پیدا و پنهان تبلیغات ماهواره‌ای

جام جم آنلاین: یکی از وظایف رسانه، مطرح کردن مسائل و معضلات روز جامعه از دیدگاه‌های مختلف است.

 برهمین اساس، برنامه‌سازان گروه سلامت روان سعی دارند در برنامه «زاویه پنهان» رادیو سلامت، مسائلی را مورد بحث و بررسی قرار دهند که به ‌سلامت جامعه ربط دارد.

برنامه زاویه پنهان هر هفته روزهای شنبه از ساعت ۱۱ به مدت ۴۰ دقیقه زنده روی موج FM ردیف ۱۰۲ مگاهرتز از رادیو سلامت پخش می‌شود.

بررسی صحت مطالب

شهرام زین‌العابدین، تهیه‌کننده برنامه زاویه پنهان می‌گوید: رادیو سلامت به بحث سلامت جسمانی و روانی در قالب موضوعات مختلف به گونه‌ای شیوا و ساده می‌پردازد تا در پاسخگویی به نیازهای جامعه، گام موثری بردارد. برنامه زاویه پنهان به‌منظور تصحیح تبلیغات کاذب و نادرست رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی تهیه می‌شود. به همین دلیل کارگروهی در رادیو سلامت متشکل از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه پزشکی، مسوولان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تشکیل شد که هدف اصلی‌اش، بررسی صحت و سقم مطالب عنوان شده در آگهی‌های تبلیغانی است؛ زیرا برخی آگهی‌ها، سلامت جسم و روان را به مخاطره می‌اندازد.

زین‌العابدین تصریح می‌کند: هدف از ساخت و ارائه برنامه زاویه پنهان، افزایش سطح آگاهی اقشار جامعه و مخاطبان برنامه از طریق علمی و کاربردی است؛ زیرا دانش بشری با استفاده از روش‌های کاربردی و نوین باید در پی برآورده کردن نیازهای روحی و جسمانی بشر گام بردارد.

اما در مقابل، شاهد تبلیغات کاذب در سطح کشور هستیم. متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده محصولات غیربهداشتی و غیراستاندارد خارجی به منظور سودجویی وارد بازار ایران شده‌اند و در برخی نشریات معتبر داخلی نیز مبادرت به درج آگهی و معرفی محصولات خود می‌کنند.

در طول مدتی که برنامه پخش می‌شود، شنوندگان بسیاری از نقاط مختلف کشور از طریق پیامک و تماس تلفنی با برنامه ارتباط برقرار می‌کنند و از تجربیات تلخشان در ارتباط با این‌گونه تبلیغات می‌گویند.

در این برنامه تلاش می‌شود راه‌های دستیابی به اطلاعات اولیه درباره صحت یا درست نبودن آگهی‌های تبلیغاتی که در کشور منتشر می‌شود را در اختیار مخاطبان برنامه قرار دهیم. همواره می‌کوشیم از دغدغه‌های فکری و استرس‌های مخاطبان برنامه از طریق اطلاع‌رسانی شفاف کاسته شود.

با توجه به امتیازاتی که مخاطبان برنامه در سایت رادیو سلامت به برنامه زاویه پنهان داده‌اند، متوجه شدیم این برنامه از برنامه‌های پرمخاطب و مورد علاقه شنوندگان رادیوست.

هدف فرهنگسازی است

سردبیر و مجری ـ کارشناس برنامه زاویه پنهان، لیلا علوی ـ که کارشناس ارشد مامایی است ـ می‌گوید: حدود هفت۷ سال است در رادیو سلامت فعالیت دارم. علوی، سردبیر برنامه علت رصد تهدیدکننده‌های سلامت از سوی برنامه‌سازان برنامه زاویه پنهان را فرهنگسازی می‌داند؛ زیرا معتقد است وظیفه رسانه‌ای همچون رادیو سلامت بیان حقایق و اطلاع‌رسانی در سطح جامعه است. به‌دلیل سوءاستفاده‌هایی که در زمینه‌های پزشکی و طب سنتی در کشور می‌شود و همچنین آگهی‌های تبلیغاتی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی نشریات داخلی منتشر می‌شود لازم است دستگاه‌های اجرایی این تهدیدکننده‌های سلامت را شناسایی و به مردم معرفی کنند.

ساختار برنامه آزاد تعریف شده تا براساس اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد، پیش برویم و براساس نیازهایی که در زمینه اطلاع‌رسانی احساس می‌کنیم، به رصد موضوعات بپردازیم.

برای مثال در مقطعی بحث انرژی‌درمانی، زالو درمانی و مباحثی این‌گونه در جامعه انتشار می‌یابد که لازم است همگام با جریانات موجود آنها را در برنامه زاویه پنهان بررسی کنیم که همین به روز بودن برنامه باعث مشارکت خوب مخاطبان شده است.

در ضمن این برنامه از نظر من، برای گروه سنی خاصی تعریف نشده؛ زیرا دامنه و گسترش تبلیغات کاذب دربرگیرنده همه گروه‌های سنی است. برای نمونه برخی محصولات برای کودکان است و خانواده‌ها را به استفاده از آن محصولات ترغیب می‌کنند.

سردبیر و مجری ـ کارشناس برنامه در مورد این سوال که دغدغه تبلیغاتی که در حال حاضر برنامه زاویه پنهان به آن می‌پردازد، چیست، می‌گوید: هم‌اکنون به بحث استفاده از داروهای چربی‌سوز که با اسم‌ها و نام‌های تجاری مختلفی در داخل و خارج کشور تبلیغ می‌شوند و اثرات زیان‌آور آنها می‌پردازیم. با آزمایش و آنالیزی که دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دادند، به بیماری‌زا بودن این محصولات و همچنین اعتیادآور بودن آنها پی برده‌اند. در برخی تماس‌های شنوندگان برنامه نیز بیان می‌شود افراد خانواده آنها بر اثر استفاده از این ترکیبات، جان خود را از دست داده‌اند.

به همین دلیل در برنامه زاویه پنهان به عنوان مشتری با موسسات و نشریاتی که مبادرت به درج آگهی در این زمینه کرده‌اند، تماس می‌گیریم و سپس در زمان پخش برنامه با مسوولان اجرایی آنها ارتباط تلفنی برقرار می‌کنیم. مسوولان اجرایی با کارشناسان برنامه که در استودیوی پخش حضور دارند، صحبت می‌کنند. هدف ما در این برنامه، زیر سوال بردن مسوولان نیست؛ بلکه هدف این است که با کمک سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط بتوانیم جلوی درج آگهی‌های تجاری کاذب و غیراخلاقی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، بگیریم. اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی از وظایف رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری است. به همین دلیل وقتی با مسوولی ارتباط برقرار می‌کنیم پیگیر آن موضوع هستیم. در برنامه‌های آینده در مورد داروهای ترک اعتیاد و محصولات لاغری نظیر گوشواره، کمربند، دست‌بند و انرژی‌درمانی صحبت می‌کنیم.

تبلیغات با مجوز

دکتر حجت‌الله مقیمی، مدیرکل سازمان نظام پزشکی کشور درباره برنامه زاویه پنهان می‌گوید: این برنامه از سال ۸۹ به منظور بررسی تبلیغات ماهواره‌ای که جنبه درمانی و علمی نداشت، شروع به کار کرد. هدف ما در این برنامه، پرداختن به جایگاه علمی و قانونی تبلیغات است تا در این زمینه سطح آگاهی مردم افزایش یابد.

در برنامه زاویه پنهان، جنبه‌های قانونی تبلیغات بررسی می‌شود و متخصصان غدد، تغذیه، زیبایی، جراحی پلاستیک و دیگر رشته‌های پزشکی بحث‌های علمی را مطرح می‌کنند و محصولاتی را که از طریق رسانه‌ها درباره آنها تبلیغات کاذب و دروغین انجام می‌شود، مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

برخی از این شرکت‌های دارویی زیرزمینی که محل اصلی استقرار آنها خارج از ایران است، به‌دلیل آگاهی افراد جامعه ایرانی و نخریدن کالا از آنها، به تغییر شکل و اسامی کالای نامرغوب خود مبادرت کرده و از طریق قاچاق این محصولات را وارد کشور می‌کنند.

از اول سال ۹۱ تاکنون ۴۰ آگهی ماهواره‌ای و قاچاق در نشریات به چاپ رسیده که با همکاری مستمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر تخلفات این نشریات هستیم. سازمان نظام پزشکی با نشر و چاپ آگهی‌های پزشکی و معتبری که از مراجع قانونی و ذی‌ربط داخل کشور مجوز تبلیغاتی گرفته‌اند، مخالفتی ندارد؛ بلکه با تبلیغات مخرب و زیان‌آور که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، برخورد می‌کند.

در طول سال گذشته تعداد زیادی مجوز برای داروها و تجهیزات پزشکی بهداشتی و آرایشی که مطابق با استاندارد بود، صادر شد.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه از صحت درج آگهی‌های پزشکی اطمینان حاصل کنند، می‌گوید: از طریق تماس با شماره تلفن ۸۴۱۳۰ در ساعات اداری می‌توانند اطلاعات جامع و مورد نیاز در مورد آگهی‌های پزشکی، درمانی و عمل‌های جراحی همچون عمل‌های جراحی زیبایی را دریافت کنند.

دکتر مقیمی در پایان می‌افزاید: من و دیگر همکارانم در این برنامه تلاش می‌کنیم سطح آگاهی مردم در مورد محصولات پزشکی و درمانی ارتقا یابد تا در دام افراد سودجو نیفتند و سلامت جسمانی و روحی آنها دچار مشکل نشود.

پوریا عبدالله زاده


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.