پیام یونسکو به مناسبت نکوداشت علامه بیرجند قرائت شد

به گزارش خبرنگزاری جمهوری اسلامی در این پیام آمده است:آثار و کتابهای علامه بیرجندی کمک شایانی به پیشرفت علم نجوم کرده است.

او همراه دیگران یک ستاره کشف و یک تقویم تدوین کرد در نجوم و فیزیک نجومی اسلامی بیرجندی بحث ‘علی‌القوش’ را درباره‌ گردش زمین ادامه داد.

در تحلیل خودش از آنچه که ممکن بود در اثر حرکت زمین اتفاق بیفتد او فرضیه‌ای را شبیه نظریه چرخش دورانی گالیله مطرح کرد.

همچنین تألیفات و شروح علامه بیرجندی بر ریاضیات راهشگای بسیاری از دانشمندان جوان روزگار خودش و دوره های بعد بود.

آثار مکتوب او بالغ بر ۲۰ اثر در شاخه‌های مختلف؛ ریاضیات، نجوم، جغرافیا، مکانیک، تدوین تقویم، منطق، کشاورزی و علوم اسلامی می باشد که همگی در نوع خود منحصر به فرد هستند.

بیرجندی در بسیاری از نقاط جهان از جمله افغانستان، هند، پاکستان، روسیه، قاره اروپا و آمریکا شناخته شده است و آثار علمی گوناگون او در این کشورها به دقت در کتابخانه های مهم نگهداری می‌شود و هنوز توسط دانشمندان مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

بیرجندی نه تنها به عنوان یک دانشمند فضل تقدم داشت بلکه از نظر شخصی، فردی متواضع و با تقوی بود و شهرت علمی و مذهبی و او برکات زیادی را برای فرزندان و نوادگان او در طی قرن‌ها به ارمغان آورده است.

ما در عصری زندگی می کنیم که تغییرات سریع رخ می‌دهد و این تغییرات با شکل‌ها و ساختارهای جدید متمایز می شود.

ما با نیاز روز افزون مواجه‌ایم تا برای رسیدن به آینده‌ای امن، هماهنگ و پر از صلح و صفا برنامه ریزی کنیم در چنین فضایی انعکاس عمیق بازنگری آنچه از پیشینیان به ما رسیده موردنیاز است.

در این خصوص مطالعه تعالیم دستاوردهای متفکران، دانشمندان و انسان دوستان ادوار گذشته از قبیل علامه بیرجندی مفید و روشنگر است.

مطالعه‌ آثار و زندگی دانشمندان برجسته ادوار پیشین، همچنین برای اینکه چگونه به علوم جدید کمک می کنند حائز اهمیت است.

خصوصا چنین دانشهایی برای جوانان اهمیت دارد که آنها را تشویق کند که از علوم نه تنها به عنوان بخشی از تربیت و آموزش بلکه به عنوان بخشی از زندگی روزمره آن ها قدردانی نمایند.

یونسکو همچنین تعدادی از برنامه های پیش رو را در زیر چتر فراگیر تعمیم علوم، در نظر گرفته است و در پی این است که علم و تکنولوژی را به سوی ابزاری محوری به منظور توسعه پایدار سوق دهد.

در این خصوص تعدادی از جوایز علمی یونسکو هر ساله به آثار علمی برجسته در سرتاسر دنیا هدیه داده می‌شود.

یونسکو همچنین به کشورهای عضو خودش برای راه اندازی موزه های علمی کمک و از نمایشگاه های علمی حمایت می کند در حقیقیت رخدادهایی از قیبل مراسم امروز برای بزرگداشت علامه بیرجندی تلاش خوبی است.

۶۶۶/۱۱۰/۳۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۰۹۹۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.