پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفت / احتمال اجرای طرح زوج و فرد برای خروج از منازل

فهیمه حسن‌میری: با این که چند سال است ساکنان شهرهای بزرک و به ویژه شهروندان تهران با فرارسیدن فصل پاییز منتظر شنیدن هشدارها درباره هوای آلوده و دعوت به خانه‌نشینی برای نجات جانشان هستند، اما امسال این اتفاق زودتر افتاده و در روزهای گرم تابستان خبر از شرایط ناسالم هوا داده می‌شود.

دیروز سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود که پدیده گرد و غبار از امروز تا چهارشنبه ۲۱ تیرماه به تدریج ۲۲ استان کشور را فرا می گیرد. گویا این پیش بینی به سرعت و از همین امروز محقق شده است چرا که به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، بر اساس اعلام ایستگاه‌های سنجش آلایندگی، پایتخت در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

یوسف رشیدی با بیان این که ایستگاه‌های سنجش آلایندگی نمایش دهنده شرایط ناسالم هوا در پایتخت هستند، اعلام کرده: میزان شاخص ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون ۱۳۷، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون۹۲ و میزان منواکسید کربن موجود در هوا امروز به ۳۰رسیده است که به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داریم.

اجرای زوج و فرد از در منازل در صورت تداوم آلودگی

در همین رابطه معاون عمرانی استاندار تهران هم با بیان این که وضعیت هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار گرفته است، گفت: در صورتی که آلودگی تشدید شده و تداوم یابد، کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا را تشکیل خواهیم داد و احتمال اجرای طرح زوج و فرد از در منازل نیز وجود دارد.

مهندس محمدرضا محمودی توصیه کرد: بیماران قلبی و ریوی، افرادی که تنگی نفس دارند، جانبازان شیمیایی، افراد مسن و خردسالان، از ترددهای غیرضروری در سطح شهر مخصوصا در مراکز شهر خودداری کنند.

او در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه این روند چه تدابیری اندیشیده خواهد شد؟ گفت: در صورتی که شرایط فعلی هوا تشدید شده و تداوم یابد، جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا تشکیل می‌شود و احتمال تصویب اجرای طرح زوج و فرد از در منازل نیز وجود دارد؛ چراکه این طرح یکی از طرح‌های موفق سال ۸۹ برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

گرد و غبار چه تاثیراتی بر سلامت خواهد داشت؟

متداول ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است. معمولا افراد زیر ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند: نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی.

قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار ممکن است واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد و طول عمر را کاهش دهد. قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی و ریوی و احتمالا بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟

به گزارش برنا، اقدامات احتیاطی زیر می‌تواند به شما کمک کند تا خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ کنید و اثرات نامطلوب این پدیده را بر سلامت خود به حداقل برسانید.

اول از همه این که از فعالیت درخارج از منزل اجتناب کنید. اگر الزاما باید در هوای آزاد فعالیت کنید زمان آن را به حداقل ممکن کاهش دهید. از ورزش سنگین به ویژه اگر دارای مشکلات تنفسی و آسم هستید خودداری کنید. در خانه یا محیط های بسته بمانید و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه دارید.

درصورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید. اگر دارای آسم هستید یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده کردید برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنید.

آیا استفاده از ماسک در زمان بروز گرد و غبار به ما کمک می‌کند؟

ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان ۱P و ۲ P عرضه می‌شوند برای این شرایط تا حدی مناسب است. در استفاده از ماسک باید به نکات زیر توجه کرد:

پوشیدن آن‌ها باعث احساس گرما شده و معمولا راحت نیست. اگر ماسک به‌طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند، تاثیرچندانی ندارد. این ماسک ها آلاینده‌های گازی هوا مانند منوکسید کربن را نمی‌گیرد. تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت نمایند. استفاده از این ماسک ها برای افراد سالمی که به ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند، قابل توصیه است.

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.