پورشه ماکان رونمایی شد

گردآوری شده توسط گروه خودرو ممتازنیوز

پورشه ماکان رونمایی شد

Bookmark and Share

ده سال پیش بسیاری از ناظران و طرفداران پورشه فاصله گرفتن این کارخانه از  پیشینه تاریخی خود و عرضه یک شاسی بلند را دیوانگی خواندند. حالا مدل کاین فروش پورشه را دو برابر کرده و کارگران کارخانه لایپزیگ برای پاسخ به تقاضا برای این مدل سه شیفت کار می‌کنند. موفقیت کاین راه را برای بی پروایی پورشه باز کرد تا مدل چهار در پانامرا را به بازار عرضه کند و حالا کارخانه آلمانی می‌خواهد با عرضه دومین مدل شاسی بلند خود سهمش را از بازار بیشتر کند. 

پورشه در آستانه نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، از ماکان، شاسی بلند تازه خود رونمایی کرد. این خودرو که برادر کوچکتر کاین است بر روی پلتفرم مشترکی با آئودی کیو۵ ساخته می‌شود و پنجمین مدل در خانواده پورشه است. کارخانه آلمانی امیدوار است با جلب خریدارن «جوان شهرنشین»، ماکان پرفروش‌ترین مدل پورشه باشد و تا سه سال دیگر فروش سالانه‌اش از ۱۴۳ هزار دستگاه به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برسد. 

ماکان در کلاس شاسی‌بلند‌های کوچک با خودروهایی نظیر رنج‌روور ایووک رقابت می‌کند. آکورا در بازار آمریکا و آئودی و ب ام و در بازار جهان پرفروش‌ترین مدل ها در این کلاس را به بازار عرضه می‌کنند. با افزایش تقاضا برای خودروهایی در این اندازه، لکسوس، لینکلن و کادیلاک هم در تدارک عرضه مدل‌هایی در این بخش از بازار می باشند. 

پورشه ماکان رونمایی شد

نام ماکان از زبان اندونزیایی گرفته شده است. ماکان با تلفظ ماچان به این زبان به معنی ببر است و پورشه می‌گوید عملکردش در جاده نیز به همین اندازه هیجان انگیز خواهد بود. ظاهر ماشین بسیار قابل پیش‌بینی است. بخشی از آن به سبب صدها عکس جاسوسی است که در طول دو سال قبل از این خودرو چاپ شده و طرح‌هایی که هنرمندان براساس اطلاعات موجود و این عکس‌ها از ماکان کشیده‌اند. ماکان با همان چراغ‌های همیشگی، فرم پنجره‌ها و شیب سقف نسخه کوچکتری از کایان است.  

اما پورشه می‌گوید جادوی واقعی در زیر کاپوت ماشین نهفته است و ادعا می‌کند هندلینگ ماشین نه مثل یک شاسی بلند بلکه درست مانند یک ماشین اسپرت است.

با این که شاسی ماشین با آئودی کیو۵ مشترک است، اما پورشه می‌گوید ماکان هیچ شباهتی با پسرخاله‌اش در گروه فولکس‌واگن ندارد. ماکان کوتاه‌تر، کشیده‌تر و پهن‌تر از کیو۵ است و فنربندی کاملا متفاوتی دارد و با قوای محرکه متفاوتی به بازار عرضه می‌شود. 

ماکان با دو موتور بنزینی و یک موتور دیزل به بازار عرضه می‌شود. ماکان اس با موتور شش سیلندر سه لیتری ۳۴۰ اسب بخاری توربو، ماکان اس دیزل با موتور شش سیلندر سه لیتری ۲۵۸ اسب بخاری و قوی‌ترین مدل، ماکان توربو که پورشه می‌گوید قوی‌ترین مدل در کلاس شاسی‌بلند‌های کوچک است. موتور ماکان توربو ۳.۶ لیتری شش سیلندر با دو توربو است و ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل ۴.۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۶۶ کیلومتر در ساعت است. 

پورشه ماکان رونمایی شد

شتاب ماکان اس ۵.۴ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۵۴ در ساعت اعلام شده است. ماکان دیزل با شتاب ۶.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت از بقیه کندتر است اما مصرف سوختش تنها ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و از بقیه مدل‌ها دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند. مصرف سوخت ماکان اس ۹ لیتر در صد کیلومتر و ماکان توربو ۹.۲ لیتر در صد کیلومتر است. پورشه پیش‌تر تایید کرده بود که یک موتور چهار سیلندر دیزل را هم در آینده به این مجموعه اضافه خواهد کرد که اولین موتور چهار سیلندر پورشه از 

یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه نیرو را از طریق سیستم چهار چرخ متحرک با مدیریت الکترونیکی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این سیستم در صورت نیاز به گشتاور در چرخ‌های جلو، نیرو را از چرخ‌های عقب به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تا صد در صد گشتاور قابل انتقال به چرخ‌های جلو است. دکمه «اسپرت» و دکمه «بیابانی» عملکرد ماشین را بنا به نیاز راننده تنظیم می‌کند. 

قیمت این خودرو از ۵۷۹۳۰ یورو در مدل اس و اس دیزل آغاز می‌شود. قیمت پایه ماکان توربو ۷۹۸۲۶ یورو است. ماکان در کنار برادر بزرگ خود کایان در کارخانه پورشه در لایپزیگ ساخته می‌شود. پورشه اعلام کرده ظرفیت اولیه تولید پنجاه هزار دستگاه در سال است و پیش‌بینی می‌کند دو مدل شاسی بلندش تا دوسال دیگر ۶۴ درصد کل فروش این کارخانه را شامل شود. 

برچسب ها : نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۲۴ | مرسدس بنز | پورشه ماکان | تاریخ : ۲۰۲۴/۱۱/۲۰
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.