پایان روزهای خوش با کروش و ولاسکو / با هم آمدند، با هم می‌روند

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > فوتبال ملی – ولاسکو و کروش هر دو در یک روز وارد ایران شدند و حالا در یک روز، خبر رفتن آن‌ها منتشر شده است.

میثم بهرامی / روزی که کارلوس کروش و خولیو ولاسکو به ایران آمدند، تیم‌های ملی والیبال و فوتبال ایران شرایط فعلی را نداشتند. فوتبال که هنوز در غم از دست رفتن جام جهانی بود و والیبال هم هر موفقیتی کسب می‌کرد در حد آسیا بود. از آن طرف خود ولاسکو و کروش هم شرایط درخشانی در سطح بین‌المللی نداشتند. آن‌ها یکی دو سال خانه‌نشینی را تجربه کرده بودند و نه فوتبال اروپا به کروش اعتماد می‌کرد، نه والیبال اروپا و آمریکا به ولاسکو. آن‌ها سه سال سخت را در ایران گذراندند تا دوباره خودشان را به همه ثابت کردند. هزینه ثابت شدن دوباره این مربیان به فوتبال و والیبال دنیا، بالا کشیدن فوتبال و والیبال ایران در سطح جهانی بود. حالا تیم ملی آرژانتین، ولاسکو را می‌خواهد و چند تیم معتبر از جمله منچستر یونایتد، مشتری کارلوس کروش هستند. کسب اعتبار دوباره کروش و ولاسکو، همزمان بود با چهارمین صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و قدرت گرفتن والیبال ایران در دنیا. حالا می‌شود به کروش و ولاسکو گفت: «حساب بی‌حساب.»
کارلوس کروش و خولیو ولاسکو، دو مربی مطرحی که دوران خوبی را با فوتبال و والیبال ایران پشت سر گذاشتند، حالا در آستانه رفتن از ایران هستند. آن‌ها همان‌طور که در یک روز و یک ساعت وارد تهران شدند، حالا در یک روز در آستانه جدایی از ورزش ایران قرار گرفته‌اند.
ظهر یکشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کارلوس کروش با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی به توافق رسیده است. کروش گرچه تا پایان جام جهانی در فوتبال ایران می‌ماند و هدایت تیم ملی را در برزیل برعهده خواهد داشت، اما پس از آن فوتبال ایران را ترک خواهد کرد و انتشار خبری مبنی بر توافق او با فدراسیون آفریقای جنوبی، مهر تاییدی بود بر جدایی کروش از فوتبال ایران. خبر توافق کروش با فدراسیون آفریقای جنوبی را بخش آفریقای جنوبی سایت گل به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد و نوشت که قرارداد او از اول جولای بسته خواهد شد. کروش در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ هدایت آفریقای جنوبی را برعهده داشته. البته فدراسیون فوتبال خیلی زود این خبر را تکذیب کرد. در خبری که روی خروجی سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران مخابره شد نوشته شده: «تمامی صحبتهای مطرح شده مبنی بر توافق کارلوس کروش با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی، کذب محض بوده، گمانه زنی رسانه‌هاست و به هیچ عنوان صحت ندارد.»
این اولین بار نیست که بحث رفتن کارلوس کروش از ایران مطرح شده. پیش از این هم بارها بحث رفتن این مربی به منچستر یونایتد مطرح شده بود. کروش که سابقه همکاری با سر الکس فرگوسن به عنوان دستیار را دارد، با توجه به آشنایی قبلی که با منچستر دارد، می‌توانست گزینه خوبی برای سرمربیگری منچستر یونایتد باشد. به همین دلیل بود که کمتر از دو ماه پیش، شایعه حضور او در منچستر مطرح شد. حتی از تیم تاتنهام انگلیس هم به عنوان یکی از مشتری‌های کروش نام برده شد. این خبری بود که یکی از روزنامه‌های پرتغالی منتشر کرد. روزنامه «آبولا» چاپ پرتغال در گزارش خود نوشت که احتمال بازگشت کروش، سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار سابق فرگوسن در منچستریونایتد به لیگ برتر وجود دارد.
ورزش ایران کم کم در حال کنار آمدن با ماجرای جدایی کارلوس کروش از تیم ملی فوتبال ایران بود که ظهر یکشنبه سایت رسمی فدراسیون والیبال اعلام کرد فدراسیون والیبال آرژانتین به دنبال جذب خولیو ولاسکو است. سایت فدراسیون والیبال در خبر خود نوشته: «چندی پیش با درخواست مردم و رئیس جمهور آرژانتین از رئیس فدراسیون والیبال این کشور مبنی بر نجات والیبال آرژانتین و درخواست حضور خولیو ولاسکو به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین، فدراسیون والیبال این کشور با ارسال نامه‌ای از فدراسیون والیبال ایران در خواست کرد تا اجازه حضور ولاسکو در تیم ملی این کشور را صادر کند که مسئولان فدراسیون والیبال ایران به این درخواست پاسخ مثبت نداد. آرژانتینی‌ها دست از اصرار خود برنداشتند و رئیس فدراسیون والیبال آرژانتین مجددا از داورزنی، همتای ایرانی خود درخواست کرد تا اجازه حضور ولاسکو در تیم ملی این کشور را برای نجات والیبال آرژانتین دهد، چرا که این درخواست مردم و رئیس جمهور کشورش است.» تا اینجا هیچ نگرانی وجود ندارد اما پاراگراف بعدی مطلب سایت فدراسیون والیبال ایران، نگران‌کننده است. در این پاراگراف نوشته شده: «مسئولان فدراسیون والیبال ایران هم اعلام کردند که این موضوع را مجددا بررسی می‌کنند، ولی تا مربی‌ای بهتر از ولاسکو یا همتراز وی پیدا نکرده‌اند با این موضوع موافقت نخواهند کرد.»
این نوشته نشان می‌دهد که فدراسیون والیبال ایران مخالف جدایی ولاسکو نیست و اگر فدراسیون بتواند با یک مربی درجه یک به توافق برسد، ولاسکو رفتنی خواهد شد. حالا که حدود سه سال از حضور ولاسکو در ایران گذشته، به نظر می‌رسد که نتایج درخشان تیم ملی والیبال برای مسئولان فدراسیون تکراری شده و خود ولاسکو هم تمایل چندانی به ادامه حضور در ایران ندارد. ولاسکو در طول دوران حضورش در ایران، روزهای طلایی و به یادماندنی را ثبت کرد. روزی که او سرمربیگری تیم ملی را برعهده گرفت، پیروزی مقابل تیم‌های درجه یک دنیا مثل لهستان، صربستان و ایتالیا در حد یک آرزوی دست نیافتنی بود اما به مرور تیم ملی نتایجی گرفت که برد مقابل ایتالیا برای هواداران والیبال ایران عادی شد و حالا سودای مدال گرفتن در مسابقات جهانی در ذهن اهالی والیبال دیده می‌شود.
حالا ولاسکو در آستانه جدایی از تیم ملی ایران قرار گرفته تا بعد از رفتن او یک موضوع برای همه روشن شود؛ اینکه والیبال ایران با پتانسیل خودش نتایج درخشان چند سال گذشته را گرفته یا با تجربه و درایت ولاسکو. وضعیت مشابهی هم در فوتبال ایران وجود دارد. کروش از تیم ملی جدا خواهد شد تا بعدها اهالی فوتبال متوجه شوند که آیا تیم ملی با تاکتیک‌های مربیان داخلی قدرت شکست دادن کره جنوبی در خاک این کشور را دارد یا اینکه برای چنین موفقیتی حتما به تفکر مربی بزرگی چون کروش احتیاج داریم.


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.