‌های خارجی شوند. لازم‌ به‌ ‌توضیح‌ است‌ که‌ این دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ علاوه‌ بر شرکت‌ در آزمون‌ عمومی‌ و اختصاصی‌ گروه‌ آزمایشی‌ اصلی‌ خود (یکی‌ از گروه‌های‌ آزمایشی‌ ۱، ۲، ۳ و یا ۴) در آزمون‌ مربوط به‌ گروه‌ آزمایشی‌ ۵ (گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های خارجی‌) نیز شرکت‌ نمایند.
تذکر مهم۱: طبق ضوابط هیچیک از داوطلبان نمی‌توانند در بیش از یک نوبت در آزمون ثبت‌نام نمایند و چنانچه خواستار اصلاح اطلاعات ثبت‌نامی خود باشند، لازم است بر اساس جدول زمانی مراحل مختلف آزمون سراسری سال که در صفحه دوم دفترچه راهنما درج گردیده است، نسبت به اصلاح اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام نمایند و همچنین ثبت‌نام همزمان در بیش از یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) خلاف ضوابط بوده و پرونده ثبت‌نامی داوطلبان خاطی باطل خواهد شد.
تذکر مهم۲: پذیرش داوطلبان دانشگاه آزاداسلامی براساس ضوابط آزمون سراسری سال انجام می گردد لذاداوطلبان منحصرامجازبه ثبت نام وانتخاب یک گروه آزمایشی اصلی (علوم ریاضی وفنی یا علوم تجربی ویا علوم انسانی)می باشند.
داوطلبان‌ می‌توانند پس‌ از مطالعه‌ دقیق‌ دفترچه‌ راهنماکه درسایت سازمان سنجش قرارداردنسبت به آگاهی ازشرایط وضوابط آزمون مطلع شوندوسپس نسبت به ثبت نام آزمون سراسری اقدام نمایند نهایتا اینکه در صورت‌ نیاز برای‌ کسب‌ راهنمایی‌ ‌ در ساعات‌ اداری‌ با شماره‌ تلفن‌های‌: ۹۹ الی ۸۸۹۲۳۵۹۵- ۰۲۱ به‌ طور مستقیم‌ با روابط عمومی‌ سازمان‌ سنجش‌ و یا با ستاد پاسخگویی ثبت‌نام آزمون سراسری سال ، از طریق شماره تلفن‌هایی که در پایگاه اینترنتی سازمان درج شده است، تماس‌ حاصل‌ نمایند و یا با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org. سوالات خود را در میان بگذارند و از مراجعه حضور اجتناب نمایند.
۴۵۲۳۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.