پهپاد آمریکایی هک شد/ استفاده از روش متخصصان ایرانی در هک کردن

به گزارش خبرگزاری مهر، دانش پژوهان دانشگاه تگزاس از شیوه ای موسوم به Spoofing (تقلید) استفاده کردند که در آن پهپاد به اشتباه سیگنال های رسیده از هکرها را به جای سیگنال های ماهواره ای GPS قلمداد می کند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این همان شیوه ای است که نیروهای ایرانی برای فرود پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۱ استفاده کردند. تحلیلگران می گویند این نمایش نشان دهنده خطر بالقوه استفاده از پهپادها است.

پهپادها هواپیماهای بدون سرنشینی هستند که اغلب توسط یک هاب کنترل می شوند که چندین کیلومتر دورتر قرار دارد.
ارتش آمریکا اغلب از این پهبادها در مناطق جنگی استفاده می کند.

تد همفریز و همکارانش از آزمایشگاه ناوبری رادیویی در دانشگاه تگزاس موفق به هک کردن سیستم GPS یک پهپاد متعلق به این دانشگاه شدند.

آنها این شیوه را با استفاده از یک مینی پهپاد بالگرد که بر بالای استادیوم شهر اوستین پرواز می کرد، به مقامات امنیت ملی آمریکا نشان دادند.

این محققان می گویند: تصور کنید هواپیمایی را در آسمان به کنترل درآورده اید و آن نیز اطلاعات تهیه شده خود را به کنترل کننده مستقر بر روی زمین ارسال می کند.

از این رو اگر بخواهیم پهپاد خود را در مسیری بین لندن و بیرمنگهام به پرواز درآوریم و مثلا ایمیل بفرستیم می توانیم سیگنال های مداومی را دریافت کنیم که حاکی از موقعیت پهپاد در هر لحظه است.

همچنین ممکن است سیگنال های سیستم موقعیت یاب جهانی هماهنگی نیز برای موقعیت یابی برسد.

اما اگر این پهپاد در نزدیکی بیرمنگهام باشد اما سیگنال GPS هماهنگ برای گلوکستر دریافت کند ممکن است تصور کند در گلوکستر قرار دارد و مسیر را برای حرکت به سوی شمال تغییر دهد.

به گفته این محققان، فریب یک پهپاد رمزگذاری نشده کار بسیار ساده ای برای افراد ماهر است.

این دانش پژوهان می گویند بسیار خطرناک است اگر پهپادی توسط فرد دیگری با استفاده از GPS ( مقلد) هدایت شود در این صورت ممکن است پهپاد فکر کند جای دیگری است و با یک ساختمان برخورد کند یا در جای دیگری سقوط کند و یا ربوده شود و در جای دیگری آن را پر از مواد منفجره کرده و راهی منطقه دیگری کنند.

اما نگرانی عمده این است که چنین رویدادی به آن معناست که برای یک فرد ماهر خیلی دشوار نیست چگونگی فعالیت یک پهپاد نظامی بدون رمز را دریافته و آن را تقلید کند. این امر می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که همین پهپاد می تواند با هدایت فردناشناسی به هدایت کنندگان اصلی اش بازگردد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.