پرداخت پول نفت ایران «به‌روز» شد

جام جم آنلاین: در حالی که پیشتر نگرانی‌هایی درباره وصول درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به خاطر اعمال تحریم‌ها وجود داشت،‌ بانک مرکزی دیروز به طور رسمی از رفع این نگرانی‌ها و به‌روز شدن پرداخت پول نفت ایران از سوی همه کشورها خبر داد.

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، رسانه‌های غربی در شش ماه اخیر تبلیغات گسترده‌ای را برای اثرگذاری تحریم مالی و بانکی ایران، بویژه تحریم بانک مرکزی آغاز کرده بودند که با وجود فروکش کردن آن، کم و بیش ادامه دارد.

بنابر تحلیل این رسانه‌ها، تحریم‌کنندگان به دنبال آن هستند که از طریق عدم انجام مبادلات بانکی بین‌المللی با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی، ایران را از دریافت وجوه حاصل از فروش نفت خود محروم کرده و به این ترتیب فشار اقتصادی را بر کشور افزایش دهند.

به دنبال این روند، بانک‌های دولتی و حتی خصوصی ایران یکی‌یکی در معرض اتهامات مختلف قرار گرفته و تحریم شد.

پس از مدتی جنجال، آمریکا طرح تحریم بانک مرکزی ایران را نیز تهیه و تصویب کرد که براساس آن بتواند مانع دیگری بر سر راه دریافت پول نفت ایران ایجاد کند؛ چراکه تسویه حساب معاملات کلان و ملی کشورها با یکدیگر از طریق بانک‌های مرکزی کشورها انجام می‌شود.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این خصوص که با تبلیغات پرحجم و اغواکننده‌ای همراه شد، مسدود کردن دسترسی ایران به شبکه سوئیفت (شبکه مبادلات بانکی بین‌المللی)‌ برای قفل کردن تمامی دریافت و پرداخت‌های ایران با جهان خارج بود.

با تمام این اقدامات، انتظار افکار عمومی جهان این بود که بزودی ایران از دریافت درآمدهای نفتی خود محروم شده و وارد یک بحران اقتصادی فراگیر شود.

افزایش قیمت دلار و یورو در بازار ایران که اواخر سال گذشته و اوایل امسال اتفاق افتاد نیز بهانه لازم را به رسانه‌های غربی داد تا این افزایش را نشانه‌ای از اثربخشی تحریم‌ها و کمبود ارز تحلیل کنند.

با این حال زمان هرچه جلو می‌رفت، نشانه مهمی از اثربخشی تحریم بانکی ایران به چشم نمی‌خورد و مبادلات بانکی ایران مانند گذشته ادامه دارد، علت این امر را در چند چیز می‌توان جستجو کرد.

یکی از این دلایل این است که برخی کشورهای مهم و تاثیرگذار در مبادلات بانکی جهان و در راس آن سوئیس که یکی از ستون‌های بانکداری دنیاست، با صراحت اعلام کرد وارد ماجرای تحریم بانک مرکزی ایران نخواهد شد و قدرت و نفوذ اقتصادی این کشور حتی آمریکا را بر آن داشت تا دیروز در اظهارنظری منفعلانه فقط از این اقدام سوئیسی‌ها «اظهار تاسف» کند.

کشورهای دیگری چون ژاپن، کره‌جنوبی، ایتالیا و چین و روسیه نیز تلویحا خواهان مستثنا شدن از تحریم بانکی ایران شده و با سکوت همراه با رضایت از سر ناچاری آمریکا به مبادلات بانکی خود با ایران ادامه دادند. دومین علت ناکامی تحریم‌های بانکی ایران را باید در روش‌های خلاقانه دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها جستجو کرد.

ابتکار انجام معاملات با پول ملی هر کشور و انجام معاملات پایاپای نفت ـ کالا اگرچه هزینه‌های مبادله برای ایران را افزایش داده و از نظر اقتصادی با آسیب‌هایی روبه‌روست اما در مجموع توانسته است تحریم‌های بانکی علیه ایران را خنثی کرده و آرامش را به بازار کشور بازگرداند.

فروکش کردن نوسانات و رشد قیمت‌ها در بازار سکه و ارز نیز اصلی‌ترین شاهد بر این مدعاست. در همین شرایط دیروز رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این جمله که «پرداخت پول نفت ایران به روز شده است»، از بی‌اثر شدن تحریم‌های بانکی خبر داد. این جمله یعنی این که علاوه بر رفع موانع دریافت و پرداخت پول با دنیا، حتی آن زمانی که معمولا باعث تاخیر در رسیدن پول نفت به ایران می شد نیز از میان رفته و روند دریافت‌ها روان و سریع شده است.

تاخیرها رفع شده است

محمود بهمنی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد بدهی‌های ارزی کشورهای دیگر به بانک مرکزی ایران گفت: ‌ما تا این لحظه نگذاشته‌ایم تعهدات ما معوق شود.

وی در مورد بدهی‌های نفت به ایران اظهار کرد: اکنون مبالغ آن را به حساب‌های ما در خارج از کشور واریز کرده‌اند. یکی دو کشور بودند که با تاخیر این مبالغ را واریز می‌کردند که آنها هم تقریبا پرداخت‌هایشان را به‌روز کرده‌اند.

بهمنی با بیان این‌که وضعیت پرداخت پول‌ نفت به ایران اکنون بهتر از قبل شده است، یادآور شد: در گذشته یکی دو کشور بودند که هفت، هشت یا پنج میلیارد دلار به ایران بدهی داشتند ولی خوشبختانه اکنون آنها این مبالغ را پرداخت کرده‌اند.

ظاهرا مقصود رییس کل بانک مرکزی کشورهای هند، چین، ترکیه و چند کشور اروپایی است.

وی تصریح کرد: در مجموع پرداخت پول نفت ایران «به‌روز» شده است.

دولت ژاپن واردات نفت ایران را بیمه می‌کند

بلومبرگ اعلام کرد کابینه ژاپن با درخواست شرکت‌های نفتکش این کشور برای تامین پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران موافقت می‌کند و ۷٫۶ میلیارد دلار برای این کار اختصاص خواهد داد.

به گزارش فارس و به نقل از بلومبرگ، موافقت دولت ژاپن با این درخواست در حالی است که ژاپن با فشار شدید کشورهای غربی برای کاهش واردات نفت از ایران روبه‌رو است.

بر اساس این گزارش، دولت ژاپن قصد دارد ۷٫۶ میلیارد دلار در اختیار مالکان کشتی‌ها و پالایشگاه‌های این کشور قرار دهد تا بتوانند محموله‌های نفتی ایران را بیمه کنند.

بر این اساس، منابع آگاه اعلام کردند پس از تصویب این طرح در کابینه ژاپن، پارلمان این کشور نیز باید نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کند. اتحادیه اروپا در ماه ژانویه اعلام کرد از شرکت‌های بیمه اروپایی خواسته است بیمه محموله‌های نفتی ایران را متوقف کنند.

این گزارش حاکی است، حدود ۹۵ درصد شرکت‌های نفتکش جهان تحت پوشش بیمه‌های اروپایی هستند. آمریکا در ماه مارس ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم‌های جدید بر ضد ایران معاف کرده است.

کریس زاووس کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد: اگر شرکت‌های بیمه در شرق آسیا بتوانند بیمه محموله‌های نفتی ایران را بدون تکیه بر شرکت‌های اروپایی تامین کنند، فشار بر نفت ایران کاهش خواهد یافت.ژاپن در سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه ۳۶۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین بوده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.