پرخوری نکنید

جام جم آنلاین: افزایش وزن بخصوص وقتی به صورت چاقی شکم ظاهر ‌شود، شما را در معرض بیماری قند، بیماری‌های قلبی، سکته و حتی سرطان ـ‌ که چهار علت عمده مرگ و میر هستند ـ قرار می دهد.

چاقی به این معنی است که میزان وزن شما ۲۰ درصد بیش از حد مطلوب است.

وزن اضافی باعث وارد آمدن فشار به قلب و دیگر اعضای بدن می شود. سالانه میلیون‌ها نفر تلاش می‌کنند با رعایت رژیم غذایی سخت، وزن خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند و در این تلاش نیز موفق می‌شوند، ولی ۹۰ درصد آنها دوباره وزنشان افزایش می‌یابد.

کاهش ناگهانی وزن، حالت روانی خاصی در فرد ایجاد می‌کند که باعث می‌شود به‌طور لجام گسیخته شروع به خوردن کند.

این وضعیت، موسوم به «بولمی» است. امروزه مشخص شده است بالا و پایین رفتن مکرر وزن بدن ـ چیزی که به رژیم یو‌یو موسوم است ـ به اندازه چاقی برای بدن زیان‌آور است.

تغییرات ناگهانی وزن باعث اختلال سیستم تنظیم وزن بدن شده، در نتیجه تاثیر دفعات بعدی رژیم گرفتن، کاهش می‌یابد. کاهش و افزایش مکرر وزن بدن، احتمال حملات قلبی را افزایش می دهد.

مطالعات فرامینگام نشان داده است، اگر افراد چاق ۱۰ درصد از وزن بدن خود بکاهند، خطر بروز حملات قلبی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، ولی اگر دوباره وزنشان بالا برود، ۳۰ درصد به خطر مرگشان افزوده می‌شود.

اگر تغییر وزن به‌طور مکرر صورت گیرد، احتمال مرگ و میر بشدت افزایش می‌یابد.

اگر هدف شما کاهش وزن بدنتان است، چرا این کار را از طریق تحمیل برنامه‌ای شاق که چندان هم موثر نیست، انجام می دهید؟ راه‌حل بهتر آن است که به فکر یک رژیم غذایی سالم برای سراسر طول عمر خود باشید تا علاوه بر داشتن زندگی طبیعی، بدنتان دچار آسیب نشود.

این رژیم سالم باید حاوی مقدار اندکی چربی باشد و علاوه بر آن، عملیات ورزشی کافی را انجام دهید. گرچه کاهش وزن در این روش بطئی صورت می‌گیرد، اما معمولا دائمی است.(جام جم – ضمیمه سیب)

دکتر محمدجعفر فره‌وش 
 فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.