پاسخ یک دیپلمات ایرانی در مورد دور آتی گفتگوهای ایران و ۱+۵

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دیپلمات‌ها می‌گویند در دور جدید گفتگوهای ایران و ۱+۵ ممکن است دیداری میان وزیر امور خارجه‌ ایران و کاترین اشتون نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.

یک دیپلمات ایرانی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: تا این لحظه زمان و مذاکرات هسته‌ای مشخص نشده است و احتمال می‌رود که طی روزهای آتی این مسئله روشن شود.
پیشتر دیپلمات‌های دیگری در این مورد با باشگاه خبرنگاران گفتگو کردند و پاسخ نیز همین بود که هنوز زمان و مکان گفتگوهای ایران و طرف غربی مشخص نیست .

آنها می‌گویند ممکن است دیداری میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ ایران و کاترین اشتون نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای برگزار شود.

در این بین نگاهی به رسانه‌های خارجی و اظهارات دیپلمات‌های غربی نیز ما را به این مطلب می‌رساند که ایران و گروه ۱+۵ مدتی است که برای حل اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تلاش می‌کنند، تنها دو ماه دیگر تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۴ فرصت دارند تا به راه حل نهایی در این خصوص برسند.
 
دیپلمات‌های غربی می‌گویند در صورت حصول توافق نهایی ایران با لغو قابل توجهی از تحریم‌ها مواجه خواهد شد، اگر ایران اقدامات قابل راستی‌آزمایی مرتبط با فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را به گونه‌ای که نگرانی‌های ما را برطرف کند انجام دهد ما آماده‌ایم تا تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه این کشور را در مراحل اولیه به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد یکی از مهم ترین موارد که از سوی مقام های امریکایی در مصاحبه با خبرگزاری های غربی طرح شده این است که امریکایی ها در این مذاکرات پذیرفته اند مجموعه تحریم‌های یک جانبه بلافاصله پس از توافق نهایی یک جا تعلیق شود.

همچنین؛ این خبرگزری روز چهارشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران و کارشکنی در روند مذاکرات، مهم ترین اولویت دیدار امروز ‘بنیامین نتانیاهو’ نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا است.

اما مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند در صورت حسن نیت طرف مقابل به ویژه آمریکا و پرهیز از زیاده خواهی‌ها، دستیابی به توافق تا قبل از ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه ) امکان پذیر است.

از این رو باید گفت اﮔﻪ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻧﻆﺮاﺕ ﻛﺎﺭﻳﻜﺎﺗﻮﺭی ﻧﺘﺎﻧﻴﺎﻫﻮ، ﻧﻆﺮاﺕ ﻛارشناسی و مواضع واقعی از سوی طرف غربی ملاک قرار گیرد قطعا در روند مذاکرات گشایشی حاصل خواهد شد.

شایان ذکر است، دور قبلی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد و ایران و گروه ۱+۵، تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) فرصت دارند تا درباره یک راه حل جامع دراز مدت توافق کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.