پلک چشمت نیفتد

۱۴ام بهمن ،
ممتاز نیوز : حتما تاکنون اشخاص بسیاری را دیده‌اید که از بدو تولد به افتادگی پلک مبتلا بوده‌اند، اما جالب است بدانید احتمال این که هر کسی به آن مبتلا شود، وجود دارد.

به گفته چشم‌پزشکان، افتادگی پلک ممکن است به دلایل بسیاری اتفاق بیفتد. در بعضی بیماران، این عارضه از بدو تولد وجود دارد، ولی بعضی دیگر از بیماران به دلایل دیگری مانند افزایش سن، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و حتی انجام جراحی چشم‌ها به این مشکل دچار می‌شوند.

دکتر ضیاءالدین طباطبایی، متخصص جراحی پلک و مجاری اشک و استاد دانشگاه در این باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: در خانم‌ها هر بار گذاشتن و برداشتن لنز تماسی ـ چه زیبایی و چه اپتیک ـ ضربه به چشم محسوب می‌شود و خطر افتادگی پلک را تشدید می‌کند و در آقایان ـ که بیشتر در معرض ضربه می باشند ـ نیز احتمال بروز این مشکل بیشتر است. داروها، بخصوص ضدالتهاب‌ها و کورتون‌ها‌، قطره بتامتازون و داروهای گلوکوم نیز ممکن‌است سبب افتادگی پلک شود.

وقتی بیماری سبب افتادگی پلک می‌شود

علت افتادگی پلک را باید در بیماری زمینه‌ای جستجو کرد. به این ترتیب با درمان بیماری زمینه‌ای، مشکل افتادگی پلک حل می‌شود و بدون این کار، درمان پلک افتاده فایده‌ای ندارد. این متخصص چشم می‌گوید: گاهی هم بیمار افتادگی پلک و انحراف چشم را در کنار هم دارد، در این صورت باید ابتدا انحراف چشم مداوا شود تا بفهمیم پلک چقدر افتادگی دارد.

البته افتادگی پلک اکتسابی از دهه پنجم تا ششم زندگی به بعد خود را نشان می‌دهد و علل آن می‌تواند اختلال عملکرد عضلانی و ماهیچه‌ای، اختلال عصبی به طور مثال در اثر سکته‌های مغزی یا بیماری‌های عصبی ـ عضلانی و آسیب‌هایی باشد که سبب افزایش وزن و اختلال حرکت پلک می‌شود.

دکتر طباطبایی، سبب دیگر بروز این عارضه را ایجاد تغییرات در اثر سن می‌داند و توضیح می‌دهد: معمولا سبب افتادگی پلک‌ اشخاص مسن، اختلال در عملکرد تاندون عضله بالابرنده پلک است. این تاندون در اثر افزایش سن، مصرف دارو در چشم، عمل جراحی چشم (مثل آب‌مروارید) و بیماری‌ها نازک می‌شود و استحکام خود را از دست می‌هد.

ضعف ماهیچه‌ها مساوی است با افتادگی پلک

اگر ماهیچه‌های بدن، بخصوص عضلات صورت ضعیف باشد، احتمال دچار شدن به پلک‌های افتاده وجود دارد. به نقل از دکتر طباطبایی، حساس‌ترین عضله بدن، عضله بالابرنده چشم است و اولین تظاهر هر نوع ضعف ماهیچه‌ای در بدن می‌تواند افتادگی پلک باشد. او تاکید می‌کند: بجز در موارد مادرزادی، افتادگی پلک‌ها فقط در صورتی که منشا عصبی داشته باشد، به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد.

اگر درمان نکنیم چه می‌شود؟

دکتر طباطبایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: اگر افتادگی پلک مادرزادی متوسط (۲ تا ۴ میلی‌متر) یا شدید(۴ میلی‌متر و بیشتر) باشد، امکان دارد جلوی تحریکات نورانی را بگیرد و اجازه ندهد تصویر مستقیم در شبکیه تشکیل شود در این صورت از آنجا که راه‌های عصبی بینایی معمولا در سال‌های اولیه زندگی تکامل می‌یابد، ممکن‌است سبب تنبلی و به دنبال آن انحراف چشم شود؛ بنابراین مهم این است که کودکان مبتلا به طور مداوم بررسی شوند.

این متخصص چشم تاکید می‌کند: اگر محور بینایی درگیر باشد، جراحی فوریت دارد تا چشم در معرض تنبلی قرار نگیرد، زیرا همان ‌طور که می‌دانید تنبلی چشم با بالارفتن سن درمانی ندارد، ولی اگر محور بینایی درگیر نبوده و چشم کودک از نظر انکساری مشکل نداشته ‌باشد، می‌توان تا قبل از سن مدرسه جراحی را به تاخیر انداخت.البته این استاد دانشگاه پیشنهاد می‌کند: افتادگی خفیف را بیشتر مردم متوجه نمی‌شوند و می‌توان آن را طبیعی قلمداد کرد. حتی اگر بیش از یک میلی‌متر هم باشد، باز هم به جراحی نیاز ندارد و بهتر است با آن مدارا کرد.

همکاری چشم‌پزشک و نورولوژیست برای درمان

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در مبتلایان به افتادگی پلک اکتسابی، مشاوره نورولوژی در دستور کار قرار دارد، می‌گوید: اشخاصی که آخر شب دچار افتادگی پلک و دوبینی می‌شوند، نباید بدون مشاوره نورولوژی جراحی شوند چون اغلب این بیماران به بیماری‌ زمینه‌ای مبتلا می باشند و تا زمانی که این بیماری زمینه‌ای درمان نشود، جراحی بی‌‌فایده است. افتادگی پلک را نباید فقط یک بیماری قلمداد کرد و معاینه کامل چشم می‌خواهد و باید حتما مشاوره نورولوژی و به دفعات معاینه انجام شود، چون حتی گاهی خستگی و سرحالی‌ بیمار در میزان افتادگی پلکش تاثیر دارد.

جراحی اصلاح افتادگی پلک، جراحی زیبایی است؟

جراحی افتادگی پلک در بیشتر موارد زیبایی محسوب می‌شود و از نظر کارشناسان بیمه غیرضروری است، ولی گاهی انجام آن ضروری است. به نقل از دکتر طباطبایی، اگر بیماری دچار اختلال میدان بینایی و اختلال دید باشد، جراحی برایش ضروری است. در بعضی موارد هم سنگینی پلک سبب می‌شود بیمار فشار بیشتری روی کره چشم احساس کند که در درازمدت خستگی چشم می‌‌دهد و در این صورت فرد نمی‌تواند مطالعه طولانی‌مدت داشته باشد. بچه‌ها هم باید حتما از نظر تنبلی چشم و پیشگیری از انحراف تحت‌نظر باشند.

جراحی افتادگی پلک، راهکار مخصوص خود را دارد و معمولا برای کودکان انجام نمی‌شود، چون نمی‌توانند با پزشک همکاری کنند.این فوق‌تخصص پلک و مجاری اشکی می‌گوید: جراحی افتادگی پلک با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در طول آن باید چشم‌ها باز باشد تا بتوان پلک افتاده را دقیقا قرینه و مطابق با چشم دیگر اصلاح کرد، ولی در مورد بچه‌ها این کار امکان‌پذیر نیست.

یک نوع اصلاح غیرجراحی افتادگی پلک نیز وجود دارد که با آن می‌توان بدون جراحی، پلک را بالاتر برد. دکتر طباطبایی در این باره توضیح می‌دهد: این روش نسبتا تازه است. در اشخاص مبتلا به ضعف شدید ماهیچه‌ها که شب‌ها کره چشمشان محافظت نمی‌شود یا مسن می باشند و تحمل جراحی ندارند، زایده‌ای به قاب عینک وصل می‌شود که با پلک تماس دارد و پلک را بالا می‌برد و عصای پلک نامیده می‌شود.این عینک‌ها در بعضی عینک‌سازی‌ها موجود است و پزشک در صورت صلاحدید آنها را تجویز می‌کند. عصای پلک طوری روی قاب عینک تعبیه شده که از زاویه روبه‌رو، قابل ملاحظه نیست.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.