پرسش عجیب وزارت علوم از ۲۰۰هزار نفر

۱۹م اسفند ،

ممتازنیوز: روز قبل آزمون دکتری دانشگاه‌های دولتی در دو نوبت صبح و عصر و با حضور ۲۰۰ هزار شرکت‌کننده در سراسر کشور برگزارشد.

روزنامه خورشید نوشت: از انتخاب محل آزمون، نحوه طرح سؤالات و تاخیر نیم ساعته در زمان آغاز آزمون که بگذریم داوطلبان این دوره در ابتدای جلسه صبحگاهی آزمون دکتری یک فرم نظرسنجی را پر کردند که سبب شگفتی بسیاری از آنها شد. در این فرم که به صورت گزینه چهار جوابی و نظیر سؤالات آزمون طراحی شده بود ۱۲ پرسش گنجانده شده بود که به ترتیب از داوطلبان راجع به کیفیت خدمات اینترنتی سازمان سنجش، کیفیت برگزاری آزمون از نظر اجرایی و کیفیت حوزه، کیفیت علمی استادان و امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه محل تحصیل، وضعیت اشتغال داوطلب و مرتبط بودن شغل کنونی وی با رشته تحصیلی، میزان رضایت داوطلب از نحوه راهنمایی دانشگاهی که در آن تحصیل کرده است (در بدو ورود) و همچنین خدمات رفاه دانشجویی در زمان تحصیل و بالاخره متناسب بودن آزمون دکتری با عدالت آموزشی و نظر داوطلب راجع به متمرکز شدن ۱۰۰ درصدی آزمون و چگونگی اعلام نظر دانشگاه می‌پرداخت.

در میان این ۱۲ سؤال دو پرسش دیگر و البته کاملا غیرمرتبط دیده می‌شد که بیش از نظرسنجی به رفراندوم دانشجویی در میان فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و داوطلبان شرکت در دوره دکتری شبیه بود! پرسش‌هایی که حیرت تحصیل‌کرده‌ها را برانگیخت و خوراک گفت و گوی آنها در بین دو مرحله صبح و عصر را فراهم کرد. برای آگاهی متن دو پرسش مطرح شده در فرم نظرسنجی که برای تکمیل دراختیار داوطلبان آزمون دکتری قرار گرفت را در ذیل می‌آوریم سپس به نقد موضوع می‌پردازیم.

۸- باتوجه به آداب و رسوم ایرانیان، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌های ویژه دختران در کدام یک از مقاطع سه‌گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ضرورت دارد؟

الف- کارشناسی ب- کارشناسی ارشد ج- دکتری د– هر سه مقطع 

۹- بین پردیس دختران، پردیس پسران و پردیس مختلط، با فرض تساوی در کیفیت آموزش و محتوای علمی، راه‌اندازی کدامیک را ضروری‌تر می‌دانید؟

الف- پردیس دختران ب- پردیس پسران ج- پردیس مختلط د- تفاوت نمی‌کند 

اینک باید گفت سازمان سنجش از کجای تاریخ ایران، مردم‌شناسی، جمعیت‌شناسی و ارتباطات اجتماعی این سرزمین آداب و رسوم ایرانیان را اینگونه یافته که باتوجه به آن، چهار گزینه برای پرسش تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌های ویژه دختران در مقاطع سه‌گانه را طراحی و انتخاب کرده است که پاسخ همه آنها در نهایت به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها ختم می‌شود و آیا نظر شرکت‌‌کنندگان در این نظرسنجی که توفیق اجباری بوده است فقط در همین چهار گزینه خلاصه می‌شود؟ 

در پرسش بعد که ضرورت راه‌اندازی پردیس دختران، پسران، مختلط یا تفاوت نمی‌کند، آمده است آیا اگر کسی نظر متفاوتی داشت چگونه می‌توانست اعلام نظر کند؟ به این ترتیب سازمان سنجش آموزش کشور از بین ۲۰۰ هزار شرکت کننده پاسخ‌هایی را به‌دست می‌آورد که شاید در آینده بتواند به آنها استناد کرده و آمار و گزارش بدهد که از بین ۲۰۰ هزار شرکت‌کننده در نظرسنجی آن هم شرکت‌کنندگانی که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها می باشند و یا داوطلب تحصیل در مقطع دکتری می باشند فلان درصد به تفکیک جنسیتی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و یا هر سه مقطع رای داده‌اند! و در مورد راه‌اندازی پردیس‌های دانشجویی نیزبه همین ترتیب!‌

آیا واقعا این شیوه نظرسنجی آن هم با نسبت دادن موضوع به آداب و رسوم ایرانیان! کاری منطقی است؟!

گویا دوستان یک طرفه به قاضی می‌روند و ایده‌های خود را به جای طرح در محافل کارشناسی با سرنگ، تزریق می‌کنند و از همه بدتر اینکه خیال می‌کنند، می‌شود گنجشک را رنگ کرد و جای قناری فروخت.

اینگونه طرح موضوع برای جامعه دانشگاهی و قشر تحصیل کرده، برای آنها تنها مفهوم خود درگیری را تداعی می‌کند وگرنه چه ضرورتی دارد که سرآغاز یک آزمون مهم با طرح سؤالاتی پیچ و تاب خورده و رنگ و لعاب داده شده، مطرح شود و برای این جامعه پویا و پر تحرک ایجاد بحث کند؟!


..
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.