پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای هدف قرار دادن رهبران پ‌ک‌ک

جهان > اروپا– گروه بین‌الملل:
درحالی‌که با ناآرامی‌های سوریه درگیری میان نظامیان ترکیه با نیروهای پ‌ک‌ک به‌شدت گسترش پیدا کرده مقام‌های آمریکایی به آنکارا برای هدف قرار دادن و بازداشت رهبران این گروه پیشنهاد کمک با طرح عملیات‌هایی مانند ترور بن‌لادن را داده‌اند؛

مسئله‌ای که می‌تواند تنش در منطقه را بیش از گذشته افزایش دهد. با ادامه عملیات ارتش ترکیه در جنوب شرق این کشور و شمال عراق گزارش‌ها نشان می‌دهد که فرانک ریکاردئونه، سفیر آمریکا در ترکیه به دولت آنکارا بسته پیشنهادی واشنگتن برای استفاده از تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های این کشور در مبارزه با تروریسم را برای مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ارائه کرده است.

جزئیات طرح آمریکا افشا نشده است اما براساس گزارش رسانه‌های ترکیه مقام‌های واشنگتن طرح عملیات‌هایی مانند ترور بن لادن در شهر ابوت‌آباد پاکستان و استفاده از شیوه‌های اطلاعاتی و کماندویی برای دستگیری یا هدف قرار دادن همه رهبران پ‌ک‌ک به‌ویژه در مناطق شمال عراق را داده‌اند.

سفیر آمریکا در ترکیه با افشای طرح این کشور در مقابل پرسش‌های خبرنگاران درباره جزئیات آن گفت: من نمی‌خواهم وارد جزئیات همکاری محرمانه خودمان با دولت ترکیه شوم تا با اطلاعاتی که می‌دهم، دشمن ما بیدار شود. هم‌اکنون نیز عدم‌شکست نظامی پ‌ک‌ک، هم برای ترکیه و هم برای ما یک موضوع ناراحت‌کننده و باعث تأسف است.

به گزارش روزنامه حریت، وی گفت: ما به دولت ترکیه طرحی دادیم تا در این رابطه بیشتر از این فعالیت کنیم. ما پیشنهاد کردیم که تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های خود در مبارزه با تروریسم را با آنها به اشتراک بگذاریم. نمی‌خواهم وارد جزئیات همکاری دو طرف شوم اما دولت ترکیه فعالیت‌های خود را براساس چارچوب‌ها و تجارب خود انجام می‌دهد.

فرانک ریکاردئونه با اشاره به عملیات ترور بن لادن گفت: در این عملیات کارشناسان نظامی و اطلاعاتی ما با هم همکاری می‌کردند. ما توانستیم این کار را با استفاده همه‌جانبه از نیروهای مختلف انجام دهیم و حالا حاضر هستیم این تجارب را به اشتراک بگذاریم. سفیر آمریکا با ابراز نا‌امیدی از متهم شدن واشنگتن به کم‌کاری در مبارزه با پ‌ک‌‌ک اعلام کرد که وی به‌خاطر این دست اتهامات ناراحت و عصبانی است. وی تأکید کرد: این مسائل باعث موفقیت دشمن ما با ایجاد سوءظن در میان متحدان می‌شود و این امیدی برای دشمنان ماست.

با افشای طرح آمریکا برای اجرای عملیاتی مشابه با ترور بن لادن در شمال عراق و مخالفت آنکارا رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم در جمع خبرنگاران با اعلام مخالفت خود با این مسئله گفت: میان مبارزه با القاعده و پ‌ک‌‌ک‌ در شمال عراق اختلاف‌های بسیار زیادی وجود دارد. بن لادن در یک خانه بازداشت شد اما رهبران پ‌ک‌ک در کوهستان‌ها و غارها هستند. اردوغان با اشاره به اینکه ترور بن لادن در پاکستان با نقض قوانین بین‌المللی صورت گرفت، ادعا کرد که دولت این کشور جنگ ضد‌تروریسم خود را با پایبندی به همه قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مکانیسمی سه‌جانبه در عملیات علیه پ‌ک‌ک وجود دارد از ادامه همکاری ترکیه، آمریکا و عراق به‌ویژه در زمینه اطلاعات خبر داد. سفیر آمریکا هم اعلام کرده است که این کشور اطلاعات خود را درباره پ‌ک‌ک در اختیار ترکیه می‌گذارد اما دولت این کشور است که درباره چگونگی استفاده از این اطلاعات تصمیم می‌گیرد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اخیرا با اشاره به‌احتمال مذاکره با رهبران پ‌ک‌ک اعلام کرده بود که کشورهای غربی از این گروه حمایت می‌کنند.

تهدید پ‌ک‌ک علیه دولت ترکیه

رهبران پ‌ک‌ک با افزایش تنش میان آنکارا و دمشق دولت ترکیه را تهدید کردند که درصورت هدف قرار دادن کردهای سوریه، انتقام سختی خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مراد کارا ایلان رهبر موقت پ‌ک‌ک در گفت‌وگو با یک نشریه سوئیسی هشدار داد: دولت ترکیه باید خود را خارج از این درگیری نگه دارد. اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند ما این مسئله را به‌صورت بسیار خشونت‌آمیزی در خاک ترکیه تلافی خواهیم کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.