پسته امسال نمی‌خندد!

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

750-2.jpg

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان از کاهش تولید پسته در این استان خبر داد و گفت: iبه سبب خشکسالی و کم‌آبی ۸۰ درصد پسته‌های تولیدی استان کرمان خندان نیستند.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره نرخ خرید پسته در سال جاری تصریح کرد: هر کیلو گرم پسته فندقی از باغدار ۲۱ هزار تومان خریداری و در بازار ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره iبه افزایش قیمت پسته در سال جاری گفت: درحالیکه بعضی معتقدند کشاورزان از این افزایش قیمت خشنود می باشند آنها کم‌بهره‌ترین قشر از این افزایش قیمت‌ بوده‌اند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان افزود: در حال حاضر کشاورزان باید iبه چندین برابر قیمت فروش محصولشان نهاده‌های تولید از قبیل کود، سم و تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنند که هیچ تناسبی با افزایش نسبی قیمت پسته ندارد. از سوی دیگر با افزایش چند برابری دستمزد کارگران و نگهبانان سود چندانی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند.

مظهری با اشاره iبه تولید ۲۰۰ هزار تنی پسته در سال قبل تصریح کرد: صادرات پسته در سال قبل حدود ۱۲۰ هزار تن بود اما در سال جاری با چنین وضعیتی که ۸۰ درصد از پسته‌های تولیدی استان کرمان خندان نیستند، نمی‌دانیم وضعیت صادرات محصول چگونه خواهد بود.

وی با اشاره iبه مشکل دریافت iبهای پسته صادراتی iبه کشورهای اروپایی اظهار کرد: دولت باید برای بازار پسته فکری کند تا این محصول ارزشمند صادراتی بیش از این با مشکل مواجه نشود اما در حال حاضر هیچ کس پاسخگوی مشکلات نبوده و iبه دنبال حل آن هم نیستند.

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان کمبود آب را بزرگترین مشکل باغات پسته عنوان و تصریح کرد: باغ‌های پسته کرمان iبه سبب کم‌آبی و خشکسالی یکی پس از دیگری خشک‌ شده و از بین می‌روند که ضروریست برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

مظهری با بیان این‌که بیشترین سود و درآمد iبه صنایع بسته‌بندی تعلق دارد که کشورهای امارات، ترکیه و … از آن iبهره‌مند می‌شوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر عده‌ای صادر‌کننده و تاجر با کمترین iبها و تلاش، بیشترین سود را از پسته iبه خود اختصاص داده‌اند و کشاورزان علی‌رغم زحمت سالانه در حال با مشکلات گوناگون اقلیمی و مدیریتی دست‌و پنجه نرم می‌کنند و تولید برایشان صرفه‌ اقتصادی ندارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.