پای لنگ «صنعت» و سنگ «ارز»!

۰۷م اسفند ،

بینا- به نقل از وزیر صنعت سال آینده سال خاصی برای صنعت، کشاورزی و معدن است. احتمالا ارز نفت را در اختیار نداریم و از این رو تولید کنندگان باید خود به فکر ارز مورد نیاز خود باشند. وی از فعالان بخش های صنعت، کشاورزی و معدن خواسته است که برای تولید کشور ارز آوری بیشتری داشته باشند.
به گزارش بینا، این در حالی است که غضنفری در گفتگوی جداگانه ای اعلام کرده است که ۳۲ درصد (۵ میلیارد دلار) از ارز حاصل از صادرات به چرخه تولید برنگشته است وی از صادرکنندگان درخواست کرد تا «تعهد اجتماعی داشته باشند و موضوع مهمی به نام ارز که بر اقتصاد ایران سایه انداخته را از طریق صادرات غیرنفتی حل کنند، به نحوی که ارز صادراتی را به چرخه واردات برگردانند.»
در همین حال علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته است: «سیاست غلط واردات گسترده کالاهای خارجی همچون قبل ادامه دارد و بر همین اساس هم‌اکنون از هر ۱۰ واحد تولیدی هشت واحد دارای وضعیت بحرانی و نزدیک به بحران می باشند.»
از سوی دیگر ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در زمینه عمل به تعهداتش در قبال تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان گفت: «بانک مرکزی مدام شعار حمایت از تولید ملی را می‌دهد اما به آن عمل نمی‌کند، دیگر چیزی از تولید ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفیت تولید در شهرک‌های صنعتی ۴۰‌درصد است.»

باید دید اقتصاد به چه نیاز دارد
در همین خصوص آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «ابتدا باید دید که اقتصاد ما به چه چیزی نیاز دارد. نیازهایی نظیر مواد اولیه، کارگر، ماشین آلات، مواد اولیه و غیره احتیاج به نقدینگی ریالی و ارزی دارد.»
بغزیان افزود: «هزینه دستمزد کارگران هنوز با افزایشی همانند افزایش نرخ ارز مواجه نشده است. اما با توجه به بحث تحریم می بایست به دنبال تامین مواد اولیه از داخل کشور باشیم که این امر تا حدودی زمان بر است. از سوی دیگر بانک ها نیز می بایست با اعلام سیاست هایی اعتباری خود، تامین نقدینگی برای مواد اولیه را در دستور کار خود قرار دهند.»
این استاد دانشگاه ادامه داد: «با توجه به نیاز دوبرابری صنعت به نقدینگی ارزی در سال آینده بانک مرکزی می بایست نسبت به تامین به اندازه و به موقع آن اقدام کند. چرا که هم اکنون مواد اولیه تولید کنندگان که با ارز ۱۲۲۶ تومانی خریداری شده بود به اتمام رسیده و صاحبان صنایع می بایست مواد اولیه خود را دست کم با ارز مرکز مبادلات تهیه نمایند.»
وی در پاسخ به این سوال که منابع بانک مرکزی در خصوص تامین ارز صنعت در سال آینده چه خواهد بود گفت: «درست این است که صنعت به دنبال ارز مورد نیاز خود باشد اما در این سال ها با توجه به حمایت هایی که از تولید شده است همچنان به خود کفایی نرسیده‌اند و در خصوص تامین ارز خود از طریق صادرات دچار مشکل می باشند.»
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو خاطر نشان کرد: «افزایش بی رویه قیمت خودرو در نتیجه افزایش قیمت ارز نشان داد که این صنعت علیرغم حمایت ها هنوز نه مواد اولیه آن به خوبی تامین می شود و نه به خود کفایی رسیده ایم. در این رابطه تامین کنندگان مواد اولیه هم نیاز صنعت گران را به درستی تشخیص نداده اند.»

عدم حمایت از تولید و شائبه عمدی بودن
دکتر بهمن آرمان، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفتگو فرارو گفت: « به اعتقاد من کلمه «صنعت و معدن» می باست از ترکیب «وزارت صنعت و معدن و بازارگانی» حذف شود. حتی کلمه بازارگانی هم به نوعی باید به وزارت واردات تغییر کند.»
آرمان افزود: «آیا در شرایط کنونی صنعت می تواند ارز مورد نیاز خود را تامین کند آیا با دلار آزاد می توان به سرمایه گذاری اقتصادی پرداخت. در تمامی اقتصاد ها از تولید حمایت می کنند امادر کشور ما تولید مورد آسیب قرار گرفته است. این وضعیت از ابتدای دولت نهم آغاز شده است و همچنان به شکل های مختلف ادامه دارد.»
وی خاطر نشان کرد: «بانک مرکزی به واردات برنج، گندم و جو ارز مرجع اختصاص می دهد اما به تولید ارز مرکز مبادلات می دهد. این در حالی است در تمامی دنیا برای تولید امتیاز های ویژه ای در نظر می گیرند. این عدم حمایت از تولید شائبه عمدی بودن این سیاست ها را به ذهن می رساند.»

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.