پرونده قتل ویکتور خارا پس از ۳۸ سال به جریان افتاد

۱۱م دیماه ،

صدور حکم جلب برای ۸ افسر سابق ارتش شیلی//

یک قاضی در شیلی دستور بازداشت ۸ افسر سابق ارتش این کشور را در راربطه با پرونده قتل ˝ویکتور خارا˝، خواننده سرشناس شیلیایی صادر کرد.

به گزارش هنرآنلاین، “ویکتور خارا” در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۳ میلادی و در روزهای اولیه حکومت نظامیان تحت رهبری ژنرال آگوستو پینوشه در استادیوم ملی سانتیاگو کشته شد. این خواننده چپگرای شیلیایی پس از بازداشت به استادیوم ملی سانتیاگو منتقل شد و پس از شکنجه شدید به قتل رسید.

بنابر این گزارش، جسد او که پس از مدتی در خیابان‌های سانتیاگو (پایتخت)و در حالیکه در جسدش اثر ۴۴ گلوله دیده می‌شد، پیدا شد.

برای ستوان “پدرو باریئنتوس نونه‌ز”، که در خارج از شیلی زندگی می‌کند، حکم جلب بین‌المللی صادر شده اما او دخالت خود در مرگ “ویکتور خارا” را رد کرده است.

قاضی “میگوئل واسکوئز”، “باریئنتوس” و سرهنگ “هوگو سانچز مارمونتی”، افسرسابق ارتش را به قتل متهم کرده است. شش نفر دیگر به مشارکت در قتل متهم شده‌اند.

به نوشته بی‌بی‌سی، “ویکتور خارا” برای بسیاری از مردم شیلی یک قهرمان به شمار می‌رود و در بسیاری از نقاط جهان نیز هواداران بسیاری دارد. او از بنیانگذاران جنبش تازه ترانه در شیلی بود و از حامیان “سالوادور آلنده”، رئیس جمهور وقت شیلی بشمار می‌رفت که با کودتای نظامی سرنگون شد.

“ویکتور خارا” همچنین عضو حزب کمونیست شیلی بود. او در میان هزاران نفری قرار داشت که به دنبال به قدرت رسیدن ژنرال پینوشه طی یک کودتای نظامی در روز ۱۱ ماه سپتامبر ۱۹۷۳ میلادی توسط نظامیان بازداشت و به استادیوم سانتیاگو منتقل شدند.

شاهدان عینی گفته‌اند که در روز ۱۶ ماه سپتامبر همان سال، سربازان دستان او را شکستند و سپس به او گفتند تا گیتار خود را بنوازد. “خارا” آغاز به خواندن یک آهنگ سوسیالیستی کرد و ظرف مدت کوتاهی او را با شلیک چندین تیر کشتند. این استادیوم هم اکنون به نام او نامگذاری شده است.

گفتنی است، در گزارش‌های رسمی آمده که ۳۱۹۷ نفر در دوران دیکتاتوری نظامی ژنرال پینوشه کشته و یا ناپدید شدند.


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.