پوتین از افزایش نرخ تورم روسیه می‌گوید

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:رئیس جمهور روسیه تورم این کشور را در سال ۲۰۲۴ حدود ۶٫۵ درصد پیش‌بینی کرد .

به گزارش  خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیش‌بینی دولت را مبنی بر تورم شش درصدی روسیه در سال جاری افزایش داد.

 پوتین در یک نشست تلویزیونی گفت: قبلا پیش‌بینی شده بود که تورم امسال به شش درصد برسد اما طبق پیش‌بینی‌های تازه تورم ۶٫۵ درصد خواهد بود.رشد اقتصادی روسیه در سالهای اخیر شدیدا کند شده و از ۴٫۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳٫۴ درصد در سال ۲۰۱۲ و سپس ۱٫۳ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

 به گفته بسیاری از کارشناسان، الگوی کنونی اقتصاد روسیه که بر قیمت‌های بالای نفت و گاز متکی است شکست خواهد خورد.این کاهش در ماه مارس به سبب رویارویی مسکو و کشورهای غربی پس از الحاق کریمه اوکراین به روسیه تشدید شده است. احتمال رکود اقتصادی نگرانیها در روسیه را بیش از پیش کرده است.

 دولت روسیه اوایل آوریل پیش بینی رشد اقتصادی را برای سال جاری تنزل داد و آن را بین ۰٫۵ تا ۱٫۱ درصد اعلام کرد در حالیکه این رقم پیشتر ۲٫۵ درصد اعلام شده بود.مسکو بعلاوه پیش‌بینی تورم امسال افزایش داد و آن را شش درصد اعلام کرد درحالیکه قبلا ۴٫۸ درصد اعلام شده بود.

 تعداد بسیاری از مقامات بلندپایه روسیه از جمله وزرای دارایی و اقتصاد نسبت به اوضاع اقتصادی کشور ابراز بدبینی کرده و گفته اند این اوضاع با بحران اوکراین مرتبط است .آنتون سیلوانف وزیر دارایی روسیه گفته است: رشد اقتصادی روسیه ممکن است در سال ۲۰۲۴ به سبب ناآرامیهای ژئوپلیتیک کنونی به صفر برسد.

 بعلاوه بعضی تحلیلگران معتقدند: منطقه الحاق شده کریمه می‌تواند یک بار سنگین اقتصادی بر دوش روسیه باشد. مسکو متعهد شده در این شبه جزیره سرمایه گذاری گسترده انجام دهد و حقوق اشخاص شاغل و مستمری بازنشستگان را افزایش دهد.پوتین که خود را مطمئن نشان می‌داد تصریح کرد: منابع مالی لازم برای حمایت از ساکنان کریمه از منابع ذخیره روس برداشت می‌شود نه از بودجه این کشور.

وی افزود: به این ترتیب کاهش برنامه‌های اجتماعی وجود نخواهد داشت. برای حمایت از ساکنان کریمه از منابع ذخیره دولت برداشت خواهد شد و به هیچ وجه برنامه اجتماعی ما را تهدید نخواهد کرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.