پزشکانی که منشی متخصصان می شوند

۳۰اردیبهشت،
ممتاز نیوز : بیمار به متخصص مراجعه کرده و پس از آنکه متخصص نسخه اش را نوشت آن را برای دریافت خدمات رایگان نزد پزشک خانواده می برد تا مهر پزشک به آن زده شود.

مهر زدن بی وقفه به دفترچه های بیماران توسط پزشکان خانواده بدون آنکه در تشخیص بیماری نقشی داشته باشد، داد آنان را درآورده است.این درحالی است که بیماران در اجرای پزشک خانواده ابتدا باید نزد پزشک خانواده بروند و پزشک خانواده در صورت نیاز آنها را به متخصصان مربوطه ارجاع می کند کاری که اکنون برعکس انجام می گردد.ضعفی که از عدم فرهنگسازی و بسترسازی برای اجرای برنامه پزشک خانواده ناشی می گردد.

تعدادی از پزشکان خانواده در گفت و گو با ایرنا، عدم فرهنگسازی را نقص عمده اجرای برنامه پزشک خانواده می دانند.دکتر ‘ریتا صیامی’ یک پزشک خانواده، در این باره به ایرنا می گوید: مردم نمی دانند که ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنند و در صورت نیاز نزد متخصص بروند. اکنون ما مانند منشی متخصصان شده ایم و نسخه های آنان را مهر می کنیم.
وی سبب اینکه مردم ابتدا نزد پزشک خانواده نمی آیند را ضعف جایگاه پزشک عمومی در اذهان عمومی می داند و می افزاید: مردم پزشک عمومی را قبول ندارند. مردم فکر می کنند که پزشکان عمومی بیکار، وارد برنامه پزشک خانواده شده اند و مهارت لازم را ندارند درحالیکه این یک توهین به جامعه پزشکان عمومی است.

**پزشک خانواده نمی تواند هر دارویی را تجویز کند
این پزشک خانواده ادامه می دهد: اینکه مردم ابتدا نزد متخصصان می روند شاید به این سبب باشد که پزشکان خانواده نمی توانند هر دارویی را تجویز کنند. فقط ۷۰ درصد داروهای ابتدایی تحت پوشش پزشکان خانواده است. پزشکان خانواده نباید داروهای خارجی را تجویز کنند.صیامی، خوددرمانی را یکی دیگر از مشکلات پزشکان خانواده عنوان می کند و می افزاید: اغلب مردم با بروز بیماری اقدام به خوددرمانی می کنند و ما مجبوریم داروهای قوی تر و خارجی تجویز کنیم درحالیکه این داروها را اجازه نداریم تجویز کنیم.

**تاخیر در پرداخت حقوق پزشکان خانواده
این پزشک خانواده از پرداخت دیرهنگام حقوق خود گلایه می کند و می گوید: از اردیبهشت ماه سال ۹۱ ، کار خود را آغاز کردیم اما حقوق ما تازه دو هفته پیش پرداخت شده و این حقوق را نیز از آذرماه حساب کردند.صیامی می افزاید: ابتدا قرار بود به تعداد جمعیت تحت پوشش پزشکان خانواده ، حقوق ها را پرداخت کنند اما بعد حقوق ها براساس اشخاصی که ویزیت شده بودند محاسبه شد. این درحالی است که ما نمی توانیم مردم را به زور به مطب ها بکشانیم و آنها را معاینه کنیم.

وی تصریح می کند: این درست است که پزشک خانواده در وضعیت سلامتی نیز باید پیگیر حال جمعیت تحت پوشش خود باشد اما با توجه به اینکه هر پزشک یک هزار تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد من چطور می توانم احوال همه آنها را پیگیری کنم.این پزشک خانواده می افزاید: نمی توانم در خانه تک تک این اشخاص بروم و درصورتیکه با آنان تماس بگیرم چه کسی می خواهد هزینه تلفن و موبایل من را پرداخت کند.

صیامی می افزاید: همچنین من در ارجاع بیماران خود به متخصصان محدودیت دارم و فقط هشت درصد بیماران خود را می توانم ارجاع دهم اگر اشخاص بیشتری را به متخصصان ارجاع دهم بیمه هزینه ها را قبول نمی کند.وی خاطرنشان می کند: برای اجرای برنامه پزشک خانواده حداقل باید سه سال فرهنگسازی می شد اما این امر محقق نشد و برنامه بسیار سریع اجرا شد.

دکتر ‘علی هلاکو’ یک پزشک خانواده در مازندران نیز ایرنا می گوید: مهم ترین اشکال اجرای برنامه پزشک خانواده این است که این برنامه برای بیماران توضیح داده نشده است و این برنامه تا جای خود را میان مردم باز کند بسیار طول می کشد.وی خاطرنشان می کند: با این وجود اجرای برنامه پزشک خانواده مزایای فراوانی دارد رفع مشکل نوبت دهی های طولانی و شلوغی در بیمارستان ها یکی از آنها است.

هلاکو یادآور می گردد: با اجرای برنامه پزشک خانواده، بیماران مانند قبل نمی توانند به درمانگاه ها یا بیمارستان ها مراجعه کنند و این ارجاع ها حتما باید توسط پزشک خانواده باشد درغیراینصورت بیماران باید هزینه های گرانی را بپردازند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.