پیشنهاد ارزی عضو شورای پول و اعتبار

یکی از اعضای شورای پول و اعتبار در مورد تخصیص ارز، روش تخصیص بر اساس نوع تقاضا را پیشنهاد کرد چرا که به اعتقاد وی باید مشخص شود که نوع تقاضاها واقعی، احتیاطی یا سفته‌بازی است.
کوروش پرویزیان  در مورد این پیشنهاد توضیح داد: آن بخش‌هایی که منشاء ایجاد نیاز ارزی هستند باید نظم و ترتیب و حساسیت بیشتری بر روی اعلام به بانک مرکزی داشته باشند. از آن طرف هم بانک‌ها می‌توانند با ظرفیت بیشتری بحث تخصیص ارز را دنبال کنند.
وی در ادامه با اشاره به سه نوع تقاضای واقعی، احتیاطی و سفته‌بازی برای ارز عنوان کرد: ‌تقاضای واقعی مانند زمانی است که برای سه ماه دیگر خود کالایی را ذخیره کنیم. تقاضای احتیاطی زمانی است که فرد پیش‌بینی مشکلاتی می‌کند و به همین دلیل مثلا برای شش ماه آینده خود کالا ذخیره می‌کند. اما تقاضای سفته‌بازی این گونه است که افراد با توجه به مابه‌التفاوات نرخ ارز و یا اوضاع و احوال تورم و نرخ ارز برای سود بردن بیشتر، کالا یا ارز ذخیره می‌کنند. این نیازها حتما هم کاذب به معنای غیرواقعی نیست و ممکن است به دلیل سودی باشد که فرد برای آن پیش‌بینی می‌کند.
عضو شورای پول و اعتبار با بیان این‌که شرایط محیطی بر تقاضای احتیاطی و سفته بازی حاکم است، افزود: تشخیص این که کالاها تقاضای واقعی یا احتیاطی یا سفته‌بازی دارند کار سختی است ولی منشاء ارز و دستگاه مربوطه چون آمار میزان کالای مورد نیاز، دپو شده و مدیریت بهتر آن را می‌داند می‌تواند این کار را انجام دهد.
۳۹۳۹


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.