پیامد ها و اثرات طلاق عاطفی را جدی بگیریم

طلاق عاطفی پدیده ای است که شاید در این سالهای اخیر بیشتر شاهد آن بوده ایم. طلاقی که شاید بخاطر طلاق نباشد اما اثرات آن از طلاق رسمی کمتر نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،طلاق در لغت به معنی گشودن گره و رها کردن است و در زندگی زناشویی از هم پاشیده شدن زندگی یا از بین رفتن تعامل در زندگی و پدیدار شدن رنج و عذاب برای فرزندان طلاق نامیده می شود.
یکی از مهمترین انواع طلاق، طلاق عاطفی است که در هیچ کجا به ثبت نمی رسد و نمود  عینی ندارد اما شاید مهمترین نوع طلاق باشد.
در حالی که امروزه بیشتر ازدواج ها با عشق آغاز می شود و دیگر رنگ و بوی سنتی ندارد اما در طول زمان شاید مسائلی پیش آید که می توان به جدایی یا یک زندگی مشترک بدون احساس عشق منجر شود.
در تمام زندگی های مشترک اختلافات از کوچک تا بزرگ وجود دارد که به بعضی از این اختلافات شاید گاهی به طلاق هم منجر شود.
حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در این خصوص گفت: نمی توان خانواده ای را یافت که اختلاف در آن وجود نداشته باشد اما طلاق عاطفی در زندگی زوجین همراه با بی اعتنایی به پیمان زندگی خودخواهی و تنگ نظری ها و بی حوصلگی و بی توجهی شاید به خطرناکی طلاق رسمی باشد.
وی افزود: باید بدانیم ازدواج اجباری آداب و رسوم غلط، عدم پایبندی به اخلاقیات از طرف یکی از زوجین عدم ایفای نقش زنانگی و عطوفت از طرف یکیشان، عدم انعطاف پذیری و احساس مسئولیت از سوی زوجین از جمله عوامل طلاق عاطفی در خانواده هاست.
وی ادامه داد: زن ها و کودکان بیشتر از مردان در طلاق عاطفی آسیب می بینند چرا که از نظر روانی آسیب پذیرتر هستند.
این روانشناس به تاثیرات منفی طلاق عاطفی فرزندان اشاره کرد و اظهار داشت: والدینی که درگیر طلاق عاطفی هستند و در واقع تنها زیر یک سقف زندگی میکنند زندگی مشترک ندارند فرزندان خود را در وضعیت نا متعادل و در معرض آسیب های روحی و اجتماعی قرار می دهند.
رابطه سرد و غیر عاطفی والدین تاثیر منفی و جبران ناپذیری بر فرزندان گذاشته و فرزند خانواده هایی که دچار طلاق عاطفی هستند همراه احساس ناامنی و ترس از دست دادن پدر و مادر خود را دارند.
آن که مسلم است این نکته است که پیامدهای طلاق عاطفی کمتر از طلاق رسمی نیست و شاید که نه حتما نیاز است تا آموزش های لازم در این زمینه از طریق رسانه ها داده شود تا شاید کمتر شاهد طلاق های عاطفی بین زو جین باشیم./ف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.