پرداخت بن طرحی غیرکارشناسی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس اقتصادی کوپن و بن کالا را طرحی غیر کارشناسانه و تنها راه‌حل کوتاه‌مدت مشکلات دولت دانست که علاوه براینکه مزایای بیشتری نسبت به پرداخت نقدی ندارد، نمی‌تواند معایب آن را نیز جبران کند.

ارائه بن کالا و کوپن طرحی است که جهت جایگزینی با پرداخت یارانه نقدی و حذف اثرات سوءاقتصادی آن از جمله افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش پول ملی، از طرف دولت و مجلس مطرح شده است برخی از کارشناسان اقتصادی ضمن رد این طرح انتقاداتی را به آن وارد می‌دانند.

محمدحسین فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران طرح ارائه بن را بازگشت به عقب و طرحی غیرکارشناسانه دانست و گفت: هدف از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اصلاح سیستم اقتصادی قبل بود.

وی ضمن برشمردن معایب این طرح از جمله افزایش دلالی‌ها، افزایش بروکراسی و فساد اجتماعی و … گفت: هدف از پرداخت یارانه نقدی، کاهش اختلاف طبقاتی و ایجاد عدالت اجتماعی بود که ارائه بن و کوپن علاوه بر اینکه تاثیر زیادی بر کاهش تورم ندارد، این نیاز را هم برآورده نمی‌کند.

این استاد اقتصاد ارائه بن کالا و کوپن را تنها کاهش دهنده قدرت انتخاب مردم دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد هدف اصلی از این اقدام جبران مخارج دولت و راهکاری برای جبران کسری بودجه باشد.

وی پرداخت بن یارانه را به تولیدکنندگان جهت کاهش قیمت کالای عرضه شده مهمترین راهکار جهت کنترل تورم و حمایت از تولید و تولیدکنندگان دانست.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.