پرتغال متهم به طراحی کودتا در گینه بیسائو

جهان > آفریقا
دولت گینه بیسائو، پرتغال، انجمن کشورهای پرتغالی زبان و نخست‌وزیر پیشینش را به حمایت از کودتا متهم کرد.

این اتهام بعد از حمله مردان مسلح به یک سربازخانه در نزدیکی پایتخت از سوی دولت گینه بیسائو مطرح شد.

دولت این کشور در بیانیه‌ای که فرناندو واز، وزیر ارتباطات این کشور خواند، اعلام کرد : «دولت بر این باور است که پرتغال، جامعه کشورهای پرتغالی زبان و کارلوس گومز جونیور، نخست وزیر پیشین محرک این حرکت با هدف ایجاد بی‌ثباتی هستند».

در این بیانیه همچنین آمده است:”هدف از این حمله براندازی دولت انتقالی، تضعیف اقدام‌های سیاسی {و دیپلماسی}،برگرداندن گومز جونیور بر سر قدرت و توجیه‌کردن نیاز به حضور نیروهای بین‌المللی{برای ایجاد} ثبات است”.

شاهدان می‌گویند این حمله به رهبری کاپیتان پان‌سائو ان‌چاما انجام شد که فرماندهی واحد ترور رئیس‌جمهور جوآئو برناردو ویه‌را را در سال ۲۰۰۹ به‌عهده داشت.

هنوز مشخص نیست چرا این فرمانده در حمله موردنظر شرکت داشته اما او از نزدیکان دولت پیشین است که در کودتای آوریل برکنار شد.

این کودتا  که سبب سقوط دولت کارلوس گومز جونیور شد، در فاصله دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد .او بعد از دور اول در رقابت پیشتاز بود.

ان چاما از اعضای پیشین کلاه قرمزها ست و هفته پیش ار پرتغال بازگشته است.بنا به گفته منابع امنیتی او از سال ۲۰۰۹ در این کشور مشغول گذراندن آموزش نظامی بود.

در حمله روز یک‌شنبه که ۲ ساعت طول کشید، ۶ نفر از مهاجمان  کشته شدند.

بعد از استقلال این کشور از پرتغال در سال ۱۹۷۴، ارتش و دولت گینه‌بیسائو با توجه به این‌که هیچ رئیس‌جمهوری نتوانسته دوره کاریش را به پایان برساندغ همیشه درگیر مشکل و چالش بوده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.