پردرآمدترین کشورهای جهان در گردشگری

۳۱اردیبهشت،

«سازمان جهانی جهانگردی» در گزارشی آمریکا را به عنوان پردرآمدترین کشور جهان از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، «سازمان جهانی جهانگردی» به عنوان معتبرترین سازمان جهانی در زمینه‌ی صنعت گردشگری در گزارشی که به‌تازگی از سوی مقر این سازمان در مادرید منتشر کرد، به معرفی پردرآمدترین کشورهای جهان از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۲ پرداخت.

بر اساس این گزارش که در آن به معرفی ۵۰ کشور اول رده‌بندی پردرآمدترین کشورهای جهان از محل صنعت گردشگری پرداخته شده، ایالات متحده‌ آمریکا در سال ۲۰۱۲ با کسب درآمدی بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار در رتبه‌ی اول پردرآمدترین کشورهای جهان از محل صنعت گردشگری قرار گرفت.

در رتبه‌ دوم این فهرست اسپانیا با کسب درآمدی کمتر از نیمی از درآمد آمریکا دوم است. اسپانیا در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت که این امر با توجه به نقش چشمگیر صنعت گردشگری در اقتصاد اسپانیا و اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور به صنعت گردشگری بسیار حائز توجه است.

براساس آمار انتشار یافته از سوی نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا در بین کشورهای عضو این اتحادیه اسپانیا بیشترین شاغلان را در صنعت گردشگری داشته و کارشناسان نیز بر این باورند که بهترین و سریع‌ترین راهکار برای حل مشکل بیکاری در این کشور توسعه‌ی صنعت گردشگری است.

در رده‌بندی پردرآمدترین کشورهای جهان از گردشگری فرانسه با کسب درآمدی نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار در رتبه‌ی سوم پردرآمدترین کشورهای جهان از محل صنعت گردشگری قرار گرفت. بر اساس مطالعات انجام شده مقصد بیشتر گردشگران فرانسه شهر پاریس بوده و موزه لوور، برج ایفل و کاخ ورسای سه مقصد اصلی گردشگران پایتخت فرانسه بوده‌اند.

در همین حال کشور چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان توانست در سال ۲۰۱۲ عنوان چهارمین کشور جهان از نظر کسب درآمد گردشگری را به خود اختصاص دهد. چین در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۰ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت و این در حالیست که مقامات صنعت گردشگری چین قصد دارند این کشور را به مقصد ۱۰۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ تبدیل کنند.

دیگر کشور اروپایی فعال در حوزه‌ی صنعت گردشگری، ایتالیا در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۱ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت و مقصد بیشتر گردشگران این کشور شهر تاریخی رم بوده که با در اختیار داشتن آثار تاریخی ارزشمند و قدمتی نزدیک به ۳۰۰۰ سال یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان نیز محسوب می‌شود.

نکته جالب توجه در اعلام ۵۰ مقصد برتر گردشگری جهان از نظر کسب درآمد از محل صنعت گردشگری حضور نزدیک به نیمی از کشورهای اروپایی در این فهرست است. در این میان بیشتر کشورهای حاضر در سال ۲۰۱۲ رشد درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری را تجربه کرده و تنها درآمدهای دو کشور استرالیا و سوئیس تغییر خاصی نداشته است.

نکته‌ی قابل توجه در معرفی پردرآمدترین مقاصد گردشگری جهان حضور ترکیه در رتبه‌ دوازدهم این رده‌بندی است. ترکیه سال قبل نیز در رتبه‌ دوازدهم این رده‌بندی قرار داشت و امسال با کسب درآمد ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری از محل صنعت گردشگری که ۶۰۰ میلیون دلار بیشتر سال ۲۰۱۱ است از ادامه‌ی روند رو به رشد صنعت گردشگری‌اش خبر می‌دهد.

در این شرایط مسئولان صنعت گردشگری ترکیه قصد دارند با قرار دادن این کشور در بین ۱۰ مقصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۲۳ این کشور را به مقصد ۵۰ میلیون گردشگر تبدیل کرده و درآمدی در حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال را وارد چرخه‌ی اقتصادی ترکیه کنند.

درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۷۵ میلیارد دلار بوده که از رشد ۳۳ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۱۱ حکایت دارد و از رشد چهار درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری با وجود بحران جهانی اقتصادی که افزایش تمایل مردم جهان به پس‌انداز کردن و کاهش تمایل آن‌ها به سفر در پی داشت، حکایت دارد.

میزان درآمدهای کشورهای منطقه‌ی آمریکا در سال قبل میلادی حدود هفت درصد، کشورهای منطقه‌ی آسیا – اقیانوسیه حدود شش درصد، کشورهای قاره آفریقا حدود پنج درصد و کشورهای قاره اروپا که بیشتر آن‌ها در سال قبل میلادی با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند حدود دو درصد رشد داشته، این در حالیست که درآمد کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه که چند مقصد گردشگری مهم جهان از جمله مصر، امارات و عربستان در آن واقع شده‌اند در سال ۲۰۱۲ حدود دو درصد کاهش داشته است.

قاره اروپا در سال قبل، ۴۵۷ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته که این رقم حدود ۴۳ درصد کل درآمد جهانی از محل صنعت گردشگری است. ازسوی دیگر، منطقه‌ آسیا – اقیانوسیه در همین سال حدود ۳۲۳ میلیارد دلار، قاره آمریکا حدود ۲۱۵ میلیارد دلار، منطقه‌ خاورمیانه حدود ۴۷ میلیارد دلار و قاره آفریقا حدود ۳۴ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.