پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری/ کارمندان اخراجی می توانند عضو صندوق باشند

به گزارش خبرنگار مهر، ایراندخت عطاریان در نشست خبری روز شنبه افزود: معوقات ناشی از افزایش ۱۵ درصدی معوقات ناشی از حقوق بازنشستگان مربوط به ماههای فرودین، اردیبهشت و خرداد پرداخت و اعتبار آن نیز تامین شده است و بطور میانگین به هر بازنشسته ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

وی در مورد مطالبات بازنشستگان ناشی از اجرای قانون خدمات کشوری نیز گفت: پس از مصوبه هیات وزیران مبنی بر پرداخت ۱۸۳۰ میلیارد تومان سهام شرکت های دولتی از تاریخ ۸/۷/۸۶ تا مهرماه ۸۷، اقدامات مشترکی با سازمان خصوصی سازی صورت گرفت و با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقدمات پرداخت این مطالبات انجام شد. بطوریکه تا کنون هر بازنشسته ۴۲۰ هزار تومان پرداخت شده است که این اعتبار در دو نوبت به مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و ۱۷۰ هزار تومان واریز شده است.

مطالبات ۴۰ هزار بازنشسته تسویه شده است

به گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر ۸۳۰ هزار بازنشسته مشمول دریافت مطالبات هستند که مطالبات ۴۰ هزار نفر تسویه شده است و ۷۹۰ هزار نفر همچنان طلبکار هستند.

وی گفت: سازمان خصوصی سازی تاکنون فقط ۳۰۰ میلیارد تومان از وجوه سهام شرکت های دولتی را به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده و در حال حاضر همچنان ۱۵۳۰ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده که امیدواریم هرچه سریعتر آن نیز پرداخت شود.

عطاریان در مورد افزایش ۱۵ درصدی تسهیلات رفاهی بازنشستگان کشوری، گفت: بدین منظور در سالهای مختلف خانه های مهر تاسیس شده و همچنین تاکنون ۳۰۰ هزار تومان برای سفر هر بازنشسته و همراه وی به آنها پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: پرداخت وام ضروری به بازنشستگان از دیگر اقداماتی است که قصد داریم در سال جاری به طور جدی پیگیری کنیم به طوریکه به هر بازنشسته یک و نیم میلیون تومان وام تعلق می گیرد که این وام ها در ۴ عنوان زیارتی – سیاحتی، وام ضروری، ودیعه مسکن و توانمندسازی است.

به گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری سال گذشته ۶۰ هزار نفر از وام ضروری بهره مند شدند اما امسال قصد داریم تعداد بازنشستگان بهره مند از این وام ها را به ۸۰ هزار نفر افزایش دهیم.

۳۰۰ هزار تومان میانگین معوقات هر بازنشسته

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند، گفت: سال گذشته حداقل حقوق این افراد ۳۴۱ هزار تومان بود اما امسال بیش از ۳۹۱ هزار تومان رسیده که مابه التفاوت آنها نیز امروز پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه تا ۲۵۰ میلیارد تومان صرف تسهیلات رفاهی و اجتماعی بازنشستگان می شود، گفت:  از این اعتبارات ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام ضروری به بازنشستگان هزینه می شود و مابقی آن نیز در جهت خدمات بیمه تکمیلی این افراد تخصیص داده می شود.

عطاریان از افتتاح ۶ خانه مهر در شهریورماه خبر داد و گفت: در استانهای البرز، رشت، مهاباد، مرند، بجنورد و زابل خانه های مهر افتتاح می شوند و همچنین قصد داریم به محض تامین مسکن در استان تهران و اصفهان نیز خانه مهر راه اندازی کنیم.

وی در مورد بیمه عمر و حوادث بازنشستگان کشوری نیز اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات وزیران دستگاه های اجرایی باید متولی بیمه عمر و حوادث بازنشستگان باشند اما صندوق بازنشستگی کشوری با تامین منابع آنها در جهت بیمه عمر و حوادث بازنشستگان و شاغلین اقدام کرده است به طوریکه هر فرد شاغل با پرداخت ۹۰۰ تومان در ماه و همچنین هر فرد بازنشسته نیز با پرداخت ۵۰۰ تومان در ماه می تواند از بیمه عمر و حوادث بهره مند شود و مابقی اعتبار مورد نیاز نیز کارفرما و صندوق تامین می کنند.

کارمندان اخراجی و انتقالی می توانند صندوق بازنشستگی خود را حفظ کنند

وی به ماده ۲۶ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بر این اساس صندوقهای بازنشستگی باید برای ثبات و پایداری و تعادل بین منابع و مصارف خود از بنگاهداری خارج و به بازار پول و سرمایه ورود پیدا کنند که در این خصوص نیز تمهیدات لازم از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده است به طوریکه در نیمه دوم سال ۹۱، صندوق از بنگاه داری خارج و شرکت های زیان ده را رها کرده و به سوی  بازار پول و سرمایه حرکت خواهد کرد.

وی در خصوص استقلال نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه نیز گفت: این صندوق با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله تلاش می کنیم در راستای تحقق سیاستهای برنامه پنجم گام برداریم به طوریکه نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه در مساعدت های اجتماعی، بیمه های اجتماعی پایه و بیمه های مکمل تشکیل خواهد شد و بدین منظور برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از شاغلین و کارکنان دولت نظام به اجرا در می آید.

عطاریان از اجرای این نظام در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این برنامه برای اولین بار است که در کشور اجرا می شود.

وی به ماده ۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بر این اساس تمامی کارمندان دولت که قصد انتقال به دستگاههای دیگر را داشته باشند و یا کارکنان بازخریدی، اخراج شده و مستعفی می توانند مانند سابق صندوق خود را حفظ کنند.

به گفته مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری این افراد می توانند با پرداخت سهم کارمند و کارفرما که ۹ و ۱۳٫۵ درصد است همچنان عضو صندوق بازنشستگی کشوری باشند.

عطاریان افزود: مطالبات ناشی از پاداش قبل از سال ۷۹ بازنشستگان که هزار میلیارد تومان بود در قالب واگذاری سهام سه شرکت پتروشیمی جم، سنگ آهن مرکزی و آب و برق کیش به بازنشستگان پرداخت شده است.


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. محمد مودت:

    آیا بازنشستگان پیش از موعد نیز می توانند عضو صندوق باشند و ۵ سال سنوات بازنشستگی و ارفاقی بگیرند؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.