پولیپ روده بزرگ

جام جم آنلاین: «دکتر سلام» عنوان برنامه‌ای است که از سوی شبکه آموزش سیما تولید و در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

روابط عمومی شبکه آموزش بخش‌هایی از این برنامه را در قالب ستون دکتر سلام برای روزنامه جام‌جم ارسال می‌کند که به صورت پرسش روز در صفحه سلامت چاپ خواهد شد.

مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر سیاوش ناصری‌مقدم، فوق‌تخصص گوارش و کبد به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

نشانه‌های بیماری پولیپ روده بزرگ چیست؟

پولیپ ‌های روده بزرگ، بافت‌های اضافی هستند که از پوشش داخلی روده بزرگ بیرون می‌زنند. هر چند این پولیپ‌ ها در بیشتر موارد خوش‌خیم‌اند، اما باید برای بررسی از لحاظ سرطانی‌ بودن آنها را برداشت.

پولیپ‌ها اغلب در افراد ۵۰ ساله یا بالاتر به وجود می‌آیند. علائم پولیپ‌های روده بزرگ شامل مدفوع سیاه ‌رنگ یا خونی، خونریزی مقعدی، اسهال یا یبوست است که بیش از یک هفته ادامه دارد.

اگر سن شما بالاتر از ۵۰ سال است و اگر قبلا به پولیپ مبتلا شده‌‌اید یا اگر سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ یا سرطان روده بزرگ دارید، احتمال ابتلای شما به این عارضه بیشتر خواهد بود.

چنانچه پزشک هنگام بررسی‌های تشخیصی مانند کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگ یا روده) به پولیپ بر بخورد، باید این بافت اضافی را بردارد و برای بررسی به آزمایشگاه بفرستد.

در این صورت، پزشک شما را راهنمایی می‌کند تا پولیپ‌ها براحتی درمان شود، البته به شرط این‌که تشخیص و مراجعه شما به پزشک به موقع باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.