پیش‌بینی حداد عادل از عاقبت ائتلاف پیشرفت/ نظر حداد در مورد مناظره ها

غلامعلی حدادعادل، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و از اعضای ائتلاف پیشرفت، ظهر دیروز در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در خبرگزاری تسنیم، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 وی در این نشست گفت: انقلاب اسلامی ایران به‌برکت یک فرهنگ اسلامی مستقل آغاز شد و به پیروزی رسید؛ امام خمینی(ره) پیش از آنکه یک شخصیت سیاسی باشند، نماینده یک تفکر و یک شخصیت فرهنگی بودند. امروز نیز مقام معظم رهبری در درجه نخست یک شخصیت فرهنگی هستند.

 این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: بنده اعتقاد دارم که در دولتم باید فرهنگ به‌منزله یک روح در پیکر دولت باشد و فرهنگ باید چراغ راه همه قوه مجریه باشد. البته درست است که موضوع اول و اصلی برای من حل مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود، اما حل این مشکلات بدون جنبه‌های فرهنگی ممکن نیست.

 حدادعادل همچنین اضافه کرد: شعار بنده برای دولت آینده شعار تقوا و تدبیر است و در هر دو کلمه شما یک فرهنگ را ملاحظه می‌کنید. همچنین در حال حاضر برای امور فرهنگی کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ام که این کارگروه‌ها شامل آموزش عالی، آموزش و پرورش، ورزش، جوانان، کتاب، هنر و … هستند و در هرکدام از این کارگروه‌ها افراد متخصص و باتجربه فعالیت می‌کنند و برنامه‌هایی را برای دولت آینده آماده کرده‌اند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ارزیابی نحوه مناظرات روز گذشته که بین کاندیداها برگزار شد و خبر خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه در مناظره روز گذشته تنها جلیلی و حدادعادل مدافع نظام بودند، گفت: در مورد بخش دوم سؤالتان تنها یک جنبه را تأیید می‌کنم و آن اینکه بنده مدافع نظام هستم و به تعلق خودم به انقلاب و نظام افتخار می‌کنم. اگر خبرگزاری فرانسه چنین چیزی را گفته، درست گفته، اما اگر از این موضوع چنین بربیاید که تنها بنده و آقای جلیلی مدافع نظام هستیم و بقیه کاندیداها مدافع نظام نیستند، فکر نمی‌کنم بقیه چنین نسبتی را به خودشان بپذیرند.

این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: در مورد مناظرات نیز باید بگویم تجربه جدیدی بود و مزایا و همچنین معایبی داشت. اگر در بخش دوم این مناظره سؤالات را مطرح می‌کردند و جواب‌ها به‌صورت تستی نبود، قدری اشکالات کمتر می‌شد. چرا که بهتر بود به‌جای اینکه کاندیداها پاسخ بله یا خیر بدهند، بگویند که هر کاندیدا چند دقیقه در پاسخ به سؤال صحبت می‌کند.

حدادعادل تأکید کرد: این روش موضوع را جدی و از حالتی که دست‌وپای کاندیداها را در اظهارنظر می‌بست، خارج می‌کرد.

 وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عملکرد دولت نهم و دهم در خصوص حجاب، گفت: بنده دولت دهم را متفاوت از دولت نهم می‌بینم گرچه رئیس‌جمهور هر دو دولت یک نفر بود اما روش دولت دهم با نهم متفاوت بود.

 این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: در بحث حجاب هم معتقدم که این موضوع باید به‌صورت ریشه‌ای و از طریق اعتقادی در جامعه ما حل شود و باید تلاش کنیم که مردم جامعه حجاب را به‌عنوان یک امر اعتقادی بپذیرند، اما در دولت دهم شاهد بودیم که از طرف رئیس‌جمهور صحبت‌هایی مطرح شد البته در دولت نهم نیز این علامت دیده شد اما در دولت دهم بیشتر بود.

 حدادعادل ادامه داد: در دولت دهم شاهد بودیم که از طرف رئیس‌جمهور این‌طور وانمود شد که دولت کاری به افرادی که قانون حجاب را رعایت نکنند، ندارد و گویی دولت وظیفه‌ای در این باب ندارد. همچنین در مصاحبه تلویزیونی این‌طور بیان شد که اگر ما ببینیم که یک حرکت سازمان‌یافته به‌صورت توطئه در مخالفت با حجاب است، باید جلوگیری کنیم. البته این نکته درست است، اما این حرف یک مفهوم مخالف هم داشت و این بود که ما کاری به تک‌تک افراد متخلف از قانون نداریم.

 وی تأکید کرد: اینها علامت‌های خوبی نبود که به جامعه داده می‌شد و امیدوارم در دولت ‌آینده بتوانیم تصمیم بهتری در این زمینه بگیریم.

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که پرسید: “دولت شما چه برنامه‌ای برای سپردن وظیفه انتقال آرمان‌های انقلاب را به فرهنگ دارد؟”، گفت: بنده با این موضوع موافقم که  فرهنگ و ابزارهای فرهنگی نظیر سینما، ادبیات و هنر، سفیران موفق‌تری برای ابلاغ پیام فرهنگی انقلاب هستند و کاملاً به قدرت این ابزارها در عرصه دیپلماسی عمومی معتقدم.

 حدادعادل همچنین تصریح کرد: بنده باور دارم که از این طریق می‌توان با توده‌های مردم ارتباط وسیع‌تری پیدا کرد، بنابراین در دولت خودم تلاش می‌کنم که فرهنگ انقلاب اسلامی به‌خصوص در آنچه در قالب فیلم و هنر عرضه می‌شود، برد خارجی بیشتری پیدا کند و از این طریق سعی می‌کنم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در این مسیر فعال‌تر کنم.

 وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اقدامات کارگروه‌های آموزش و پرورش برای آموزش کودکان و تألیف کتاب‌های درسی گفت: در سند نظام آموزش و پرورش بر این نکته توجه کرده‌ایم و در سند ملی کتاب‌های درسی هم به این موضوع تأکید شده است، کتاب‌های درسی که در حال حاضر در دست تألیف است  با توجه به ضرورت‌های لازم تألیف می‌شود و امیدوارم آموزش و پرورش بتواند این روحیه را در نسل آینده در محیط مدرسه ایجاد کند تا خود را در جامعه نشان دهند.

 این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری در پاسخ به صحبت این خبرنگار که در ابتدای سخنان خود برای ائتلاف پیشرفت کلمه فروپاشی را به‌کار برده و گفته بود که این ائتلاف دچار فروپاشی شده است، تأکید کرد: بنده تعبیر فروپاشی را در مورد ائتلاف جایز نمی‌دانم و به‌دلیل اینکه این نشست حول محور مسائل فرهنگی و اجتماعی است، به گفتن همین یک جمله بسنده می‌کنم.

 حدادعادل در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص میزان توجه به حوزه سینما و گردشگری در کارگروه‌های فرهنگی مدّنظر حدادعادل، گفت: بخش سینما را در چارچوب کارگروه هنر دیده‌ایم، گرچه معتقدم سینما به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که باید یک کارگروه ویژه به آن اختصاص یابد. همچنین برای گردشگری یک کارگروه ویژه تشکیل دادیم، چرا که این حوزه به‌همان اندازه که فرهنگی است، اقتصادی هم می‌شود.

 وی افزود: موضوع گردشگری به ایجاد شغل و درآمد ارزی کمک می‌کند و می‌تواند یک میدانی برای معرفی ارزش‌های فرهنگی کشورمان اعم از میراث فرهنگی ویا اندیشه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی باشد.

 این داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که راجع به موضوع ائتلاف ۱+۲ و سخنان مظفر مبنی بر بیرون آمدن فرد نهایی ائتلاف بر اساس نظرسنجی‌ها پرسید، گفت: حضور هر ۳ نفر ما در ایام تبلیغات انتخاباتی امری است که با توافق صورت گرفته است و در پاسخ به سؤال شما به همین یک جمله اکتفا می‌کنم.

 حدادعادل در خصوص نظرسنجی‌ای که با پیشنهاد وی در حال انجام است، گفت: این نظرسنجی مطرح شده و می‌تواند کنار نظرسنجی‌های موجود، یک نظرسنجی هم از سوی ائتلاف صورت بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص اینکه: “برنامه شما برای مبارزه با مفاسد اجتماعی و جلوگیری از روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد چیست؟”، گفت: بنده دراین‌باره در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که یک‌شنبه‌شب برگزار می‌شود، مفصل صحبت خواهم کرد. یکی از راهکارهایی که در دولت تقوا و تدبیر در نظر گرفته‌ام، برپایی نهضت ازدواج آسان است.

 وی افزود: بسیاری از مفاسد اجتماعی و مشکلات اخلاقی به‌خاطر دشوار بودن ازدواج است و معتقدم با تقوا،‌ تدبیر و حوصله بسیاری از روش‌های غلط که دست و پای خانواده‌ها و جوانان را گرفته برداشته می‌شود.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه: “شاخ غول مفاسد اجتماعی را با ازدواج آسان می‌شکنم” تأکید کرد: اگر ازدواج جوانان آسان و خانواده تشکیل شود بسیاری از مفاسد اجتماعی و مفاسد اخلاقی به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد و حتی در پدیده‌های شومی نظیر اعتیاد ویا بی بندوباری‌های اخلاقی هم تأثیر خواهد گذاشت.

 حدادعادل در ادامه در پاسخ به این سؤال که: “چه برنامه‌ای برای مبارزه با گرانی و تورم دارید؟”، افزود: برای مقابله با گرانی و تورم، مهمترین اقدام تثبیت قیمت ارز است. اقتصاد ما در حال حاضر وابستگی به ارز پیدا کرده و شرط مقابله با تورم و گرانی است. اما اینکه برای تثبیت قیمت ارز چه‌کارهایی باید کرد، توضیح مفصل‌تری دارد که آن را به جلسات دیگر واگذار می‌کنم. مناظره‌ها و برنامه‌های دیگری هم هست و در گفت‌وگوی ویژه خبری این موضوع را بیشتر باز می‌کنم.

 وی در پاسخ به این سؤال که: “مشکل اساسی در حوزه هنر و سینما چیست؟”، خاطرنشان کرد: در میان انواع هنر، سینما پرنفوذترین آنها است و قابلیت جهانی شدن را بیش از بقیه هنرها دارد. البته سینما تا قبل از انقلاب غرب‌نگر بود، یعنی توجه سینماگران معطوف به سینما در دنیای غرب بود.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما خشونت، بی‌بندوباری و بی‌اخلاقی جنسی را در سینمای هالیوود می‌بینیم، ضمن آنکه سینمای ما قبل از انقلاب بیمار بود. متأسفانه متناسب با نیاز جامعه ما نیروهای مذهبی و معتقد به انقلاب به‌سراغ سینما نرفتند و در رشته سینما تحصیل نکردند تا مهارت‌های لازم را پیدا کنند. ما باید آن را جبران کنیم. یعنی جوانان انقلابی باید به‌عنوان وظیفه انقلابی سینما را مورد توجه قرار دهند. این عرصه فعلاً خالی است و این یکی از راهکارهای من خواهد بود.

 حدادعادل در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه: “بعد از مناظره دیروز برخی از کاندیداها اعلام کردند که اگر این روش ادامه پیدا کند، دیگر در مناظره‌های دیگر حضور پیدا نخواهند کرد و آیا شما نظر آنها را قبول دارید؟”، اظهار داشت: درباره شرکت یا عدم‌شرکت در مناظره‌ها هم باید بگویم آقایان نباید به این زودی قهر کنند، اگر هم ایرادی هست باید آن را تذکر دهند. معتقدم نمایندگان کاندیداها می‌توانند با صدا و سیما بنشینند و به راه‌حل برسند. قرار نیست از همین روز اول قهر کنیم. می‌شود ایرادات را شناخت و آن را برطرف کرد.

 وی تأکید کرد: صدا و سیما نمی‌خواهد بداخلاقی‌های سیاسی که ۴ سال قبل در انتخابات به‌وجود آمد تکرار شود. بنابراین ما باید متوجه نگرانی‌های صدا و سیما هم باشیم.

 خبرنگاری از عضو ائتلاف پیشرفت پرسید: “حسین نجابت پیش از این گفته بود که گزینه ائتلاف پیشرفت یک هفته قبل از انتخابات معرفی خواهد شد، آیا شما گفته وی را تأیید می‌کنید؟”، حداد عادل در پاسخ به این خبرنگار گفت: این موضوعی که شما مطرح کردید، یکی از احتمالات است. احتمال دیگر هم آن است که هر سه نفر تا انتخابات با توافق یکدیگر در صحنه بمانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار فرهنگی تسنیم مبنی بر اینکه: “در سالهای اخیر برخی صحبت از خصوصی‌سازی در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات می‌کنند و به انتقاد از تولید دولتی در عرصه فرهنگ می‌پردازند و دراین‌بین برخی بر مردمی شدن فرهنگ تکیه دارند و شما از بین مدیریت دولتی فرهنگی، خصوصی‌سازی در عرصه فرهنگ یا مردمی شدن فرهنگ، کدام‌یک را می‌پذیرید؟”، اظهار داشت: به تفکیک وظایف حاکمیتی از وظایف حکومتی و مردمی قائلم. معتقدم در عرصه فرهنگ اموری هست که از جمله وظایف حاکمیتی است و حاکمیت نمی‌تواند خود را جدای از آن وظایف بداند. ولی فرهنگ علی الاصول امری مردمی است. نشاط فرهنگ به مردمی بودن آن است.

 حدادعادل با بیان اینکه دولت باید زیرساخت‌ها و زمینه را فراهم کند تا میدان باز و بانشاط در محدوده ارزش‌ها و هنجارها برای مردم ایجاد شود، افزود: چون اقتصاد فرهنگ ضعیف است دولت در ایران ناچار است در برخی فعالیت‌های فرهنگی دخالت و کمک کند، مثلاً در امر تألیف کتاب،‌کتاب‌هایی هست که بسیار ضروری و پرهزینه است و تألیفش وقت‌گیر است از قبیل دانش‌نامه‌ها و دایره المعارف‌ها که از توان بخش خصوصی خارج است و دولت باید در این موارد کمک کند، همچنین در موضوعاتی نظیر احداث موزه‌ها.

نوشته پیش‌بینی حداد عادل از عاقبت ائتلاف پیشرفت/ نظر حداد در مورد مناظره ها اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.