پالم اسپرینگز، سکوی پرتابی برای اسکار

۳۰م دیماه ،

بیست‌وچهارمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز که امروزه یکی از مهم‌ترین فستیوال‌‌های سینمایی آمریکا بشمار می‌رود با تمرکز بر روی آثار فیلمسازان جوان، فیلم‌های مستقل و مستند و نمایش ۶۱ فیلم اکران نشده، از جمله فیلم تازه صامت و سیاه‌وسفید ˝بلانکانیوی˝ به کار خود پایان داد.

به گزارش هنرآنلاین، در این دوره از این فستیوال بین‌المللی، فیلم داستانی “Saphhires” به کارگردانی وین بلیر دربارهٔ یک گروه موسیقی دخترانه متشکل از بومیان استرالیائی که در دهه ۶۰ میلادی برای اجرای برنامه به جبهه جنگ ویتنام می‌روند، جایزه “منتخب تماشاگران” فیلم‌های خارجی فستیوال را به دست آورد.

بنابر این گزارش، جایزه برگزیده تماشاگران در رده‌بندی فیلم‌های مستند به فیلم “دست از باورداشتن بر ندار” (Don’t Stop believing) دربارهٔ مشکلات پیدا کردن یک جانشین برای خواننده اصلی گروه راک “جورنی” ساخته کارگردان بار اول، رامونا دیاز تعلق گرفت.

نیامی واتس برای بازی در نقش اول فیلم “غیرممکن” دربارهٔ نجات از واقعه سونامی در تایلند و بردلی کوپر برای ایفای نقش اول فیلم نامزد جایزه اسکار “دفترچه امیدبخش” به عنوان بهترین بازیگران زن و مرد سال فستیوال سینمایی پالم اسپرینگز برگزیده شدند.

همچنین سالی فیلد برای ایفای نقش همسرِ آبراهام لینکن در فیلم “لینکلن” و هلن هانت برای بازی در فیلم “ملاقات‌ها” به عنوان بهترین بازیگران نقش مکمل زن فستیوال انتخاب شدند و آلن آرکین عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در نقش یک تهیه‌کننده هالیوود در فیلم “آرگو” از آن خود ساخت.

امسال نیز همچون سال‌های قبل ۷۰درصد از بیش از ۱۳۵هزار تماشاگر فستیوال فیلم پالم اسپرینگز را تماشاگران کانادایی و اروپایی تشکیل می‌دادند. یکی از فیلم‌های به نمایش گذاشته شده بازسازی تازه‌های از قصه “آرزوهای بزرگ” چارلز دیکنز به کارگردانی مایک نیوول با شرکت هلنا بونهام کارتر و رالف فینس بود. همچنین فیلم دلهره‌آور سوئدی به نام “خواب هیپنوتیزم” که اولین ساخته لس‌هالستروم، فیلمساز سوئدی، پس از ۲۵سال درکشور زادگاهش است.

فیلم “فصل پنجم” یک اثر سوررئالیستی و تاریک دربارهٔ انتقام‌کشی طبیعت از بشریت، پس از برنده شدن جوایز سینمایی متعدد در چند فستیوال جهانی، این‌بار در فستیوال فیلم پالم اسپرینگز به نمایش گذاشته شد. این فیلم محصول مشترک بلژیک، هلند و فرانسه است و جسیکا وودورث و پیتر بروسنس آن را کارگردانی کرده‌اند.

این دو کارگردان پیش از آغاز فستیوال در ایمیلی خطاب به نشریه سینمایی هالیوود ریپورتر نوشتند: “فستیوال سینمایی پالم اسپرینگز از دیرباز به عنوان یک سکوی پرتاب مهم و مستحکم برای اولین نمایش فیلم‌‌‌ها شناخته شده است. ما در مورد اولین اکران فیلم تازه خود و نظر تماشاگران اغلب روشنفکر و متفکر این فستیوال هیجان زده هستیم.”

 از میان ۷۱ فیلم خارجی که از کشورهای مختلف در فستیوال امسال پالم اسپرینگز به نمایش گذاشته شد، ۴۲ فیلم برای شرکت در رقابت‌های جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا ارسال شده بودند.

فیلم‌های غیرانگلیسی زبان

فیلم داستانی “امپراطور” با بازی تامی لی جونز در نقش ژنرال داگلاس مک آرتور، درامی دربارهٔ جنگ جهانی دوم در ژاپن و دو فیلم نامزد جایزه اسکار امسال در رده‌بندی فیلم‌های خارجی، “Kon tiki” (محصول مشترک انگلستان و نروژ) و “یک رابطه سلطنتی” (A royal affair) از دانمارک از فیلم‌های برگزیده بخش جوایز منتخب تماشاگران بودند. فیلم “جای خالی را پر کن” (Fill the Void) نیز جایزه بهترین فیلم خارجی سال را از آن خود ساخت.

تعداد ده کارگردان تازه نفسی که فیلم‌هایشان هنوز پخش کننده‌‌ای پیدا نکردند در فستیوال امسال در بخش “صداهای تازه/ دیدگاه‌های نو” جوایزی دریافت کردند. یکی از این فیلم‌‌‌ها “پروانه‌های سادورنی” محصول کشور آرژانتین بود که توانست جایزه اصلی این بخش، یک دوربین کامل فیلمبرداری “پاناویژن” را از آن خود سازد.

“پروانه‌های سادورنی” فیلم تازه‌های از ژانر ملودرام است که به شیوه سیاه و سفید و صامت ساخته شده است. این فیلم دربارهٔ کوتوله‌های از کارکنان سابق یک سیرک است که پس از آزادی از زندان سعی دارد به زندگی خود سرو سامان بدهد.

یکی دیگر از آثار مورد توجه در این بخش از فستیوال فیلم دانمارکی “بعضی‌‌‌ها می‌میرند تا دیگران زندگی کنند” بود. یک درام تاریخی بر اساس داستانی واقعی که ماجرای جنبش مقاومت دانمارک درمقابل تهاجم نازی‌‌‌ها را به نمایش می‌گذارد.

در بخش “نورافکن” فستیوال، پیترگرینوی که با فیلم تازه خود “کمپانی گولتزیوس و پلیکان” دربارهٔ موضوعی تحت عنوان “مرگ سینما” سخنرانی کرد.

تام هوپر، کارگردان و ادی ردماین بازیگر فیلم نامزد جایزه اسکار “بینوایان” دربارهٔ چگونگی ساختن این فیلم موزیکال سخنرانی کردند. در دو جلسه جداگانه دیگر، آلن کامینگز، بازیگر تئاتر و سینمای بریتانیا، دربارهٔ نقش‌های تازه خود در تلویزیون و نیومی واتس در مورد تغییر مسیر خود در سینما پس از بازی در فیلم “غیرممکن” سخنرانی کرد.

در ضیافت شام فستیوال با حضور ستارگانی چون برد پیت، آنجلینا جولی، جان تراولتا و لئوناردو دی‌کاپریو از چند چهره سرشناس هالیوود از جمله ریچارد گیر، هلن میرن، سالی فیلد و بردلی کوپر به مناسبت گزینش آن‌‌‌ها در رده‌بندی بهترین بازیگران سال جوایز اسکار قدردانی شد.

درام کمدی “آهنگ ناتمام” از بریتانیا با شرکت ترنس استامپ و ونسا ردگریو دربارهٔ مرد سالمند و کج اخلاقی که تصمیم می‌گیرد به گروه کُر همسرش بپیوندد، آخرین فیلمی بود که در مراسم پایانی فستیوال به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است، در طول چهار سال قبل، اغلب برندگان جوایز فستیوال بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز توانسته‌اند بسیاری از جوایز اسکار را نیز به دست بیاورند. 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.