پیام‌های تسلیت برای درگذشت حمید سمندریان / آیین چراغ خاموشی نیست

به گزارش خبرآنلاین، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت این هنرمند بزرگ پیام تسلیت فرستاد. 

او در پیام تسلیت خود نوشت: «تثبیت هویت و تشخص تئاتر امروز ایران مرهون حضور بزرگ مردانی است که بی‌شک استاد حمید سمندریان نقش پررنگ‌تری در این میان دارد.»

در بخش دیگری از این پیام آمده است: «او که امروز شاگردانش از نسل‌های مختلف مبهوت و داغ‌دار غم درگذشتش هستند، عمری به درازای نیم قرن را به تربیت هنرجویان تئاتر پرداخت؛ هنرجویانی که اکنون خود هنرمندی برجسته‌اند و به مدد اذن استاد، قدم بر صحنه‌ تئاتر گذاشته‌اند. او به شایستگی، مسئولیت خود را در مقابل این نسل به پایان برد تا نام خود را برای همیشه به‌عنوان بزرگ‌مرد تئاتر ایران در تاریخ ثبت کند.»

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی هم برای درگذشت سمندریان پیام داد که در بخشی از این پیام آمده است: «استاد حمید سمندریان روی در نقاب خاک کشید و جان به جهان‌آفرین تسلیم نمود. مردی که از عمرخود فراتر بود و تمامی دوران حیات خویش را با عشق و شوریدگی بسیار و جوشش‌ها و کوشش‌های خستگی‌ناپذیر و تلاش و تکاپوهای بی‌شمار در مسیر علم، معرفت و هنر صرف نمود و شاگردان بسیاری در این زمینه تربیت کرد.»

او در پایان آورده است: «نام حمید سمندریان برای همیشه در آسمان بلند تئاتر ایران خواهد درخشید و انوار بلند آن دامنگیر جانِ شیفتگان و هنرمندان و عاشقان حضرت دوست خواهد بود.»

کانون کارگردانان خانه‌ تئاتر به عنوان یکی از تشکل‌های تئاتری در پیامی نوشت: «با کمال تأسف و تأثر، درگذشت هنرمند فرهیخته و پدر تئاتر ایران، استاد حمید سمندریان را به جامعه‌ هنری، به ویژه اهالی تئاتر، دوستان، بستگان، شاگردان و دوست‌داران آن هنرمند برجسته تسلیت می‌گوییم.»

بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سوگ از دست دادن هنرمند بزرگ تئاتر کشور پیام تسلیتی داد که در بخشی از آن آمده است: «حمید سمندریان، به راستی که پدر تئاتر ایران بود؛ این را می‌شد از نگاه مهربان او با جوانان دریافت و شاید از همین رو بود که لقب پدر تئاتر گرفت. نقش این پدر دوست‌داشتنی همیشه بر تارک خیال و حافظه‌ تاریخی تئاتر ایران باقی خواهد ماند: که او بزرگ بود و از اهالی امروز بود.»

انجمن منتقدان و نویسندگان خانه‌‌ تئاتر ایران هم نوشت: «تئاتر ایران در سوگ حمید سمندریان، یکی از چهره‌های فرزانه و برجسته‌ خود جامه‌ سیاه بر تن کشید؛ دانشمندی که علم و احساس را بر صحنه پیوند داد و آن‌چه خلق کرد، ما را وامی‌دارد تا سالیان سال به پاس او کلاه از سر برداریم. بنابراین امروز مرثیه‌سرایی نمی‌کنیم؛ چراکه خوب آموخته‌ایم آیین چراغ خاموشی نیست.»

کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در پیام خود درگذشت حمید سمندریان را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای تئاتر ایران دانست و از مسئولان و سیاست‌گذاران عرصه‌ فرهنگ و هنر کشور خواست تا در زمان حیات هنرمندانی که هریک به نحوی بانی خدمات ارزنده‌ای برای فرهنگ و هنر کشورمان بوده‌اند، توجه همه‌جانبه‌ای به ایشان داشته و با سعه‌ صدر، شرایط سهل‌تری را برای ادامه فعالیت‌های این هنرمندان ایجاد کنند.

کانون نمایشنامه‌نویسان ایران نوشت: «یک بار دیگر جامعه‌ تئاتر ایران به سوگ نشست. به سوگ بزرگ مردی که هستن و بودن تئاتر با هستن و بودن او قوام گرفت و به بالا نشست.»

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز ضمن صدور پیام، این ضایعه را به خانواده تئاتر کشور تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «احترام و ستایش خانواده نجیب تئاتر به استاد حمید سمندریان نشانه جایگاه ارزشمند آن سفرکرده دیار باقی است که بی شک به عنوان چهره‌ای ماندگار برای همیشه یاد و خاطره و آثار ارزشمند او باقی خواهد ماند.»

سیدصادق موسوی رئیس مجموعه تئاتر شهر به مناسبت درگذشت استاد حمید سمندریان در پیامی، گفت: «اگر چه تئاتر ایران امروز عزادار بزرگ مردی است که حق لقب پدر تئاتر این مرز و بوم را دارد اما واقعیت را نباید فراموش کرد؛ حمید سمندریان زنده است. تا زمانی که تئاتر زنده است و خانواده پر مهر تئاتر زنده‌اند، تا زمانی که چراغ صحنه‌ها روشن است، استاد زنده است.»

خانه سینما در پیامی نوشت: «یاد و نام او بر صحنه تاتر همیشه زنده است. درگذشت حمید سمندریان پدر تاتر معاصر ایران را به خانواده محترم استاد اهالی فرهنگ و هنر و هنرمندان تاتر کشور تسلیت می‌گوییم.»

انجمن منشیان صحنه سینمای ایران نیز در پیامی نوشت: «انالله وانا الیه راجعون. خوشا به حال او که نامش بزرگ است. خوشا به حال او که با نام نیک و اشک بازماندگان رفت. خوشا به حال هنر ایران که او را داشت اما حیف که ستاره‌ای را از دست داد. در گذشت استاد حمید سمندریان را به سرکار خانم هما روستا و آقای کاوه سمندریان و جامعه هنر ایران تسلیت عرض می‌نماید. روحش شاد و در آرامش ابدی بسر ببرد.»

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.