پسران سرطانی و باروری

۰۱م آذر ،
ممتاز نیوز : ابتلای کسی به سرطان ناراحت‌کننده است، چه رسد به این‌که شخص مبتلا کودک باشد. درمان کودک مبتلا به سرطان سبب شادی و شعف بسیار است و در ذهن کودک نجات یافته از سلول‌های سرطانی، ممکن است بعدها فقط خاطره‌ای بد بماند، اما اگر کودک پسر باشد، یک غم و اندوه هیچ‌گاه فقط خاطره‌ای بد نمی‌شود و همواره ذهن او را درگیر می‌کند: عقیمی!

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ خبر امیدوار‌کننده برای مردانی که در کودکی از سرطان جسته‌اند، اما شیمی‌درمانی و پرتودرمانی طی دوران ابتلا، علاوه بر تومورهای سرطانی، سلول‌های تولید‌کننده اسپرم را از آنها ستانده است، نتایج پژوهش دانشمندان روی میمون‌ها و امکان تولید اسپرم از سلول‌های بنیادی آنهاست.

محققان دانشگاه پترزبورگ همراه با پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی زنان مگی طی آزمایشی، سلول‌های بنیادی تولید اسپرم را پیش از درمان سرطان از بدن میمون‌ها خارج کرده، با انجماد و نگهداری آنها در فریزری مخصوص، پس از درمان سرطان دوباره سلول‌های تولید اسپرم نگهداری شده را به بدن میمون‌ها بازگرداندند. ۹ میمون از ۱۲ میمون بزرگسال و سه میمون از پنج میمون نابالغ امکان تولید اسپرم را بازیافتند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد ​ اسپرم‌های مذکور قادر به بارور‌کردن تخمک ماده‌ می باشند.

گرچه دکتر کایل اورویگ، عملی شدن این فرآیند را در انسان‌ها به تحقیقات بیشتر منوط کرده، اما نتایج پژوهش امکان عملی شدن این ایده و خروج از دایره تئوری صرف را نشان می‌دهد.با سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی، بعید نیست کاشت سلول‌های بنیادی (اسپرماتوگونی) برای مردانی که امکان اسپرم‌سازی و باروری را از دست داده‌اند، در آینده‌ای نزدیک حیطه آرزو و احتمال را ترک کند و به دایره عمل و قطعیت برسد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.