پس از ۱۱ سال؛ ماهیان خاویاری همچنان در صف بیمه هستند


پس از ۱۱ سال؛ ماهیان خاویاری همچنان در صف بیمه هستند

۱۲:۴۰ (دوشنبه ۲۹ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که ۱۱ سال از آغاز پرورش ماهیان خاویاری در کشور می‌گذرد هنوز این محصول جزو لیست محصولات صندوق بیمه کشاورزی محسوب نمی‌شود.

محمدتقی برخورداری – اولین پرورش‌دهنده ماهی خاویاری در کشور ـ  اظهار کرد: در حالی که ۱۱ سال از آغاز پرورش ماهی خاویاری در کشور می‌گذرد اما هنوز این محصول جزو محصولات صندوق بیمه کشاورزی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های فراوان در این زمینه تاکنون به نتیجه نرسیده است، گفت: ۲۷ پرورش دهنده ماهی خاویاری در کشور ثبت شده‌ که در سطح کلان این آبزی را به منظور جلوگیری از انقراض نسل، تولید گوشت و خاویار به عنوان با ارزش‌ترین محصول غذایی و حفظ برند ایرانی در بازارهای جهان، تولید می‌کنند.

برخورداری تصریح کرد: به منظور حمایت از تولید و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران در این بخش باید ماهیان خاویاری جزو لیست بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرند.

این پرورش‌دهنده خاطرنشان کرد: ماهیان سردآبی، گرم‌آبی، میگو و دیگر آبزیان جزو لیست بیمه صندوق بیمه کشاورزی هستند اما ماهی خاویاری که ارزش اقتصادی بالایی برای تولیدکننده دارد، هنوز در این فهرست قرار نگرفته و تاکنون به دلایل مختلف خسارت‌های ناشی از شرایط اقلیمی، قطع برق و … وارد شده و میزان چشمگیری از این محصول تلف شده است.

او با اشاره به این‌که گوشت ماهی خاویاری تقریبا کیلویی ۲۰ هزار تومان قیمت دارد، اظهار کرد: خاویار ایرانی به دلیل مرغوبیت در بازار داخل کیلویی دو میلیون تومان و در بازارهای اروپایی کیلویی بیش از چهار میلیون تومان ارزش اقتصادی دارد.

برخورداری خاطر نشان کرد: اگر این گونه پرورشی برای استحصال گوشت نگهداری شود دوره پرورش آن دو سال است که محصول در وزن ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم روانه بازار می‌شود اما برای استحصال خاویار از این آبزی نیز ۱۲ تا ۱۸ سال زمان لازم است.

این پرورش‌دهنده اظهار کرد: برای اولین بار در کشور از ماهیان خاویاری هشت ساله خاویار استحصال شد و تاکنون ۴۵ کیلوگرم خاویار به بازار مصرف عرضه شده است.

وی برای ترویج تجربیات و یافته‌های علمی پرورش ماهیان خاویاری به متقاضیان اعلام آمادگی کرد.

برخورداری خاطرنشان کرد: ماهیان خاویاری نر به منظور استحصال گوشت در بازار عرضه می‌شوند و ماهیان خاویاری ماده به منظور مولد شدن و استحصال خاویار نگهداری می‌شوند.

/

/

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.