پژوهش باید خمیرمایه تعلیم و تربیت باشد

۲۶م آذر ،

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش خمیر مایه تعلیم و تربیت باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش که امروز در سالن سینما فلسطین برگزار شد با اشاره به اینکه بزرگترین عامل عقب ماندگی ما در تیمز و تلرز ادامه دارد، بیان داشت: با تغییر نگاه آموزش و پرورش شاهد جهش های بزرگ در زمینه های علمی و نگاه دانش آموزان به مسایل آموزش و پرورش هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که آمار و ارقام و نشانه ها حاکی از صحت و درستی مسیر است اعلام داشت: اصل تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز همین موضوع است چرا که باید به سمتی حرکت کنیم که پژوهش خمیر مایه تعلیم و تربیت باشد.

حاجی بابایی افزود: همه سیاست هایی که امروزه در آموزش و پرورش اجرایی شده با نگاه به معلم و جایگاه ویژه معلم، تعلیم و تربیت زمینه ساز این است که بگوییم معلم کارش پژوهش محوری است چرا که باید کلاس به کارگاه تفکر و خلاقیت تبدیل شود و باید محیطی باشد که در آن دانش آموز به عنوان فرد پژوهنده جستجو و تحقیق کند و بر همین اساس به سبب اهمیت دوره ابتدایی تحقیق در این دوره باید نهادینه شود.

حاجی بابایی ادامه داد: راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با همین هدف بود تا بارآوری پژوهش در دانش آموزان و معلمان شاهد باشیم چرا که معلم و پژوهشگر و استاد و محقق است و همه این تعاریف باید به این سمت حرکت کند.

وی با بیان این مطلب که سند معلم کیست و نظام رتبه بندی فرهنگیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تثبیت قرار گرفته اظهار داشت: کار پژوهش و تحقیق اساس کار آموزش و پرورش است و تمام اموری که در آموزش و پرورش انجام می گیرد باید در سازمان پژوهش و برنامه ریزی و پژوهشگاهی که در آن قرار گرفته بررسی شود و تمام ورودی ها و خروجی های آموزش و پرورش را بررسی کند.

وی ادامه داد: همه اخطارها بر اساس پژوهش، فناوری و تحقیقات شکل می گیرد و امروز اگر کلاسی با فناوری برتر ارائه نشود دانش آموز از حق بزرگی محروم است پس بدنبال این هستیم که پژوهش در کلاس ارائه شود.

وی ضمن اشاره به نظام رتبه بندی مدارس، هوشیار کردن مناطق خوابیده، ایجاد رقابت، گسترش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و مدارس غیردولتی بیان داشت: در نظام تعلیم و تربیت باید پله ها تعریف شود و نگاه ها به معلم و دانش آموز تغییر کند چرا که مبنای اصلی در آموزش و پرورش تفکر است./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.