پیش‌بینی بازار ارز و سکه در اولین روز کاری هفته / جدول تغییرات قیمت سکه و ارزهای عمده اول و آخر هفته گذشته

قیمت ارز و سکه در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی داشت. در این هفته تقاضای زیادی برای خرید‌های کلان در بازار وجود نداشت و از این رو قیمت‌ها انگیزه چندانی برای افزایش نیافتند.
در همین حال در ساعاتی از معاملات روزانه که جهشی رخ می‌داد، افزایش عرضه مانع از سینوسی شدن قیمت‌ها می‌شد. در هفته گذشته اتفاقات خاص و هیجان‌انگیزی در بازار ارز و سکه به چشم نخورد. تنها در میان هفته قیمت دلار تا ۱۹۳۰ تومان، آن هم برای ساعاتی در بازار روز سه‌شنبه افزایش داشت که البته تا غروب این قیمت افت قابل توجهی داشت. در مجموع قیمت دلار نوسان چشمگیری نداشت و بین ۱۹۰۷ در کمترین سطح و ۱۹۳۰ در بالا‌ترین سطح از قیمت‌های بازار تجربه شد اما معمولا در ساعات پایان معاملات روزانه در سطوحی ثابت می‌ماند که متوسط قیمت آن بین ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ تومان بود از این رو درصد تغییر قیمت اول و آخر هفته با توجه به قیمت‌های تثبیت شده پایان معاملات روزانه از نیم درصد فراتر نرفته که البته کاهشی نیز بوده است. البته در بازار، قیمت‌ها از طریق افزایش عرضه کنترل شده و از تلاطم قیمت بالاتر از ۱۹۲۰ تومان به طور جدی جلوگیری شده است. در این هفته بی‌شک مهم‌ترین مورد قابل توجه برای مصرف‌کنندگان واقعی دلار، تدوین و انتشار جدول اولویت‌های استفاده و تخصیص دلار دولتی ۱۲۲۶ تومانی بود.
در بازار داخلی همچنان سهمیه‌بندی ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی برای کالاهای ضروری بازتاب داشت و تاثیر روانی آن بر قیمت‌ها یکی دو روز فضای بازار ارز را به خود معطوف کرد.
بر اساس آخرین توافق‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تعرفه‌های واردات به ۱۰ گروه کالایی تقسیم شده‌اند که از میان ۱۰ ردیف کالایی پنج گروه کالایی نخست، ارز مرجع دریافت می‌کنند و پنج گروه دیگر نیز ارز خود را از طریق ارز حاصل از صادرات یا منشا خارجی تامین خواهند کرد.
بر این اساس، گروه اول شامل کالاهای اساسی مورد نیاز مصرف روزانه مردم می‌شود: گوشت قرمز، مرغ، شکر، دانه سویا، ذرت دامی و برنج، شیر خشک صنعتی، گوسفند زنده از جمله عمده اقلام این گروه هستند.
گروه دوم نیز شامل دارو، مواد اولیه برای ساخت دارو و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی که در داخل تولید نمی‌شود، است. حیوانات زنده و دامی از جمله انواع جوجه یک‌روزه، انواع بذرها از جمله سبوس و کنجاله، گاو شیری، انواع کودهای پتاسه و قارچ‌کش‌ها نیز بخشی از گروه کالایی سوم است که ارز مرجع دریافت خواهند کرد.
گروه چهارم کالاهای اولویت دار برای دریافت دلار ۱۲۲۶ تومانی نیز شامل لاستیک کامیون و اتوبوس، قطعات منفصله برای ساخت ماشین‌آلات، انواع آلیاژ آهنی، نورد و انواع کائوچو می‌شود.
در اولویت پنجم آخرین کالاهایی که شانس دریافت ارز دولتی را دارند نیز انواع روغن‌های خوراکی، ماشین‌آلات چاپ و دستگاه‌های الکترونیکی، سولفات‌ها، نیترات‌ها، فلزات گرانبها، سنگ‌های گرانبها، تراکتور، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه هوایی، کک نفت، آمونیاک و سایر اقلام مربوطه قرار گرفته‌اند.
این طبقه بندی که البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت، شرایط تازه‌ای از امکان مصارف ارزی را در ماه‌های پیش رو تصویر کرد. امکان سرازیر شدن تقاضا برای واردات کالاهای لوکس و فاقد اولویت به بازار آزاد درحالی است که برخی نیز نسبت به در اولویت اول قرار نگرفتن دارو گلایه کرده‌اند.
در این هفته البته بازار جهانی طلا در انتظار تعیین تکلیف دوباره سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو )بودند. انتظاری که در دو روز برگزاری نشست برنانکه با اعضای کمیته بانکداری سنا و کمیته تامین مالی بازار مسکن در این کشور ، ضمن اذعان به نرخ بالای بیکاری ۲/۸ درصدی اعلام کرد که اقتصاد آمریکا هنوز آمادگی استفاده از سیاست‌های انبساطی مانند دو دوره قبلی تسهیل مقداری را ندارد.
او البته از حمایت‌های فدرال رزرو برای تحرک بیشتر در بازار کار این کشور خبر داد اما در مورد چگونگی این حمایت‌ها توضیحی به مخاطبان نداد. حرف‌های پر از ابهام برنانکه البته مورد انتقادات گسترده‌ای در جهان نیز قرار گرفته است.
انتشار آمار نامطلوب از اقتصاد آمریکا و ناامید شدن سرمایه‌گذاران از رونق یافتن مجدد آن با سیاست‌های انبساطی، موجب افت قیمت طلا شد. قیمت طلا در زمانی از این هفته تا مرز ۱۶۰۰ دلار بالا رفت اما با سخنان برنانکه به شدت سقوط کرد. ازاین رهگذر طی هفته گذشته در کنار افت قیمت دلار داخلی، ارزش سکه مرتبا کاهشی بود. به نحوی که نزدیک به یک درصد کاهش قیمت را ثبت کرد.
قیمت طلا البته دیروز با افزایش خریدهای عمده و تقویت اندک یورو رو به افزایش نهاد و تا ۱۵۸۶ دلار تا بعدازظهر دیروز افزایش یافت. انتشار برخی آمار از اشتغال در آمریکا موجی از تقاضا را برای طلا برپا کرد.
دیروز اعلام شد که متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری طی هفته منتهی به ۱۴ جولای در آمریکا با ۳۴ هزار نفر افزایش به ۳۸۶ هزار نفر رسید است که از میزان پیش‌بینی‌ها ۱۰۰۰ نفر بیشتر بود. بر اساس آمار مربوط به هفته منتهی به ۷ جولای ۳۱/۳ میلیون نفر در آمریکا از مزایای این بیمه استفاده می‌کنند.
علاوه بر عواملی همچون فروش دلار ارزان در بازار، زمان تحویل سکه‌های پیش فروش شده نیز بر افت قیمت‌ها در هر دو بازار ارز و سکه تاثیرگذار عنوان شده است.
گفته شده در مرداد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به ثبت‌نام‌کنندگان وارد دور تازه‌ای می‌شود که بی‌شک با افزایش عرضه، قیمت سکه بیش از گذشته تحت کنترل در می‌آید. نبود انگیزه در سطح بین‌المللی برای گذر قیمت طلااز مرز ۱۶۰۰ دلار هم با هماهنگی در پایین نگاه داشتن قیمت دلار موجب کاهش قیمت سکه می‌شود.
تحویل سکه‌ها در حالی در مرداد ماه جدی‌تر می‌شود که خبر آن از هفته گذشته در بازار تاثیرگذار بود. سکه در پایان هفته گذشته در سطح ۷۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان ثبات یافت که نسبت به نرخ چهارشنبه ۵۰۰ تومان هم کاهش داشت. دلار در بازار هم ۱۹۱۰ تومان فروخته شد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود شروع به کار بازارها با نوسان قابل توجهی روبه‌رو نباشد.
برخی فعالان حتی تداوم روند کاهشی در هفته گذشته را برای اولین روز کاری هفته جدید پیش‌بینی می‌کنند. ورود بیش از دو میلیون سکه به بازار نیز عاملی است که برخی فعالان را به این باور نزدیک کرده که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد کارنامه مرداد همانند تیر پرنوسان نباشد.


۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.