پایان دوران نابینایی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : همواره یکی از مهم ترین تلاش دانشمندان از پیش تاکنون کمک به حل معمای نابینایان بوده و تاکنون در این زمینه تلاش های بسیاری هم صورت گرفته که البته چندان فراگیر نشده است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کیهان ؛ اما به تازگی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در این زمینه تحقیقات مفصلی انجام داده اند و به نتیجه خوبی هم رسیده اند. این دانشمندان در حال ساخت یک عینک هوشمند می باشند که از دوربینهای ریز و یک رایانه جیبی برای آگاه سازی کاربر از اجسام و اشخاص پیشرو استفاده می کند.این عینکها به نابینایان در جهت یابی در مراکز پرجمعیت و ایستگاه های شلوغ قطار و مترو کمک می کند و حتی به آنها کمک می کند تا شماره اتوبوسها و تصاویر رایانه ای دستگاه های خودپرداز را بخوانند. این عینک های سبک و ارزان که تا سال ۲۰۲۲ به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، برای همه نابینایان مناسب است.

احتمالا اشخاص مسن مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا بیشتر و بهتر از دیگران از این فناوری استفاده می کنند. تلاش های پیشی برای ساخت چنین دستگاهی معمولا به عینکهای تیره بزرگ با دوربین ها و رایانه بزرگ ختم شده است اما پیشرفتهای به وجودآمده در فناوری به این معنی است که می توان عینکهای بیونیکی با شباهت بسیار به عینکهای معمولی تولید کرد.موضوع بسیار قابل توجه این دستگاه، قیمت حدود هزار و ۵۰۰ دلاری آن است که این ابزار را مقرون به صرفه می کند. محققان آکسفورد اکنون مرحله تحقیقات را به پایان رسانده و در حال کار روی پیش ساخت این دستگاه می باشند. آنها از شیشه های شفاف با عدسی های حامل دیودهای نوری کوچک و دوربین هایی به اندازه سر سنجاق در گوشه قابهای این عینک استفاده کرده اند.

این دوربین ها به جمع-آوری اطلاعات لازم برای چشمها پرداخته و آنها را با یک سیستم به رایانه ای به اندازه گوشی تلفن همراه در جیب کاربر می فرستد این رایانه سپس به پردازش اطلاعات و ساده کردن آن به شکل طرح های نقطه ای می پردازد. صفحات الکترونیکی موجود در عدسی ها با این نقاط روشن شده و اطلاعات اساسی درباره محیط اطراف را به کاربر می دهد.به طور مثال یک نور چشمک زن مانند ممکن است به این معنی باشد که یک انسان در مسیر قرار دارد و یک توده جامد نیز نشانگر وجود اجسامی مانند پله خواهد بود.این اطلاعات به افردای که بینایی خود را از دست داده اند، کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس لازم برای خرید یا استفاده از وسایط نقلیه را به تنهایی به دست بیاورند. افزوده شدن یک قطعه گوشی می تواند به کاملتر شدن اطلاعات ورودی آن کمک کند. برای مثال؛ دوربینها به ثبت شماره اتوبوسها و اطلاعات روی صفحه حرکت قطارها برای تحلیل رایانه ای می پردازند که به محض آماده شدن این اطلاعات از طریق این گوشی به گوش فرد منتقل خواهد شد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.