پاسخ سازمان بازنشستگی کشوری به خبرآنلاین: نظر خواننده خبرآنلاین به بهارستانی ها منتقل می گردد

۲۲م آذر ،

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود:« نمایندگان محترم لطفاٌ دربودجه ۹۲ طرح بازنشستگی با ۵ سال ارفاقی را مانند سال۸۸تا ۹۰ تصویب کنید تا به این ترتیب هم تعدادی ازکارکنان که توان کار وتخصص ومدرک و حوصله ندارند بازنشسته شوند و هم جابرای استخدام تحصیلکردهای بیکار بازشود. به این ترتیب تعدادی از پست ها نیز حذف خواهند شد. منتظرجوابیه نمایندگان محترم هستیم تا نتایج اقدامی که در این موارد در دست اقدام یا انجام داده اند بیان فرمایند.»
سازمان بازنشستگی در پاسخ به مشکل این خواننده چنین عنوان داشت:
بازنشستگان گرامی باسلام
به سبب قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش ازموعد کارکنان دولت مصوب ۱۰/۱۲/۱۳۸۹ وهمچنین اجرای بند ۹۴ماده واحده قانون بودجه سال کل کشور بازنشستگی پیش ازموعد کارکنان دولت درسال با دارابودن ۲۵ سال سنوات دولتی برای مستخدمین مرد و۲۰سال برای مستخدمین زن وبدون سنوات ارفاقی اجرا می گردد ضمن اینکه اصلاح وتغییرشرایط مورد نظرنگارندگان نامه دراختیار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می باشد.
***
ماده ۹۴ قانون بودجه سال کل کشور به این شرح است :
ˈبازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با موافقت بالاترین مقام اجرائی دستگاه یا مقام مجاز موضوع مواد (۵۲) و (۵۳) قانون محاسبات عمومی و بدون سنوات ارفاقی ومشروط به حذف یک پست سازمانی به ازای هر بازنشسته پیش از موعد مجاز است. اجرای این حکم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی قابل پرداخت است.ˈ

امسال ،‌دو شرط برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت منظور شده که یکی از آنها چشم پوشی از سنوات ارفاقی و دیگری حذف یک پست سازمانی است ؛ همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این حکم از محل منابع دستگاهها و واگذاری اموال دولتی باید تامین شود .

محمد رضا مسلمی، مدیر کل دفترجبران خدمات، درگفت وگویی با ایرنا عنوان داشته بود:« ‌تنها امتیاز قانون بازنشستگی پیش از موعد، فراهم ساختن این امکان برای کارمندانی است که تمایل دارند زودتر از نظام اداری خارج شوند. سنوات خدمت اشخاصی که از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده می کنند باید سنوات خدمت در دستگاههای دولتی باشد و پرداخت بیمه ملاک نیست .»

وی افزود:«این قانون مربوط به سال است و کسانی که بخواهند در سال از قانون بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند، به ازای ۲۵سال خدمت ، ۲۵ روز حقوق دریافت خواهند کرد ( زنان به ازای ۲۰ سال ،‌۲۰ روز حقوق ) ،همچنین دستگاه مربوطه باید با حذف یک پست سازمانی موافقت کند.»

گفتنی است که قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در سال ۱۳۸۶ تصویب شد . بر اساس این قانون کارکنان دولت می توانستند با ۲۵ سال سابقه و ۳۰ روز حقوق ( کارمندان زن با ۲۰ سال سابقه و ۲۵ روز جقوق ) بازنشسته شوند .

این قانون همزمان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۰ در اردیبهشت ماه سال قبل به پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با وجود مخالفت دولت بمدت پنج سال ( از سال ۱۳۹۰ تا ) تمدید شد ، ولی در عمل به سبب نبود اعتبار، اجرای آن در سال ۱۳۹۰ با کندی بسیار روبرو بود.

با اضافه شدن دو شرط تازه حذف سنوات ارفاقی و حذف پست سازمانی در قانون بودجه سال کل کشور برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد به نظر می رسد ، تعداد متقاضیان کاهش یابد.
۴۵۲۳۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. افسانه اقاعبدالحسین شریفی:

    من دارای ۱۶ سال سابقه کار می باشم و تحت پوشش سازمان بهزیستی بعلت معلولیت جسمی حرکتی میباشم و از انجائیکه دیگر توان کار ندارم ایا میتوانم با این سابقه خود را بازنشسته نمایم ؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.