پشت پرده تیراندازی های سبز به آبی در افغانستان

خبرگزاری آریا-لوراکینگ در گزارشی که در پایگاه خبری روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر کرده است می نویسد،کشته شدن نیرو های آمریکایی در خاک افغانستان توسط نیرو های ویژه افغان در این کشور در صورتی که صحت داشته باشد با برخورد دولت آمریکا مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از سرویس بین الملل ، این در حالی است که تا به حال تعداد زیادی از نظامیان و غیر نظامیان افغان نیز در این کشور توسط نیرو های آمریکایی کشته و زخمی شده اند.
نویسنده در گزارش اظهار کرد،این نخستین بار در افغانستان است که نیرو های آموزش دیده در این کشور علیه مربیان نظامی نیرو های آمریکایی عملیات انجام داده اند.یک مقام ارشد افغان  اظهار کرد،تشدید هایی که در تیر اندازی هایی موسوم به سبز بر آبی رخ داد شرایط از بین رفتن مشارکت نیرو های غربی آمریکا و پلیس افغانستان را فراهم آورده است.
نویسنده بر این باور است که تا کنون تیر اندازی های انجام  شده در افغانستان از سوی نیرو های ناتو به سمت نظامیان و غیر نظامیان در این کشور تعداد قربانی بر جای گذاشته است .
این در حالی است که نیرو های نظامی در افغانستان می بایستی از میان افراد آموزش دیده و زبده گزینش شوند و دولت افغانستان در صورت حفظ و برقراری امنیت در این کشور ملزم به گزینش سربازان و نیرو ها و افسران نظامی با حساسیت بیشتری است.
نویسنده بر این باور است،موضوع آموزش و تربیت سربازان افغانی توسط مربیان نظامی در اوج زمان خروج نظامیان آمریکا از  این کشور نوعی استراتژی جدید آمریکا جهت تحقق اهداف خود در افغانستان و استقرار در افغانستان است با توجه به این که کمتر از یک ماه از برگزاری نشست ناتو در شیکاگو می گذرد.
نویسنده تاکید کرد،در حالیکه بیش از یک دهه از زمان ورود نیرو های نظامیان  آمریکایی و متحدان آن به افغانستان می گذرد ،آمریکا در حال بارگذاری شرایطی جهت استقرار در افغانستان است در حالیکه دولت افغانستان هیچ گونه موافقتی در مورد استقرار نیرو های نظامی در خاک افغانستان را ندارد.
نویسنده در ادامه می نویسد ،نیرو های ناتو که تعداد زیادی از آنان آمریکایی هستند در حال واگذاری مسئولیت های خود به نظامیان افغان هستند در حالیکه تا پایان سال ۲۰۲۲ آمریکا متعهد به خروج کامل نظامیان از خاک این کشور است نظامیان آمریکایی زمانی را تحت عنوان واگذاری مسئولیت ها به نظامیان افغان و آماده سازی آنان جهت مقابله با نیرو های شورشی و طالبان در افغانستان در خواست کرده اند.
ژنرال عبدالحامد فرمانده ارشد ارتش افغانستان افزود،آخرین حمله ای که از سوی نظامیان افغانی در مقابل نیرو های آمریکایی اتفاق افتاد در وسوالی شاه ولی کوت یکی از ولایت های قندهار بود در حالیکه چندی پیش طی مجادله ای که بین یک سرباز آمریکایی و افغانی صورت گرفت سرباز افغان نظامی آمریکایی را کشت که طی آن نظامی آمریکایی کشته و یک مترجم افغان نیز مورد جراحت واقع شد.
جیمی کامینگر سخنگوی نظامی ارتش آمریکا در قبال این ادعا اذعان کرده است ،نیرو های کشته شده در افغانستان که از نیرو های ناتو به شمار می رفتند آمریکایی نبوده و وی حاضر به افشای ملیت آنان و افشای این که  ضارب از نیرو های ویژه آمریکایی بوده است، نیست.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده در وب سایت icasualties.org در سال ۲۰۱۲  ، ۱۶ سرباز از نیرو های ناتو و ۱۳۱ تن از نظامیان آمریکایی در افغانستان طی تیر اندازی های موسوم به سبز بر آبی کشته شده اند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.