پول ملی ۲۰ درصد جان گرفت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

امید به بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش تحریم ها با افزایش تعاملات سیاسی

التهابات اقتصادی که در طول دو سال قبل سبب رونق سفته بازی در بازارهای واسطه ای شده بود،با کمک دیپلماسی در فضای بین المللی،رو به آرامش در حرکت است به گونه ای که در طول سه ماه قبل ارزش پول ملی ۲۰ درصد تقویت شده است

خبراقتصادی:التهابات اقتصادی که در طول دو سال قبل سبب رونق سفته بازی در بازارهای واسطه ای شده بود، با کمک دیپلماسی در فضای بین المللی، رو به آرامش در حرکت است به گونه ای که در طول سه ماه قبل ارزش پول ملی ۲۰ درصد تقویت شده است و امید به بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش تحریم ها با افزایش تعاملات سیاسی، همچنان در حال افزایش است.

 شکسته شدن خط مقاومت ۳ هزار تومان و ورود بهای دلار به کانال دو هزار تومان، فضای تازهی در بازارهای واسطه ای ایجاد کرد. صرافان مجبور شدند در طول روز چند بار اعداد روی تابلو خود را تغییر دهند و رقم های کوچکتر را جایگزین اعداد بزرگ کنند.

دلار و سکه به عنوان نماد بازارهای واسطه ای در حالی به سقوط خود ادامه می دهند که در طرف مقابل بازارهای مولد و سرمایه ای در حال بازیابی خود می باشند. روز قبل شاخص کل بورس قله ۶۲ هزار واحدی را فتح کرد تا طی یک هفته ۳ هزار واحد رشد را تجربه کرده باشد. رخدادهای سیاسی در فضای بین المللی و اعمال دیپلماسی تازه از سوی دولت یازدهم شرایط را برای خروج سرمایه از بازارهای واسطه ای و کاهش بهای ارز فراهم ساخته است.

این روند از هفته پایانی فصل بهار همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد تا بهای دلار طی سه ماه از ۳ هزار و ۶۵۰ تومان به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یابد. این موضوع سبب شده است تا ارزش پول ملی که طی دو سال قبل به یک سوم کاهش یافته بود، طی چند ما به میزان ۲۰ درصد تقویت شود.

در آستانه سفر رئیس جمهور به نیویورک، خبرهای امیدوارکننده ای از تعامل سازنده میان ایران و غرب انتشار یافته است. همین موضوع امیدها را برای حل موضوع هسته ای ایران، کاهش تنش ها و کم شدن فشار تحریم ها، ایجاد کرده است. در همین شرایط لغو تحریم بعضی شرکت ها و موسسات ایرانی در حال گسترش است و حتی خبرهای از لغو تحریم مبادلات بانک های ایرانی در فضای بین المللی انتشار یافته است.

تاثیر این رخدادهای سیاسی و اقتصادی روز قبل در بازار طلا و ارز به اوج رسید تا دلار ۱۸۰ تومان ارزان شود و سکه بهار آزادی نیز سقوط ۹۲هزار تومانی را تجربه کند. روز قبل همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۸هزار تومان کاهش به ۹۳هزار تومان رسید.

ریزش قیمت طلا و مسکوکات اما روز قبل یه غیر از دلار به نرخ جهانی طلا نیز وابسته بود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین ساعات کاری هفته به ۱۳۲۵ دلار رسید تا کاهش ۴۰ دلاری را تجربه کرده باشد.

اقتصاد ایرانی در گزارشی آورده است: همگرایی نرخ جهانی طلا و بهای دلار سبب شد کاهش ۳۰ درصدی ارزش سکه طی ۶ ماه قبل به تثبیت برسد. روند نزولی بهای دلار و سکه سبب شده است تا جذابیت این بازار برای واسطه گران و همچنین سرمایه گذاران غیرحرفه ای از بین برود تا نقدینگی سرگردان راه خروج از بازارهای واسطه ای را در پیش بگیرند.

در این شرایط دلارهای خانگی که در طول قبل به واسطه التهاب در این بازار خریداری شده بود در حال بازگشت به بازار می باشند تا تبدیل این ابزار مالی به ریال سبب حفظ ارزش دارایی صاحبان آن شود. این موضوع نیز تقویت ارزش پول ملی را سامان داده است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.