پشت پرده کم‌فروشی‌های اینترنتی چیست؟

کم فروشی در اینترنت از مفاهیمی است که اگرچه نمی‌توان زمان دقیق طرح آن در جامعه را بررسی کرد اما به هر حال چند سالی است که به یکی از دغدغه‌های کاربران اینترنت و فعالان این عرصه تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود داشتن اینترنت پرسرعت گاه در باز کردن برخی سایت‌ها یا ای‌میل‌، سرعت لازم را نداشته باشید و حتی ای‌میل‌ها و یا صفحات اینترنتی‌تان هم باز نشود. در چنین وضعیتی یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود موضوع کم فروشی اینترنت است چرا که شما هزینه خدماتی با سرعت بالا را پرداخت کرده‌اید و در مقابل با کندی اینترنت مواجهید.

کم فروشی یا مشکل پهنای باند؟

در این میان گاه مشکلات پهنای باند کشور هم به گردن شرکت‌های ارائه کننده اینترنت افتاده و گناه مشکل پهنای باند به پای کم فروشی شرکت‌های اینترنتی حساب شده است این در حالی است که شرکت‌های ارائه کننده اینترنت و مسوولان صنفی این بخش این موضوع را قبول نداشته و بر این باورند که شرکت‌ها اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برند.

چه کسی مقصر است؟

از سوی دیگر فعالان این بخش از مشخص نبودن مصادیق کم فروشی و عدم ارائه مستندات برای آنها گله‌مندند و بر این باورند که کم فروشی یک موضوع کلی است و باید مشخص شود با چه خط کشی آن را اندازه‌گیری می‌کنند.

اما در توزیع اینترنت سه لایه زیرساخت، مخابرات و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی (PAP)ها فعالیت دارند و اگر زماین مشکلی در زمینه توزیع وجود داشته باشد لازم است هر سه لایه مورد بررسی قرار گیرند.

علاوه بر این در تمام این سال‌ها از سوی مقامات مختلف مسوول تاکید شده است که درصورت مشاهده کم فروشی در شرکت‌ها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با آن‌ها برخورد خواهد کرد و کابران می‌توانند در صورت مواجهه با چنین مشکلی تخلفات را گزارش دهند تا با شرکت‌های ارائه کننده برخورد شود. با این حال طی سال‌‌های اخیر مورد جدی‌ در این زمنیه نبوده و شاید شنیده نشده باشد که شرکتی به دلیل کم فروشی تعطیل شده باشد.

مخابرات هم نقش دارد؟

اما در برهه‌ای از زمان، فعالان صنوف رایانه‌یی کشور پای مخابرات را هم به این موضوع باز کرده و ضمن انتقاد از قرار گرفتن مجوز خرید اینترنت از خارج به مخابرات از کم فروشی‌های مخابراتی یاد کردند.

اواخر سال ۸۶ رییس وقت کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی در این زمینه به ایسنا گفت: بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت باید گیت وی را در اختیار خود بگیرد و این در حالی است که در شرایط فعلی مخابرات خرید اینترنت از خارج از کشور را به دست گرفته است.

ناصر علی سعادت در آن زمان اظهار کرد: کم‌فروشی مخابرات در ارائه خدمات مرتبط با اینترنت، کاهش سرعت و کیفیت در این سرویس را موجب شده است. به طور مشخص فعلا امکانات اینترنت کشور هم یک منشا دارد و آن مخابرات است اما مخابرات کشور در حال حاضر جوابگوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده و تمام شرکت‌ها در این زمینه با مشکل مواجهند و شکایت دارند.

به گفته او کیفیت پهنای باندی که در سال ۸۶ مخابرات به ISP و ISDP‌ها می‌فروخت، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی خود که به آنها فروخته شده بود.

سعادت همچنین گفته بود: علی‌رغم اینکه متولیان دولتی از پی محدودیت بودن میزان پهنای باند کشور و امکان واگذاری آنها به هر ایرانی در هر جای کشور و به هر میزان سخن می‌‌گویند، در پاسخ به انتظار شرکت‌های اینترنتی نه تنها هیچ پهنای باند اضافه‌ای جهت ارائه وجود ندارد بلکه همان مقداری هم که قبلا واگذار شده به لحاظ کیفی و کمی در پایین‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد. البته چند ماهی پس از این صحبت‌ها، محمد سلیمانی – وزیر وقت ارتباطات – تاکید کرده بود که طرح بحث کم‌فروشی و گلایه‌های کاربران در این زمینه کاملا به جا است.

کم‌فروشی را چگونه تشخیص دهیم؟

نکته دیگری که در ارتباط با کم‌فروشی‌های اینترنتی وجود دارد آن است که از چه راهی می‌توان سرعت خدمات ارائه شده را اندازه گرفت تا بتوانیم دریابیم آیا کم‌فروشی صورت می‌گیرد یا خیر. در این زمینه مدتی است سازمان فناوری اطلاعات نرم‌افزار سنجش سرعت را طراحی کرده و بر روی سایت مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (؟) قرار داده است که اگرچه این نرم‌افزار همچنان در مرحله آزمایشی است اما به هر حال به عنوان مرجعی برای سنجش سرعت سایت‌ها به کار گرفته شود.

کار کار شرکت‌های غیرقانونی است

سال گذشته نیز دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی در گفت‌وگویی با ایسنا کم‌فروشی توسط شرکت‌های اینترنتی را امری غیرممکن دانسته و گفته بود: ممکن است این کار توسط شرکت‌های غیرمجاز و غیرقانونی که در این حوزه فعالیت می‌کنند صورت بگیرد.

علیرضا علمی در این باره گفته بود: طبیعی است شرکتی که پهنای باند با سرعت ۵۱۲ کیلو را از شرکت زیرساخت با قیمت حدود ۱۳۰ هزار تومان خریداری و آن را ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به کاربر عرضه می‌کند باید آن را به اشتراک بگذارد. البته در این میان گاه شاهدیم که برخی شرکت‌ها پهنای باند را بیش از میزان استاندارد به اشتراک می‌گذارند و این موضوع در برخی موارد مشکل‌ساز می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی همچنین اظهار کرده بود: اگر این پهنای باند میان چهار کاربر به اشتراک گذاشته شود مناسب است اما هر چه این میزان بیشتر شود سرعت اینترنت کاهش خواهد یافت و به همین دلیل است که سرعت اینترنت در نیمه‌های شب افزایش یافته در حوالی ظهر و ساعات کاری کاهش می‌یابد.

پایان این قصه کجاست؟!

اما در آخرین اظهارات رسمی صورت گرفته، وزیر ارتباطات کشور اواخر سال گذشته از تشدید برخورد با کم‌فروشان اینترنتی خبر داد و گفت: بنا داریم نظارت در این زمینه را بیشتر کنیم اما امیدواریم کار به برخوردهای حقوقی و قضایی نکشد و موضوع حل شود.

حال با توجه به این صحبت‌ها باید مدتی دیگر هم منتظر ماند تا پس از چندین سال مشخص شود که آیا کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر از میزان و کیفیت خدمات مشتری شرکت‌های اینترنتی شوند یا …

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.