پوتین: ایران شریک اولویت دار روسیه است

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

ˈولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت: ایران همسایه و شریک اولویت دار ما بوده و دولت روسیه مصمم به توسعه همکاری ها با این کشور است.

پوتین دیروز(پنجشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: ما مصمم به توسعه روابط و همکاری ها با ایران در زمینه های مختلف هستیم و این انتخاب اصولی ما است.

رییس جمهوری روسیه افزود: معتقدم که پیشرفت در روند حل و فصل مساله هسته ای ایران نه تنها به سبب موضع روسیه بود بلکه در نتیجه واقع بینی دولت آمریکا هم به دست آمد.
وی افزود: به طور پیگیر از تلاش ها برای حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک مساله هسته ای ایران حمایت کردیم اما بدون حمایت آمریکا کسب توافق دربارهٔ مساله هسته ای ایران ناممکن بود.

پوتین گفت: فکر نمی کنم اظهارات اخیر اوباما در باره ایران به معنای انحراف و عدول از مواضع این کشور برای حل و فصل مساله هسته ای ایران باشد.
وی ادامه داد: نباید از یاد ببریم که دولت آمریکا تحت فشار کنگره است که به اسراییل تمایل دارند.

پوتین در ادامه سخنان خود با تاکید بر مخالفت دولت روسیه با تحریم ایران گفت: تحریم راه حل غیرسازنده است و نتیجه خوبی ندارد و همواره در این باره گوشزد کرده ایم.

وی در باره تحریم اخیر ایران از سوی آمریکا گفت: امیدوارم سخنان اخیر اوباما در این باره و حرکت در این جهت مانع پیشرفت ما در حل مساله هسته ای ایران نشود.

رییس جمهوری روسیه گفت: حق ملت ایران برای پیشرفت در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز و فناوری های پیشرفته در این زمینه باید تضمین شود و جامعه جهانی نباید محدودیت و تبعیض قائل شود.

پوتین در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر خود به ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی در چارچوب
اجلاس سران دریای خزر گفت: از رییس جمهوری ایران برای سفر به این کشور دعوت نامه دریافت کرده ام و وزارت خارجه روسیه دربارهٔ آن تلاش می کند و از سفر به این کشور بسیار خوشحال خواهم شد و از آن استقبال می کنم.

کنفرانس مطبوعاتی پوتین نهمین کنفرانس مطبوعاتی سالانه وی در مقام ریاست جمهوری روسیه است و در آن حدود ۲۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی شرکت دارند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.